Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: AN1x vs MS2000r

  1. #1
    toandfro

    AN1x vs MS2000r

    Jag står i valet av att köpa en Yamaha AN1x eller en MS2000r...vilken är mest prisvärd.. ..mångsidig och låter bäst?

  2. #2
    imported_Lemon
    AN1x är mest prisvärd - och har 10 röster!
    MS2000 har "bara" fyra röster, men är med sina 64 DW-vågformer mångsidigare & låter bättre, i alla fall i mina öron!

  3. #3
    toandfro
    Okej...för 4 röster är ju kanske aningen lite om man ska använda den som en huvudsynth.

    Men hur skiljer sig ljuden mellan de båda? AN1x kan väl generera någon form av FM ljud också?

  4. #4
    toandfro
    Hur många minnesplatser finns det i de båda?

  5. #5
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    FM ljuden i AN1X är enkla men effektiva. jag antar att det finns på fler VA syntar. det går att fuska till ett DX piano någorlunda.
    128 minnesplatser. + att den har minnen för arpegiatorspår och sequenses och dyl.
    kanske ska spela in ett par ljud som jag har gjort?

  6. #6
    toandfro
    Så den kan skapa FM-liknande ljud då iallafall....är det 128 st user platser eller är det 128st med presets och user inräknat?

    Visst vore det coolt med ljudexempel...om du orkar dvs?

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    MS2000 gillar jag stenhårt! En av de ballare VA-syntarna delvis pga modsequencern..
    _Men_ den är klart mer som ett komplement till annat.. som ensamstående allround-synt så känner den sig nog ganska ledsen.

  8. #8
    toandfro
    Hade ju en microkorg innan som jag antar låter stort sett samma som en MS2000...men det vore kul att veta hur den står sig mot en AN1x ljudmässigt...om ljuden skiljer sig totalt eller inte?

  9. #9
    lasselus avatar
    Redaktör
    AN1X är i mina öron lite "mjukare" om det nu säger något...en bra pad-maskin...

  10. #10
    toandfro
    Hmm...det låter ju bra...pads är min grej...det vore bra om maskinen ifråga även var bra på stråkar och leadljud....såg att AN1x hade någon feedbackgrej...är den snarlik som den på JP8000?

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Interface't på MS2000 lär vara resor bättre. Även om jag har svårt för dom små pluttiga plastrattarna. An1x har inte jättemånga rattar att leka med...

  12. #12
    toandfro
    För min del så leker jag bara med cutoff och delays och sånt

  13. #13
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Interface't på MS2000 lär vara resor bättre. Även om jag har svårt för dom små pluttiga plastrattarna. An1x har inte jättemånga rattar att leka med...
    Sant,...

  14. #14
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    ett litet ljudexempel http://home.tiscali.se/unpublic_html/sounds/an1_x1.mp3

    det kan vara lite oljud här och där så akta öronen.

    inte bara egna ljud - ett par factory presets oxå

  15. #15
    toandfro
    Bongo - Oj det där lät ju bra...använde du de inbyggda reverb/delayen eller har du lagt på vid mixen?
    Tack för att du tog dig tid för övrigt!

  16. #16
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    bara inbyggda fx- ljudet är dock något komprimerat.
    det är en bra synt - men när man spelar på den känns den inte direkt analog.
    eller man kanse ska säga att det är en väldigt förnuftig synt - men det är svårt att älska den.

    du kanske skulle ha en jx8p istället

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    även om det inte är en VA så skulle jag vilja starkt rekommendera roland jd800.. svårslagen på pads för sådana priser!

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    MS2000 är en stenhård liten jävel. Den skriker som en kättare under förhör av inkvistationen. Tyvärr är det inte alltid en fördel. Men den är kung på leadljud. AN1x hamnar ljudmässigt mellan den och JP-8000 (som är fluffig som sjutton). Vill man ha en VA som är bra på de mesta så är en AN1x ett bra val, de är distinkt och "fast" i ljudet, dessutom går de för rena rama kaffepengarna. Men det gör MS2000 också. MS2000 låter hårt och kallt, men är riktigt kul att ratta. Sedan kan man göra fantastiska gnagande och gurglande bakgrunsdsljud. Du kan höra dem här:
    Gnag och gurgel 1
    Basen och paddan är framförd av JP-8000
    Mer MS2000
    Även här basar JP-8000 men MS2000 kör den där loopade wavetable-grejen som dyker upp vid 0:44.
    Skall vi låta MS2000 lira bas för omväxlings skull? Då låter det SÅ HÄR
    Du kommer inte undan utan att jag fått dema SYNCLEADET på MS2000. Det kan döda en fullvuxen elefanthane. På denna låten kör den två leadljud, dels det som får tändern att isa vid 0:45 och sedan det klassiska syncleadet vid 1:08. Även det "glittrande" arpeggiot vid 1:41 är MS2000. Uppriktigt sagt så tror jag det är AN1x (nåja, en AN200) som lirar bas på låten.

    Vi tar en till för säkerhets skull, MS2000 spelar lead vid 1:11. JP-8000 leker långhårig "guitar hero" (eller om det var jag som gjorde det...) vid 4:11. Den finns HÄR
    Fanken... jag måste ha en MS2000 igen. En med klaver den här gången för den ser rå ut.

  19. #19
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det som jag ogillar med ms2000/microkorg är att resonansen tar död på så himla mycket av ljudet. Det blir inte mycket mer än ett löjligt och irriterande hissande när man dragit upp det dit man egentligen vill ha lite skrik. Men så är det ju VA också, men just den delen stör jag mig enormt på.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Det blir inte mycket mer än ett löjligt och irriterande hissande"

    ..ungefär som på en ms20 menar du?

  21. #21
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    bor du i göteborg kan du komma över o testa min AN1x.
    Jag tycker den är grymt bra, fast presets är tråkiga, men editerar man så, grym!
    Näe, inte så värst många rattar men enkelt att sköta ändå, 8st ju, en knapp så väljer man vad de 8 står för...eller så kan man lägga upp vilka param man själv vill.
    Men allra roligast såinihelvetes bra är ju ribbon controllern, där man oftast sätter
    att sidled är filter cutoff och tryckkänslan är resonans, satan så gutt jämfört med tex nordlead2, bläää...
    Har både AN1x och Nordlead2 till salu!

  22. #22
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Lade upp en stooor (23,5 min och 28Mb) exempelfil på hur en AN1x kan låta.
    Finns att ladda hem här: http://212.214.15.116/~ronny/an1x.html

    Ha överseende med en massa felspelningar

  23. #23
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Trevlig demo. Som jag alltid sagt... AN1x låter riktigt bra. Tyvärr känner jag att jag inte har plats för den då jag redan har en JP-8000 och en Nova. MW XT räknar jag inte riktigt.

  24. #24
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    ja den gör ju det, säljer den (+NL2) för att köpa nån ny pryl som jag aldrig ägt...kanske en Virus...få lite inspiration igen. Sen så skall jag även flytta och vill då endast ha 1st keyboard och analog-ljud tar jag från mitt Creamware Pulsar-2 system och dess Pro1, Pro5, Minimax och Oddyssey. SÅ därför tycker jag nog en Virus kanske platsar där, annars vet jag inte vad som är bra. inte många synthar som imponerar på en längre. Kanske bara skall sälja NL2, hmmm...

  25. #25
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag tycker AN1x har rätt bra spännvidd på ljuden jämfört med en Nordlead...jag går ej igenom alla ljuden utan lite olika typer som jag gjort själv. laddat hem från nätet eller editerat presets. Några ljud är ifrån ett random-prg som jag kört nångång.
    Som sagt så händer det inte mkt i vissa ljud när jag rör ribbon, har för mig man ställer det per ljud. Några av ljuden morpha:r jag, hörde att på nått av ljuden så ändades pulsewidth, men jag hade nått ljud innan vet jag som lät precis som Kraftwerk Autobahn som en bil som körde förbi, coolt.
    Man kan antingen köra den singel, bitimbralt, split eller unison.

  26. #26
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

  27. #27
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    En fråg, syncar arpen på de nya versionerna av ms 2000 det vill säga ms 2000b?

  28. #28
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Antar att de inte ordnat med det felet på den nya versionen. Det enda de ändrat är en mik-ingång och svanhalsmikrofon samt färgen. Det är iaf vad jag har fått höra av folk på nätet och i musikaffärer.

Liknande ämnen

  1. AN1X
    Av Go Gubbe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2018-09-03, 11:13
  2. Ljud AN1x
    Av synthetic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 13:13
  3. MW1 / MS2000r
    Av Adde i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-09, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •