Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Prestandajämförelse. AMD, G4, G5.

  1. #1
    Elamite

    Prestandajämförelse. AMD, G4, G5.

    Hejsan. Tror bestämt det är mitt första inlägg i detta forum, som verkar vara ett bra ett...

    Har lite tankar på att köpa ny alternativt en till dator. Sitter för närvarande på en AMD XP2500+ @ 2,2Ghz (XP3200+), 512MB RAM som tickar på i 400Mhz, och ett Radeon 9800pro.

    Saken är den att jag har införskaffat diverse hemstudioutrustning: Mixerbord, firewireljudkort och monitorer. Det finns flera anledningar till att jag börjat fundera på mac som plattform att göra musik på, men en av dem är att PCn alltid strulat - eller börjat strula - när jag ska syssla med musik. Det jag undrar är hur min ovanstående dator står sig mot en iMac G5 alternativ PowerMac Dual G4 på 1Ghz och uppåt.

    Jag kör Cubase SX2 på min dator nu och har exprimenterat lite. Än så länge funkar det med allting (förutom ett litet missöde som förstörde 2 timmars arbete) och körde in lite samplade audiospår. 4 stycken för att vara exakt och slängde på en 4-5 effect-pluggar per spår. Kopierade sedan upp spåren och kunde ha en sisådär 14-17 audiospår innan jag började märka att datorn segade ner allt för mycket. Ha i åtanke då att jag inte optimerat pc'n för audio.

    Jag tror inte jag kommer behöva mer än i det där experimentet, förmodligen mindre, men vill ändå att datorn jag köper ska klara av ungefär samma sak.

    Dual G4orna börjar ju bli billiga nu även med mycket RAM i och en sån skulle jag kunna punga ut för på en gång. Dock har jag ju hört att de är ganska högljudda och det blir jobbigt att ha både pcn och macen ståendes då de båda kommer ta upp stor plats. O andra sidan är det svårt att skilja sig från pc'n innan man försäkrat sig om att man kommer trivas med mac (kommer behöva sälja pc'n om jag väljer iMac G5). Var trogen macanvändare för x antal år sedan.

    Så, är det nån som har ett hum om hur mycket det skiljer datorerna emellan? Räkna med att jag kommer slänga i 768-1024MB RAM i vilken mac det än blir.

    Otroligt tacksam för svar.

    MVH
    E.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    1. Jag är övertygad om att din PC klarar fler spår, det måste vara ngn tjall på kommunikationen mellan dator och ljudkort / ljudkortsdrivare / bufferstorlek där låter det som. Edit: hehe, var lite ickeobservant där, du använder ju massor med pluggar! Då är det snarare så att din PC ångar på rätt bra faktiskt ;-)

    2. iMac G5 är ingen prestandadator så sett, den funkar bra, men det är ingen raket. Den prestanda du efterfrågar får du bäst från en dual-maskin. En G4 låter mycket, en G5 låter lite mindre. Bägge jobbar väldigt bra. Mest prisfråga tror jag.

  3. #3
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    kör du 4- 5 pluggar per spår (14-17) d v s runt 75 pluggar?
    kanske inte så konstigt att det går segt.

  4. #4
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    4-5 pluggar per spår till 18 spår gör nog många datorer sega. Jag har endast en Powerbook 1,25 GHz men klarar i ProTools 32 spår med ca 8-12 reverb innan den inte orkar. Det räcker mer än väl för mig. man använder ju andå inte 10-12 insertreverb?

  5. #5
    Disobedient
    Efter att ha tröttnat rejält på pc (äger trots allt en tröja med "pc power" logga) köpte jag idag en G4 Dual 1GHz med 2GB i RAM och Verax-kit(tyst). Tänkte skaffa en bärbar men jag har inte hittat nånstans att stoppa UAD kortet

    Med logic 7 har jag sett att det blir väldigt bra prestanda. En iBook 1.2GHz med spöade nästan min polares Carillon specade 3.2GHZ...

    Vissa "stora" mixare kan ha med sig kylskåpsrack med 20 delayn och 20 reverb till sina sessions. Och använda sig av alla!

  6. #6
    Elamite
    Tackar för de svaren!

    Är självklart medveten om att jag belastade datorn hårt, men det var för att få ett hum av hur mycket den klarade i extrema lägen, just för att få en jämförelse mot macen. Kan nog bli så att jag införskaffar en Dual G4 då, och behåller stackars pc'n. Annars har man ju blitt rätt sugen på minimacen, även om den inte verkar innehålla så mycket krut. Kanske jämförbar med din Powerbook David?

    Tack igen!
    E.

  7. #7
    12moons
    det strulet som du har kanske beror på din överklockning ?
    du skrev att du har en AMD 2500+ som kör i 2.2 ghz (3200+).
    så det låter som om du klockat din CPU rätt friskt och det kanske är där strulet ligger...

    vilket moderkort kör du på ?
    vilket chipset ?
    jag klockade min gamla AMD 2500+ till en 2800+ och den tickade på riktigt bra, men jag klockade inte mer än så eftersom den inte var stabil över 2800+...

    sen beror det på vilka pluggar som du testade med när du körde dina ljudspår.
    jag körde med en massa olika pluggar och kunde köra mer än så med min klockade 2800+.
    mycket tveksamt om du kommer få mer krut under huven med en dual G4a...

  8. #8
    12moons
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4-5 pluggar per spår till 18 spår gör nog många datorer sega. Jag har endast en Powerbook 1,25 GHz men klarar i ProTools 32 spår med ca 8-12 reverb innan den inte orkar. Det räcker mer än väl för mig. man använder ju andå inte 10-12 insertreverb?
    jag kör oftast med ca 10 reverb, men ibland med 15-20 reverb, så visst finns det folk som kör massor med reverb...

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Förmodligen korkad fråga från en hårdvarunisse som mig, men vad i hundan använder man 10-30 olika reverb till? Blir det verkligen så mycket bättre än säg max fem reverb och effektsändar?

  10. #10
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag fattar inte heller.....15-20 reverb? Det kan inte bli bra.....

  11. #11
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    "Annars har man ju blitt rätt sugen på minimacen, även om den inte verkar innehålla så mycket krut. Kanske jämförbar med din Powerbook David?"

    Jag har inte hunnit kolla specifikationerna på den, men det är den säkert. Jag använder en bärbar eftersom jag måste kunna ta den med mig till konserter och andra ställen. Hade jag mer pengar än jag har skulle jag nog köpa en dubbel G5 hem.

    Men allt beror ju på vad man gör som sagt. Till det jag gör har jag inte riktigt saknat så mycket mer kraft. Ibland har jag fått kompromissa när jag gjort en del saker, men det är mer vid experimenterande med Max/MSP (mer ett programmeringsspråk för ljud än vanligt musikprogram) och ex fyra stora vocoders på separata ingångar. I de fallen får jag hitta en annan lösning iaf eftersom jag ändå inte hade tagit med mig en stationär konserten.

    Ibland har jag använt upp till 5-6 olika reverb, men det är för mig extremfall och som effekter för att skilja ljud från varandra och placera dem i egna miljöer. I "vanligare" musik använder jag oftast bara ett, ibland två stycken. Då vill jag ju hålla ihop ljudet.

  12. #12
    12moons
    jag älskar reverb och vill ha ett reverb för (nästan) varje spår, så att jag kan lägga flera olika "rum" på individuella kanaler...
    kontentan av detta blir "rum i rum" om ni fattar vad jag menar...

    jag lägger även reverb i en kedja, oftast 2 stycken, men ibland 3, för att skapa en "atmosfär" runt t.ex. pads...

    sen så blir det lite olika reverb, beroende på till vilket ljud som jag ska använda reverbet.
    t.ex. så låter ett kort reverb bra på en snare men kanske inte lika bra på en krash eller hihat, så då får man skapa ett separat reverb till den...

    mycket reverb blir det, men så får jag det jag vill också...

  13. #13
    Elamite
    Citat Ursprungligen postat av 12moons
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det strulet som du har kanske beror på din överklockning ?
    Nja. Det är inget strul just nu. Särskilt inte sen jag köpte externt ljudkort. Fick aldrig PCI-ljudkort att fungera felfritt pga S-ATA disken. Kör på ett ABIT NFS-7 V2.0 - den gamle överklockningstrotjänaren. Har en feting kylfläns på 500 gram så processorn klarar sig prima. Har haft det såhär i ett halvår nu.

    Anledning till att jag är intresserad av mac, är för att jag vill prova på den plattformen för att se om jag trivs lika bra där som alla andra som kör mac. Mycket för kul alltså. Sen så vill jag ha en hel dator dedikerad för audio. Funderar nästan lite på en bärbar, just för att det kompletterar ju faktiskt bättre egentligen. Men blir lite mer kulor, och lite sämre prestanda nånstans...

    Vad gäller alla effekter jag drog på säger jag återigen att det var i första hand för att prova lite. Är säker på att min dator skulle klara mer om jag bara optimerade den för audio och tog bort allt överflöd. Samt skaffade en till HDD (min förra pajjade nyligen). Har typ 13% ledigt just nu vilket självfallet bidrar till sänkt prestanda. Sen så är det ju inte bara reverb man använder, utan en hel del annat. Särskilt då man kör elektroniskt och samplar beats, spelar in gamla skrotiga syntar mm... Tycker det är grymt skojjigt att fläska på massa olika plug-ins och se var man hamnar. Så jag vill nog komma i närheten av det jag nämnde i experimentet i vilket fall som helst. Kommer även använda en del soft-syntar vilket jag antar också suger CPU/Minne.

    Grejjor, grejjor. =)
    E.

  14. #14

    Redaktör
    [OT] Blir det inte grötigt med så många reverb? Själv skulle jag laborera med EQ på send/retur, vanliga delay, predelay osv. Jag kan förstå upp till en 4-5 reverb (1 huvudreverb, 1 till vissa av trummorna, 1 till de andra, och möjligen kombinera 1 eller 2 reverb till för annan karaktär på ljudet). Aja, smaken är som baken...

    Jag skulle säga att alla nya datorer idag har tillräckligt med kraft för att göra kompletta produktioner. Det är en fråga om hur mycket man vill köra samtidigt, och hur stor tolerans man har för bouncning till disk. Å andra sidan är det sällan man har för mycket processorkraft, speciellt inte eftersom nya pluggar tenderar att vara hungrigare.

    En begagnad G4 dubbelpropp är nog ett bra alternativ om du vill känna på Mac. Förhoppningsvis kommer priserna att sjunka nu på grund av Mac Mini, annars har de ibland varit sjukt dyra..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •