Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Guide till elektronisk musik.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

Guide till elektronisk musik.

Tänkte bara posta en rolig liten länk. Tror inte den varit på tapeten förut?

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

Edit: Ibland går det fort när man skriver.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    "Tror inte den varit på tapeten förut?"

Jodå, det har den. Trevlig genomgång dock, även om den är fel här och var.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    F-n, jag som till och med sökte genom forumet först efter den!

Måste lära mig söka efter saker bättre :P

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    http://www.99musik.com/forum/showthr...ght=ishkur%27s

Det blev inte mycket till diskussion dock.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det förväntade jag mig inte riktigt helller

CalleLewander
    CalleLewander är inte uppkopplad
    CalleLewanders avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Okeeej....vet inte vad den här killen håller på med (han som gjort guiden). En sak är säker, han kan INTE den elektroniska musiken..tråkigt. men så är fallet,,
    T.ex. Eric Prytz gör Dark Trance? öh nej...ljudklipper låter som house och har inte nått med trance att göra..om Prytz hade gjort Dark Trance, så hade han bytt alias direkt. Han gör t.ex Electro House under namnet Pryda.

Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Han utger sig inte för att vara 100% korrekt, och mycket är hans personliga åsikter. Dock är det ju en bra grund för att få en gnutta koll på alla genrebeteckningar iaf :-) Ta den med en klackspark vettu.

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vem kan den elektroniska musiken då?

655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    jag!

Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Lite kul var det iallafall.

Jag har fått bekräftat att jag inte gillar Italo och kommer förmodligen aldrig att göra det heller, vissa låtar/genrer skulle vara skittrist att göra mixar av för ingen skulle höra när det kom en ny låt och speedcore skulle nog göra sig alldeles utmärkt unplugged.

/Mein

TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Om inte annat ger det en del vinkar om alternativ till artister man redan lyssnar till. Inser också att min musiksmak spänner nästan över hela kartan plus att det känns nästan som man får 'overload' på alla genrer. I hur små delar kan man analysera musik egentligen för att kunna placera dem i en genre? Jag menar, det finns ju så många genrer att hela låtar riskerar att hamna i flera stycken samtidigt

Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Bara att inse att ingen genre har en helig gräns. Vilken genre du "placerar" nåt i beror till största delen på dig själv :-)

bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Att få något bekräftat av den guiden är milt ignorant.

TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Arete: Skulle tro det. Det blir nästan som med den mer esoteriska delen av prat om audiokvaliteten hos en kantsvarvad cd med samma kant målad kontra en vanlig standard-cd Själv har jag inte brytt mig så mycket i var olika genrer en viss musik befinner sig i. För min del är det fortfarande artisten som har största inverkan på mitt tyckande. Fast som jag skrev tidigare så får man kanske lite fler uppslag på artister som rör sig i samma genre som man kan kolla upp. Ungefär som allmusicguides 'Similar artists'. Många nya artister har hittats via de listorna.

Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Att inte ha någon humor måste vara jättetråkigt.

/Mein

Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ishkur
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Speed Garage
    AKA The worst music in the world

TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Hehe, det var inte nådigt. Eller den här beskrivningen för basgångarna i samma genre: 'Those dulled basslines sound like someone farting into a pillow'

elfan
    Man kan tycka vad man vill om Ishkurs verk och själv anser jag att det är ett jättebra arbete han har gjort. Det är som sagt hans personliga tolkning och det kan aldrig bli bättre än så. Ingen människa besitter en absolut sanning kring musik och musikkultur utan det är i diskussioner man närmar sig sanningen. Jag kanske är naiv och obildad kring musik, genrer och musikkultur men jag anser mig ha lärt mig mycket av guiden och jag har upptäckt mycket trevliga saker från den. Jag ser ifram emot v3.0 som han håller på att arbeta på.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag litar jag på 100% av det jag hittar på internet :rolleyes:

Om man läser vad han skriver så står det ju att man ska ta det med en nypa salt. Så då gör vi det..

Prestidigitateur
    Fan va sjukt. Länge sen jag kollat in den här guiden. Jag har nog hört minst 80 % av alla hans förslag :/ Technojunkie. Jag börjar lyssna på soul NU.

papawasarodeo
    papawasarodeo är uppkopplad nu

Senior
    Gillar hans fyndiga kommentarer, som denna om Goth

"Technically not electronic music, unless you count it's giddy use of sound-enrichment studio techniques to give those wailing choruses that extra level of self-deprication and despair. Goths are not happy people. In fact, next to emo kids they are just about the most self-centred, whiny bunch of neo-narcissists on the face of the earth (if you're wondering what the difference is: classic narcissists go around telling everybody how awesome they are, while neo-narcissists go around telling everybody how awful they are). This doesn't mean you should hate the music. Far from it, it's actually quite snappy and fun. Just don't take it too seriously. The style is fine, but there are more colours in the world than black, y'know."

Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Den du Nu måste jag läsa!

Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    EPIC HOUSE ... Alla mixar heter oavsett vad "Stupid dance mix"

Lite kul ändå. Ambitiöst i alla fall. Sedan är det här med musikstilar rätt flytande och personligt beroende på vilket håll man själv kommer ifrån

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Fett!!!

Ser lite rörigt ut i mobilen, men får kolla datan sen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •