Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Routing i Ableton Live

  1. #1
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran

    Routing i Ableton Live

    Hur kan jag routa induviduella kanaler till de olika utgångarna på mitt ljudkort? Jag har ett m-audio fw410 och önskar att kunna få ut lite ljud på olika kanaler in i mixerbordet via mina lineout på ljudkortet. Ljudkortet verkar funka och allt är i sin ordning där (hoppas jag) men jag vet inte riktigt hur jag ska ställa in allt i ableton för att få det att funka.

    God jul på er
    /Oskar Clase

  2. #2
    imported_Patbos
    Vid varje kanal, midi som audio, har man. precis ovanför masterregeln 2 st "gardin-menyer", en för in och en för ut...

    Kan ev vara så med att du måste aktivera alla in och ut i inställningarna, men tror att det bara är att routra via mixerbordet.

  3. #3
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Jo, jag tittade där i menyerna som du pratar om, men det går inte att hitta ljudkortets ut där...väldigt skumt. Och i preferences så är det som att man bara kan välja vart masterregeln ska gå ut. Får lite huvudbry...

  4. #4
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Har du något problem med att cpu:n går i topp?
    Med väldigt lite vstier laddade?

  5. #5
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    nej, det har jag inte...vad har det med det hela att göra?

  6. #6
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Förlåt,tänkte bara fråga när du ändå tog upp ämnet Live!!!!!
    Hoppas du får svar på din fråga.
    God jul!

  7. #7
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Jaså, ok. Trodde du skulle göra ett riktigt dundersvar. "Problemet är för att..." *tadaaa!!!*

    Vissa vsti-er suger ju mer än andra (boy, that came out wrong), testade moog modular, och den fick ju min dator att stånka litegrann, så jag använder den inte. Använder freeware faktiskt, eftersom att jag har så mycket hårdvara. Att routa midi till hårdvaran är dock busenkelt. Dock så vill jag nu ha lite värme i tapeworm så jag tänkte dra den genom lite rör osv... Dock får jag inte ut den separat, utan det blir alltid att jag väljer vart hela master-regeln ska komma ut...det är irriterande. Iofs så kom jag på att man kanske kan ha flera master, eller skicka ut ut send-kanalerna separat...har inte ableton här för att kunna kolla...jaja!

    God jul på er alla abletonanvändare! (och ni andra syndare också. )

  8. #8
    imported_Patbos
    www.ableton.com

    fråga i forumet... garanterar dig att du får ett bra svar, om det inte redan står förklarat någonstanns...

    Kikar in på "tips&tricks" tråden med stadig basis själv, vissa kommer på riktigt käcka lösningar, en tråd beskriver tex hur man kör med två asiokort samtidigt

  9. #9
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Att cpu.n drar i väg är ett känt problem,undrade om ni hade varit med om samma sak.

  10. #10
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Jo, det har väl hänt att den skjuter upp i höjden då och då. Brukar iofs inte köra så mycket vst så jag slipper det. Kör man med audio så känns det stort sett obegränsat. Har för mig att det kommit en uppdatering på ableton förresten, kanske har de fixat så att vst-erna håller sig på lite snålare nivå. Tror det är en barnsjukdom mest...

    Förresten så brusar mitt nya ljudkort något ofantligt. Förstår inte hur det kan brusa så mycket. Testade det för första gången utan hörlurar utan i mina blue sky monitorer istället. Jäklar...detta går ju inte att jobba med...

  11. #11
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Jag har sagt det förut M-audio!!!

  12. #12
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Jupp...antar att jag får byta till något annat. Gillade verkligen att det fanns induviduella utgångar på kortet och att det räckte rent specsmässingt..men men...vad finns det för liknande som duger då?

  13. #13
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Kanske ett MOTU 828 MK1?
    http://www.presonus.com/firebox.html eller denna!
    Kör du laptop?
    Annars Rme hammerfall med nån expansions box typ Alesis AI3
    Hade ett hammerfall lite en gång ångrar grymt att jag sålde det.

  14. #14
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Jag kör laptopp. Har mini-fw och usb 2, så kontakter är inte så jobbigt med. Lite jobbigt med kort.

  15. #15
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Då säger jag Motu!

  16. #16
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Hittar det inte på musikbörsens hemsida...så jag antar att jag måste tjata till mig pengarna tillbaka. Vilken kedja är det som har det? Och vilket pris går det för?

  17. #17
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Motu 828Mk1 säljs inte längre sen MK2 kom,men brukar gå för mellan 3000-4000kr
    MK2 ca 7000:- för second hand

    http://www.sinamex.com/Reviews/MOTU_...c_Musician.htm
    http://www.sonicstate.com/digital/mo...id=57&manuf=57

  18. #18
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Ah! Wunderbar! Ska kolla detta nu, och så får vi hoppas att man kan greja allt så det blir bra nu.

    God jul på dig!

  19. #19
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Det samma God Jul

  20. #20
    imported_Patbos
    Har du löst routringen i live?

    Jag körde det med flera ut för första gången nu, och var lite mer pill än jag trodde.

    1: Gå in i inställningarna, där på audio finns en output och en input knapp.
    När du klickar på nån av dom, får du upp de kanaler ljudkortet har, och de du vill ska vara aktiva bockar du i. standard här är bara 1&2 nämligen.

    sen!

    2: På den kanalen där du vill styra ljudet. I routringsdelen på kanalen.
    Välj inte master, utan External out eller något sådant.
    Då får du upp en undermeny med de out/ins du valde.

    Tada!

    Vore kul att köra om detta löste ditt problem, eller om du hade krångligare strul...

    //Patbos

  21. #21
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Det löste det hela faktiskt! Kom på det tidigare dock, men har inte kommit ihåg om att skriva det här... klantigt...

    Lite synd att det inte finns en avdelning för ableton här på 99an. Läste i senaste FM att det fick pris för "Best overall software"...klantigt att det inte finns här. Har lite fler frågor om hur man ska göra med dittan och dattan i det programmet...få orange vocoder att funka till 100% till exempel. Får det bara att funka som fx...

  22. #22

    Redaktör
    Abletons eget forum är bra, men jag vet inte om det finns tillräckligt med frågor här för att motivera ytterligare ett separat forum bara för Live.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Snacka tillräckligt mycket Ableton så blir det ett nytt forum. Så enkelt är det.

  24. #24
    deleted user
    abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonableton
    abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonableton
    abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonableton
    abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonableton

  25. #25
    imported_Patbos
    haha... ok!

    abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonabletonabletonab letonabletonabletonabletonabletonabletonabletonabl etonabletonabletonabletonabletonabletonabletonable tonabletonabletonabletonabletonabletonabletonablet onabletonabletonabletonabletonabletonabletonableto nabletonabletonabletonabletonabletonabletonableton abletonabletonabletonabletonabletonabletonabletona bletonabletonabletonabletonabletonabletonabletonab letonabletonabletonabletonabletonabletonabletonabl etonabletonabletonabletonabletonabletonabletonable tonabletonabletonabletonabletonabletonabletonablet onabletonabletonabletonabletonabletonabletonableto nabletonabletonabletonabletonabletonabletonableton


    Nej, men förstår lite, såååå mycket livesnack är det inte.... tyvärr... vore kul att snacka med folk som kan det bra, hur man använder det smidigast och så.
    Håller på och lär mig på egen hand så gott det går, klart det funkar med, men flera är roligare!

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ett väldigt roligt program, intuitivt osv. Jag har tänkt uppdatera till 4:an länge, ska nog tamejtusan göra det. Any day now. Snart! Fantastisk känsla i programmet iaf!

  27. #27
    imported_Patbos
    Kostar ju inte mycket att uppgradera.

    75$ tror jag det står på deras hemsida... för nerladdning.
    110$ för att få ett paket med riktiga saker, manual m.m.

    Vad kostar v.3? borde väl gå att få tag på billigt, eller?

    Leker lite med demon av v.4 samt en v.3 "limited edition" jag fick med nån grej till datorn.

    Fungerar väl då jag inte gör hela grejor i det, men vill!

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av www.ableton.com
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The upgrade from all previous full Live versions is EUR/USD 119 for the download upgrade and EUR/USD 149 for the boxed upgrade.

    Special offer for recent purchasers: Customers who purchased Live 3 or an upgrade to Live 3 after May 15th, 2004 are eligible for a discounted upgrade to Live 4 for only EUR/USD 49 (download version) or EUR/USD 79 (boxed version).
    Jag tror att det går att uppgradera specialversionerna av Live till samma kostnad som vanliga Live 3. Testa och skriv in ditt serienummer på hemsidan.

  29. #29
    imported_Patbos
    Nja, frågan är... är ett sådant där "delta live" fick med ett 2496 ljudkort.
    hmm... klart. testa kan man... men tror inte ens det är serienummer till det
    Bara en installation på ett begränsat live...

  30. #30
    imported_Patbos
    Stör mig lite med priserna på Live 4 dock!

    Nu är priserna på deras hemsida samma för USA och för EU, men de priserna är mycket högre än de i butikerna.

    Butiker i USA = 399$ = 2700SEK
    Butiker i sverige = 4500SEK

    "ganska" stor skillnad.

    Programvara är ju ändå.. ja... programvara. känns som att där är det inte lika stor skillnad som tex hård-syntar...

    Mjukvarugrejer som säljs via olika tillverkares hemsidor är det ett enhetligt pris för alla.
    Ableton har olika priser? eller varför denna skillnad på nära 2000:-

  31. #31

    Redaktör
    Dollarn har ju dykt rätt rejält, så det förklarar delvis varför skillnaden är så stor. Om butiker i USA säljer för $400 så har de nog kapat sina marginaler rejält. Det skulle vara bussigt om de sänkte priset för Live i euro, men dessvärre tror jag nog snarare att de kommer att höja dollarpriset. :/

Liknande ämnen

  1. Om Ableton live 7 LE
    Av HEK i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 19:22
  2. Ableton Live och VST
    Av neriks i forum Ableton
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 23:57
  3. Ny mac å Ableton Live
    Av HEK i forum Ableton
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 19:41
  4. mac/pc ableton live
    Av bloke i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 18:53
  5. Ableton Live 5
    Av lait i forum Ableton
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •