Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Preamp till akustisk gitarr?

  1. #1
    Stelfan

    Preamp till akustisk gitarr?

    Jag startade en diskussion där jag bad er om lite åsikter om vad som var bästa multieffekten för gitarr..

    Jag har prövat runt med lite olika på en lokal musikaffär och tyvärr märkt att ingen riktigt fungerar med en akustisk gitarr.. Så därför tänkte jag höra om någon har en idé om någon rör-förförstärkare eller något annat som kan vara bra för att ge lite värme till en akustisk gitarr före den ska ut till mixern?

    Jag har prövat en Red Box, det blev bättre men ändå ingen allt för stor skillnad..
    Någon som har något förslag?

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det till livebruk? Annars finns det inga alternativ att tala om förutom att smälla upp en mikrofon.

  3. #3
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har du testat Yamaha AG-Stomp? Den är gjord för akustisk gitarr...jag hade en ett tag och den var rätt ok...
    Annars finns ju Korg AX10A...den är också gjord för akustiskt...med piezo-mick framförallt...

  4. #4
    Björn på Roland
    Som jag nämnde i din förra tråd, Stelfan; prova gärna en BOSS AD-8 (eller föregångaren AD-5) till din akustiska gitarr http://www.roland.com/products/en/AD-8/index.html

    Det är garanterat allt du behöver live.

    Mvh Björn

  5. #5
    lasselus avatar
    Redaktör
    Ett annat tips är Aphex Acoustic Exciter...en sån har jag själv...inte lika avancerad som ovanstående burkar men fungerar rätt bra för att få liv i piezo-mickade gitarrer...

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om det är en likadan Red Box som jag haft du provade med, så är det nog inte så konstigt att det inte blev bra. Det är nämligen en högtalarsimulator/last för gitarrförstärkare.

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Den funkar även som linebox.

  8. #8
    imported_Robbi
    Citat Ursprungligen postat av Björn på Roland
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag nämnde i din förra tråd, Stelfan; prova gärna en BOSS AD-8 (eller föregångaren AD-5) till din akustiska gitarr http://www.roland.com/products/en/AD-8/index.html

    Det är garanterat allt du behöver live.

    Mvh Björn
    Jo, verkar ju bra med effekter och grejjer....men? Varför är jag förundrad?..Roland har glömt den viktigaste effekten för ackegura....compressor. :-)

    Börjar fundera om inte Roland medvetet utelämnar viktiga funktioner för att sälja mer stompboxar.:-)


    Robbi

Liknande ämnen

  1. spela in akustisk gitarr
    Av krank i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 16:02
  2. Mikrofon till akustisk gitarr köpes.
    Av leifleif i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 23:43
  3. Efterarbetning på akustisk gitarr
    Av pez i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 02:56
  4. akustisk gitarr
    Av simoo i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 02:12
  5. Sampla akustisk gitarr
    Av mosaik i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-09-05, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •