Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Fizmo

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

Fizmo

Jag tycker att Fizmo verkar vara en rätt fet synt trots att den är rätt ful, den verkar ha rätt mycket funktioner som skulle kunna göra rätt udda ljud.

Finns det någon som haft en Fizmo, vore kul att höra vad den kan frambringa föf ljud, verkar ju vara rätt hatad och bör vara billig. Rackverisionen är faktiskt lika ful som Waldorfs orangea rack, fast Fizmon är mycket tuffare!

Fizmo - bu eller
    bä?

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fizmo är en framtida klassiker. Den kommer att vara eftertraktad, det är jag övertygad oom.

lasselus avatar
    Redaktör
    Instämmer med apan...Fizmo är en av de få syntar som jag fortfarande är nyfiken på och som jag inte lyckats testa...
    Den verkar intressant...trots att många pratar skit om den och att den uppenbarligen har ordentliga problem med byggkvalitet...

Hittade en liten demo...

Edit: Hittade lite mer ljud här...

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har för mig att det är wallwarten som brukar strula på dom (typ.. kan råka släppa ifrån sig aldeles för mycket kräm så att synten pajar).. så de brukar bytas ut.

Rack-versionen är extremt ovanlig.. så den är knappt värd att ens tänka på att skaffa.

Jag har testat två eller tre fizmos.. men inte testat göra ljud själv på dom. Många av ljuden jag testat lät iaf verkligen skit.. men några få var helt underbara! Man kan få fram rätt feta texturer från den..

Om den verkligen är värd att lägga ner tid+pengar på vet jag inte riktigt.. det finns nog roligare syntar för liknande priser. Den är ju annorlunda iaf.. och det kan ju va värt en del.

Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Jag tycker den låter lite workstation, låter lite halvkass på allt.

Veteran
    Vi hade ett par ex i butiken då det begav sig,
    den lät ok men man blev fan förbannad för att den var så ful.

Låter väl rätt ok, tyckte dock den var rätt jobbig att editera trots rattarna.
    Men det känndes ändå rätt fräsch på ett skumt sätt.

Men jag blev aldrig riktigt vän med den....

imported_Lemon
    + & - knappar för att byta ljud trodde jag att Clavia hade monopol på! :rolleyes:
    En _ovanligt_ korkad design! :hmmm:

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Jag vet att Eat Static använder Fizmo för att göra helt sjuka ljud där aliens snackar och dylikt.
    Personligen tycker jag den verkar jävligt coolt.

imported_Lemon
    ...iofs använde de en Korg Z1 till det... :rolleyes:

Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Har aldrig spelat en Fizmo, och av ljudexemplen att döma så verkar jag inte ha gått miste om något. Tycker det var Onkel Konkel-klass på ljuden.

eXode
    eXode är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lemon
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...iofs använde de en Korg Z1 till det... :rolleyes:
    Lustigt med tanke på att de inte ens har en Korg Z1 i sin setup... :hmmm:

tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    En del sköna bubblande ljud där tycker jag. Kul med synthar som skiljer sig lite från mängden iaf! Men visst, den låter ju inte analogphett...

Jag tycker Ensoniq hade många bra idéer som tyvärr fick lida lite av dålig byggkvalitet och buggig programvara. Lite sorgligt att se de senaste Ensoniqarna som gjorts sedan Creative tog över företaget.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Angående Eat Static:
    "SH: Back to Eat Static, can you describe the gear you use live on stage for you and Joie?

MP: We are using a DR16 hard disk recorder, Roland MSQ sequencer, Akai 3200xl sampler, Yamaha FS1 synth, TB303, Joie uses an Ensoniq Fizmo and his faithful Roland SH5... "

Läs mer här: http://www.aural-innovations.com/iss...0/eatstat.html

OLW Rulez
    Det verkar som om Fizmon blev på tapeten en stund efter att nån kille med sinne för humor satte ut en annons på vendolin och begärde 10000 och påstod att det var en Andromeda i miniatyr...vilket retade upp en skara synthdiggare ganska rejält och killen hade förmodligen blivit lynchad om någon analogvän fått tag i honom eftersom han också påstod att den var analog!

imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av eXode
    Lustigt med tanke på att de inte ens har en Korg Z1 i sin setup... :hmmm:
    ...citerade bara en intervju i S.O.S...

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den här intervjun? http://www.soundonsound.com/sos/1997...eatstatic.html

CZ1000 är det närmsta Z1 man kommer.

imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    Den här intervjun? http://www.soundonsound.com/sos/1997...eatstatic.html

CZ1000 är det närmsta Z1 man kommer.
    Nope! Fel intervju!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Då får du nog skaka fram den intervjun om du skall ha fog för Z1-påståendet, för den finns inte att hitta i SOS artikelarkiv. Eller någonstans där Google söker.

Mårre
    Mårre är uppkopplad nu
    Mårres avatar
    Veteran
    Lemon: du vet att det inte gills om du skriver till "Korg Z1" med bläckpenna i artikeln va?

imported_Lemon
    ...kanske inte var SOS...
    Hem & leta...
    FM kanske?!?

...återkommer...

imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Mårre
    Lemon: du vet att det inte gills om du skriver till "Korg Z1" med bläckpenna i artikeln va?

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det verkar vara en synt som upprör vissa, skummt. Den ska jag försöka testa nån gång jag får chansen, det kan ju vara kul med en kapabel synt som igen använer för den har dåliga väggvårtor och är så hiskeliga att dom retas spontant av alla som ser dom, lite av syntarnas quasimodo eller fula ankungen, fast man har antagligen lite bök framför sig om man ska få ur några feta ljud.

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Sen då??

Jag har inte sett röken av dom, är de ovanliga??

TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    http://www.vendolin.se/Annonce_Detai...onceid=5013186

Fast 7 lök för den verkar ju i överkant.

Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Den verkar inte vara så poppis hos sonicstate.com : http://www.sonicstate.com/synth_revi...oniq_fizmo.cfm
    "When you turn a pot you really..actually...amazingly have to wait 10 secs for something to happen. No, really, you do!!!"

Å andra hand gillar vissa ljudet väldigt mycket.

Edit: Finns det något demo att tanka? Hittar inte ett enda.
    Senast redigerat av Helix den 2007-04-07 klockan 11:39.

Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

Obekräftat konto
    Transwaves är egentligen bara en lätt begränsad form av wavetables. Med lite tur kommer man kunna göra samma ljud på Nord Wave.

Det som spelar roll hos Fizmon är alltså att den (eventuellt) har bra transwaves-"samplingar" och en trevlig metod (linjär crossfading tror jag) för att kvantiserat sample-start-modulera. Det borde m.a.o. gå att göra exakt samma sak, och mer, med en avancerad sampler.

De filterimplementationer jag sett hos tidigare Ensoniq-prylar har varit väldigt väldigt basic. Ingen analogemulation här inte; snarare kliniskt korrekta. Men de låter helt okej.

Företaget Ensoniq var om möjligt ännu dummare än Commodore...

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

transwaves

(* Ähum *) Nu vet jag inte hur "generation 2" av transwaves låter, men är det ens det minsta likt den första generationen (jag köpte 2 st. SQ-1:or när de kom 1991) så förstår jag inte alls varför man hypar upp detta. Jag tyckte att de lät skräp rent ut sagt. Kan inte alls förstå tjustningen med detta. Har jag missat något fundamentalt?

M v h

Danne

tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Det är väl inte så intressant ljudmässigt, annat än att det är en udda skapelse som ensoniq krystade fram, den blev rätt öppet hånad när den kom också typ, jaha dem har satt rattar och airbrushat fram nåt läbbigt på panelen och hittat på ett roligt namn.
    Den sålde väl inte så bra och ensoniq gick i graven.
    Grejen är väl med den nu att syntfanatiker och prylgalningar världen över har med tiden blivit så smått förtjusta i den där designen, speciellt den ovanliga rackmodellen verkar populär.
    JAg tror ärligt att man får fram roligare pads och texturer med koolmjukvaara istället, det här är ändå en rätt modern digitalsynth, fizmo'n alltså..inget retro digitalt brus och bittjafs att vaska fram där inte

The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ensoniq skrev typ världens sämsta operativsystem, vilket ledde till deras bli-köpta-av-Creative-och-sedan-nedlagda-öde. Testade Fizmon när den kom och förstod ingenting. Vore rätt skoj om den blev hype nu och betingar fetpriser

syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    den är ju ju fiz mo!

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Fan, måste dra in en köpes på den här snart, enda synten som jag är sugen på!!

ständigt!!

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    EPS 16+ + kunskap hur man gör transwaves där verkar som trevligare alternativ

kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Här är en ganska detaljerad beskrivning av hur man "säkrar" sin Fizmo:
    Sequence 15: Saving Private Fizmo

Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    EPS 16+ + kunskap hur man gör transwaves där verkar som trevligare alternativ
    ...eller: Ensoniq TS-10: info and synthesis examples (contribution by Don Solaris)

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Men grejjen med Fizmo är ju att det inte finns nån som låter lika bra, den är ju fan den mystiskaste synten som finns, så hemlig...

Ge mig!

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Här är tre prylar som är gjorda nästan uteslutande med Fizmo:
    theodore jordan on Virb.com

Förutom Fizmo används en A-4000 som effekt.

Hittade detta via Elektronforumet.

Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    verkar onekligen vara en cool mojäng!!

Fizmo vs Moppe eller orange mikrovågsugn till kokplattan
    Senast redigerat av Sillen den 2008-12-09 klockan 19:40.

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg

fan... hatar såndär musik... måste nog hitta en fizmo eller wavestation och göra nått taktigt... jävla flumsynt det är ... alla lirar flumm på den!! hehe!

waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Köp en Fizmo ( och sälj den till mig sen !! ) !!!

WT

segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg

Det här gillar jag att ha i bakgrunden när jag skriver! Någon som kan rekommendera fler artister som gör sånt? Dvs. ambient utan att det skall bli megaostigt eller låta som en tanker som går på grund vid helvetets port.....

Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    A4000 som effekt.. påminner mig om att jag måste sparka igång min gamla A5000, den har ju nästan gått i pension nu, och det är den alldeles för rolig för.. Theodore Jordan var klart mysigt.. Påminner om Spore-musiken

Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Har GAS på en Fizmo som ligger ute på Vend. Säljaren kan tänka sig att byta mot JD-800. Får ångesttankar av ett sånt byte, men samtidigt verkar Fizmon vara en så sjukt udda och spännande maskin. Fast jag misstänker att jag kommer att vakna kallsvettig och skrika när jag inser hur mycket jag saknar JD:ns feta pads... Två helt olika maskiner. Men Fizmon verkar vinna i originalitet. Ska jag slå till på ett byte?

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    Har GAS på en Fizmo som ligger ute på Vend. Säljaren kan tänka sig att byta mot JD-800. Får ångesttankar av ett sånt byte, men samtidigt verkar Fizmon vara en så sjukt udda och spännande maskin. Fast jag misstänker att jag kommer att vakna kallsvettig och skrika när jag inser hur mycket jag saknar JD:ns feta pads... Två helt olika maskiner. Men Fizmon verkar vinna i originalitet. Ska jag slå till på ett byte?
    Har inte ägt nån Fizmo, men minns att den är rätt komplex. Vill minnas att den har lite för lite datorkraft. Läs om den och lyssna på demos. Men du kommer inte få en panel full med kontroller som på din JD-800. Ensoniq-chip till den lär vara svåra att få tag på, om olyckan är framme. Sånt vägde tyngst för mej, när jag valde en Roland Super Jupiter framför en Alesis Andromeda.

my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    En no-brainer enligt mig. Byt mot Fizmon (om den fungerar som den ska förstås). En Fizmo växer inte på träd och är en udda och efterttraktad fågel, medans en jd-800 är relativt alldaglig och inte sticker ut särdeles mycket (och lätt kan ersättas av jd-990/xv5080/osv ljudmässigt)

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Bra byte ändå, om personen ville ha över 10 000 annars och vill byta mot en synt värd 5-6000 istället. Om du verkligen vill ha den dvs

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    Äh pruta och köp i stället. Komplement än bara ena liksom. Den är bäng som maskin men mycket är ju inlåst..hoppas nån en dag lyckas göra ett bra editeringsprogram... finns ju en massa dolda parametrar..extra filter och grejjer.... En JD är ju förvisoo lätare att hitta men om du gillar den och har en snygg och välfungerande så håll i den...som sagt både och

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Byt! Sen sälj fizmo billigt till mig om du ledsnar, jd800 är nog en av de syntar jag provat som fallit mig minst i smaken.

Lita på rosa!

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    Äh pruta och köp i stället. Komplement än bara ena liksom. Den är bäng som maskin men mycket är ju inlåst..hoppas nån en dag lyckas göra ett bra editeringsprogram... finns ju en massa dolda parametrar..extra filter och grejjer.... En JD är ju förvisoo lätare att hitta men om du gillar den och har en snygg och välfungerande så håll i den...som sagt både och
    Vad finns det för extra filter?

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Vad finns det för extra filter?
    2filter i olika kombo 2LP/2HP, 3LP/1HP, Res-BP, mfl...finns en kille som grävt lite i det där med NRPN..osv.... och hittat en del grejjer ..men även manualen nämner ju en hel del... so att t.ex. dom har avancerade 5-stegs (t.o.m. möjligt 6) envelopes men vrider man från panelen så tvingas den in i klassisk ADSR... så vissa presets är ju tvärbänga men det går inte att fixa från panel....

Liknande ämnen

1. Hej fizmo, vill provlira dej!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 10:28

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •