Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: spela live med powerbook?!

  1. #1
    qpw

    spela live med powerbook?!

    hej

    är pc-användare idag men funderar att köpa en powerbook med syftet att spela livemusik mha softvarusythar & sampler. jag undrar om det finns någon på forumet som har erfarenhet av detta och som kan ge råd & tips kring dels konfiguration av den bärbara + förslag på mjukvara och/eller samplingar som jag bör köpa.

    jag spelar keyboard i soulfood och vill med en mjukvarulösning kunna använda ljud som kvalitetsmässigt mäter sig med de som återfinns i t ex ett stagepiano från Roland eller Yamaha och även leadljud som jag normalt får ut av min Korg Triton.

    mvh

    peter

  2. #2

    Redaktör
    Ska du köra live ska du köra Live.

    Ableton Live är gjort just för livebruk och rekommenderas varmt. Men ska du bara spela ljuden från datorn och inte behöver loopar, sequencers och sånt så vet jag inte om behöver det. Då kan Reason, Kontakt eller någon annan mjukvarusampler + bra samplingscds vara ett alternativ. Åtminstone orglar och epianon finns billigt i form av Native Instruments Express keyboards (med begränsade rattningsmöjligheter, men det kanske inte gör så mycket).

    Sen undrar jag varför du tänkt byta till Mac? Jag använder själv mac, men att byta bara för att byta är dumt i mina ögon - det blir krångligare att flytta program och data, det kostar en hel del, och inte minst blir det en startsträcka innan du blir varm i kläderna. (Och detta säger jag som macfanatiker..)

  3. #3
    qpw
    hej mina behov är inte för loopbaserad musik utan rena smör-och-bröd ljud för att spela med ett coverband. har idag en stationär PC som den är ändå inte aktuell för att ta med på giggen, så då tänkte jag att om t ex mac-plattformen har ett försteg när det gäller stabilitet, låg latecy etc så kan jag lika bra köpa en mac.

    peter

  4. #4
    romanenko
    Det finns många som gör precis det som du funderar på.
    Herbie Hancock har som ett exempel ett midikeyboard kopplat till en Powerbook och kör Rhodes och piano osv direkt från den och det är väl inte bara ett bevis på att det fungerar utan även att kända artister gör det.

  5. #5
    imported_Patbos
    En PC är billigare i sig... och om du gör en ren installation, tar bort skit och inaktiverar allt som inte används... samt bara lägger in de program du bara behöver, så blir det stabilt som bara den...

    Med tanke på pengarna du sparar, tyvärr är mac dyrare än PC.

    Sen just att du använder PC idag... en lättare övergång så sätt än om du skulle byta till mac.

  6. #6

    Redaktör
    Så mycket dyrare är inte en bärbar mac, speciellt inte om man vill ha en dator med lite kvalitetskomponenter. Ibooken är tydligen väldigt stryktålig (gjord för att användas av skolbarn ) så det är vad jag skulle rekommendera om du vill köra mac. Och kör du PC skulle jag satsa på någon av de stora tillverkarna; IBM, Dell osv, så att det finns en sportslig chans att få tag på reservdelar om datorn går sönder på resande fot.

    I övrigt står mina rekommendation på program kvar, minus Live eftersom du uppenbarligen inte behöver det.

  7. #7
    imported_Patbos
    Ok, inte så erfaren mac människa, speciellt inte på bärbara fronten... mer jobbat grafiskt med stationära...

    Tycker det är bra att priserna sjunker på mac, de är ju väldigt bra!

  8. #8
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Jag har också allvarliga planer på att gå över till mac. Ska precis till att bygga ihop hemmastudion efter en tids lathet och känner ovilja mot att börja installera och få allt och funka. Inbillar mig att sånt går lättare med en mac.

    Kanske borde köpa mpc...

  9. #9
    snoensko
    Om man har tillgång till ett mecanatkort dvs pluggar på högskola eller typ har någon i familjen som gör det så köper man Ibook 12" för 9000 kr. 512 meg extra RAM kostar en tusing och Logic pro för 5000kr. Men du kanske skulle klara dig med Logic express för 1500 kr? En sådan rigg klarar man sig mycket, mycket långt på. När det gäller ljudkort kan jag rekomendera MOTU 828 eller MOTU 828 MK2.

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Vad hette den där skumma synten som kör vstpluppar? Neko64 kolla här det kanske kan vara bra, annars så kan nog en ibook duga, det finns ju klavaviaturer och ljudkort i alla prisklasser nuförtiden så du kan nog få en shysst rigg men även mjukvaran kostar stålar.
    Sen så får du väll fundera om du vill ha mac eller pc, smaksak och vanesak.

  11. #11
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Jag vet inte om creamware noah spelar vst-pluggar, annars kanske det kan vara nåt?

  12. #12
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Oj! Kollade din länk nu - Jag häpnar
    Den ser sjukt framtida ut, på ett lite förlegat sätt.

Liknande ämnen

  1. Synth att spela live med
    Av Rizzo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 16:33
  2. Funderingar kring att spela live
    Av Pelle i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:47
  3. Spela in live med 002
    Av Goka i forum Pro Tools
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 14:21
  4. spela in i live
    Av leere i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 17:35
  5. att spela live
    Av sisältää i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •