Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nytt från MFB

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    Nytt från MFB

    Det tyska företaget MFB släpper nu en ny synt, MFB-POLYLITE.


    Det är en 4:a rösters tabletop maskin med 3 digitala oscillator, analogt 24dB VCF och analog VCA. Pris: 345 Euro.

    Läs mer på MFBs hemsida (sidan är på tyska).

  2. #2
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Har inte MFB fått mycket kritik för att de digitala oscillatorerna låter riktigt skräpigt? En hel del bakgrundsbrus och aliasing? Har inte lyssnat på någon i verkligheten, men en del av ljudklippen från deras andra synthar lät riktigt kasst enligt mitt tycke. En hel del sämre än Redsound Darkstar tom.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nåt sånt har jag aldrig läst/hört.. men de har fått mycket kritik för att de skrev VCO när det var DCO på deras lite-synt förr. Den lät iaf rätt ballt!

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är det touch-knappar? Huvaligen...

  5. #5
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Om man lyssnar på på MFB's demosnuttar hör man att det inte är proffsklass på oscillatorerna i alla fall. Men man får ju vad man betalar för i alla fall, kanske mer därtill.

  6. #6
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Den ser jäkligt ball ut!

  7. #7
    android
    android är uppkopplad nu
    androids avatar
    Veteran
    Hmmm... Om jag förstår saken (och tyskan) rätt så är det inga rattar/knappar på den, utan det krävs MIDI-controller eller dator för att redigera ljuden... Då är det ju inte så konstigt att den är såpass billig.

  8. #8
    Patrik
    Citat Ursprungligen postat av android
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm... Om jag förstår saken (och tyskan) rätt så är det inga rattar/knappar på den, utan det krävs MIDI-controller eller dator för att redigera ljuden...
    Jag undrade just var alla rattar tagit vägen. Trodde först att det var en ofärdig prototyp eftersom alla andra MFB-synthar har likadana rattar och jag är ju van vid min MFB-synth II. Är inte vidare förtjust i rattlösa modeller, måste jag säga.

    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte lyssnat på någon i verkligheten, men en del av ljudklippen från deras andra synthar lät riktigt kasst enligt mitt tycke.
    Huvudproblemet med MFBs ljudklipp är att de har så väldigt dålig kvalitet på dem (av utrymmesskäl?). Lyssna på mina klipp i 192 kbps istället:

    Unease: MFB-synth II

    Det är visserligen inte alls samma oscillatorer som på Synth Lite, men ändå.
    Har hört ganska många nöjda användare av Synth Lite, digitala oscillatorer till trots. Moulin Noir använder sig av både MFB Synth Lite och MFB-synth II trots imponerande arsenal av gamla analoga maskiner som ARP Odessey, Korg MS20 och Mono/Poly etc. Kan inte låta allt för illa mao.

  9. #9
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    satan vad ful

  10. #10
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Patrik: Ditt demo lät bra. Dock går det att höra ett fräsnade biljud när man lyssnar på Lite-varianten, men det stämmer nog att det är olika oscillatorer i syntharna.

  11. #11
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Någon som fått tillfälle att höra något kring MFB filterbox?

    http://www.mfberlin.de/Produkte/Musi...filterbox.html

  12. #12
    FIKSOFOKSI
    Jag tyckte den var snygg!
    Synd om man inte kan editera den bara...eller hur det nu var???

    Red sound Darkstar är hiskeligt dålig, såå besviken jag blev när jag
    bytte till mig den. Lätt bland de dummare affärerna i mitt liv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •