Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: akustisk gitarr

  1. #1
    simoo

    akustisk gitarr

    Tjo.

    Enligt min erfarenhet är standardsättet att spela in akustisk gitarr att kombinera en riktad mick mot början av halsen och en mer rundupptagande en bit ut från kroppen i nedre ändan. Och det är ju fint, men själv har jag precis skaffat en ADK A-51 och lämnat tillbaka min lånade, riktade mick. Så min fråga är: hur gör man för att bästa micka gitarren med bara en mick (med njurkarakterisktik)?

    Har ännu inte hunnit experimentera så jättemycket, men spontant tycker jag att bästa sättet borde vara att sätta den framför ljudhålet och vinkla lite mot halsen. Mina första försök ger en del boomighet (bra översättning, någon?) trots det tillvägagånsättet. Förslag?

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Dra på dig lurarna och sätt dig på en snurrstol med hjul, släng upp miken och sladda runt. Klart snabbaste sättet, blunda gärna också (kör inte in i miken med full kraft bara) alldeles för ofta så placerar man mikrofoner med ögonen. Någonstans vid t.ex. ditt högra öra riktandes nedåt är en skön plats för ett ljud man är minst sagt van vid. Ett par decimeter framför 12e band är ju en klassiker som ger mindre basigt ljud.

  3. #3
    PMFD
    Jag har testat och spela in gitarr ett par ggr. De största problemen har varit att man lätt får ett burkigt ljud på grund av rumets akustik och att respirationen brukar höras som ett sus på inspelningen. (Brukar vara svårare att micka nylon dock). Annars är possitionerna på mickarna välldigt individuella. Bortsett från rums-akustik och respiration så fördrar jag micken snett över ljudhålet i höjd med 12e - 15e band, på nylon-gitarr, med dina förutsättningar. Ca en 15-20 cm ifrån strängarna. Alltid trevligt att få med lite gnissel från friktionen, mellan fingrar och strängar.

    Här är en undervisningslänk där dom beskriver mick-possition

    http://www.saecollege.de/reference_m...tars%20acc.htm

  4. #4
    simoo
    Jo, den sidan har jag bestämt sett förut... jag har kört på något som motsvarar position B i bilden där. Idag gjorde jag en inspelning som blev mycket bättre. Men hur som helst, jag antar att det bara är att fortsätta lyssna. Jag skulle behöva en underdånig studioassistent som går runt och testar olika positioner när jag lyssnar...

Liknande ämnen

  1. Köpråd: akustisk gitarr
    Av tublenco i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 01:23
  2. Tips på bra akustisk gitarr-pop sökes
    Av stevenD i forum Skivor & artister
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 09:03
  3. spela in akustisk gitarr
    Av krank i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 16:02
  4. Efterarbetning på akustisk gitarr
    Av pez i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 02:56
  5. Sampla akustisk gitarr
    Av mosaik i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-09-05, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •