Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lära sig fm?

  1. #1
    drdreas

    Lära sig fm?

    Har länge velat lära mig hur man verkligen programerar fm synthar.
    Jag kan få fram enklare ljud, delvist genom att gissa mig fram :rolleyes: det måste finnas något sätt att lära sig detta?
    Rekomendera mig gärna litteratur om det finns så att säga.

  2. #2
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    gå in på biblan som inte brukar vara överdrivet uppdaterade när det gäller musikproduktion - har du tur så har dom något gammalt ex av MASTERING THE DX7 eller något liknande.

  3. #3
    GlobalMotion
    Vill du kunna FM på riktigt så är det rätt tung matte bakom det. Fourierserier.

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    En bra grej att lära sej på är en Nord Modular. Helst G2, då den innehåller alla byggblock från DX7, men Classic funkar också. Då kan man verkligen lägga till och ta bort, och förstå vad allting gör... Det sagt, själv har jag aldrig tagit mej tiden riktigt, så det är mest trial-and-error.

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Den här tutorialen, "How to program the DX7" av Bo Tomlyn, fick mig att fatta lite mer om hur man går tillväga med att göra ljud med FM-syntes. Bo Tomlyn var en av snubbarna bakom fabriksljuden till DX7:an.

    http://www.ene.edu.stockholm.se/tobb...am_the_dx7.pdf

  6. #6
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Det är också hyggligt enkelt att lära sig FM om man har en bra grafisk editor. Att få direkt visuell återkoppling till alla parametrar gör stor skillnad jämfört med att "handjaga" via en liten display.

  7. #7
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    FM-synthes är inte krångligare än man gör det. Överaskningarna är fler än i en "vanlig" synth men det känns som att det är en del av charmen. Själv mixtrade jag mycket med den utmärkta FM7:an som känns rätt enkel att begripa. Testa sig fram är väl annars knepet, tröskeln är kanske något högre men det är behållningen också...

  8. #8
    imported_Lemon
    SOS har en FM-skola på nätet, jag kan fixa en direktlänk ikväll.

  9. #9

    Redaktör
    Matematiken bakom FM är komplex, men det tycker jag inte riktigt hör hit: hur analoga filter och oscillatorer påverkar ljuden är också rätt hårresande matematik, men slutresultatet kan ändå vara lättbegripligt rent musikaliskt.

    Med det sagt så skulle jag säga att en datoreditor eller en Jellinghaus-programmerare gör FM väldigt mycket mer lättbegripligt - Yamahas FM-syntars gränssnitt är beryktade med goda skäl... FM7 och Nord Modular är också bra alternativ. Och ska man nödvändigtvis programmera FM från fronten så ska man använda en TG77 eller SY77.

  10. #10
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    DX-200:an har en datoreditor som iaf ser rätt överskådlig och fin ut. Jag har dock inte pillat så mycket med den så jag kan inte säga om den verkligen är det.

  11. #11

  12. #12
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Min flickvän fick en yamaha dx-21 av sin lärare. "Den står ändå bara och skräpar..." fick jag höra som anledning. Blir lite avundsjuk, men det var ju ganska lägligt att denna tråden dök upp nu, för nu måste jag lära mig programmera lite ljud åt henne. Har aldrig riktigt gjort något vettigt med FM-syntes tidigare, men jag kan ju inte heller låta min flickvän kunna något som inte jag kan... Tack så mycket för de fina länkarna!

  13. #13
    drdreas
    Tack för alla länkar måste jag säga först och främst
    Fourier transform, hade varit kul att kunna använda den i något kul sammanhang...

Liknande ämnen

  1. Att lära sig om elektronik
    Av Jonas W i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 19:54
  2. Lära sig spela piano
    Av Isbiten i forum Övriga instrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 19:16
  3. Lära sig sina monitorer?
    Av Soulmachine i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 10:45
  4. Lära mig ackord på internet?
    Av jonas.kall i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 22:01
  5. Lära sig komprytm??
    Av robbie i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 02:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •