Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tacksam för tips ang. Dynamiska mikrofoner

  1. #1
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Tacksam för tips ang. Dynamiska mikrofoner

    Skulle vilja köpa en mikrofon i prisklassen runt 1000:- när jag får råd. Har tänkt mig en dynamisk då jag inte har fantommatning på min billiga line-mixer.

    Mixern och mitt ljudkort (Audiophile 2496) ska så småningom bytas ut mot ett bättre ljudkort med trevliga preamps men det kommer dröja då jag är ganska tokpank.

    Med mina befintliga micförstärkare spelar det troligen inte jättemycket roll vilken mikrofon jag köper, men jag vill ha en som duger även efter jag uppgraderat ljudkort/preamp.

    Det enda tipset jag hört (från flera personer t.o.m) är Shure SM57 / SM58 men om någon har förslag på bättre mickar i samma prisklass så släng ut det! (har läst lite trådar på forumet och vissa verkar ju inte gilla SM58 alls..)

    Micken ska användas till sångpålägg och till att sampla fåniga ljud i lägenheten o sådär.. Jag vet att det inte blir studiokvalitet men jag vill få till hyffsat bra ljud!

    Tacksam för tips och uttalanden om personliga erfarenheter. (ang. mikrofoner)!!

  2. #2
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    SM57 är ett väldigt bra tips tycker jag. Den låter i mitt tycke riktigt bra, resten i prisklassen är nog mest kopior... Glöm inte bort att både SM57 och SM58 faktiskt används professionellt.

    Den kostar väl ganska precis tusen kronor?

  3. #3
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag gillar inte alls SM57 och SM58, utan skulle föredra en Beta58 om du kan hitta en begagnad sådan billigt - eller kanske någon av AKG:s modeller (har haft flera AKG, men det är modeller som inte har funnits på länge...).

  4. #4
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    har en Beta, frün Shure - riktigt bra grejer. Tal rätt bra med stryk i alla avseenden och har förvanande bra ljud. Tror min kostade 1200:- ny, men det var ett par ar sedan det. Bra tips - men de andra föreslagna modellerna duger säkert ocksa. Lite annorlunda ljud i de olka skulle jag tro - maste nästan testas.

  5. #5
    Lucas
    Hittar du en Beta 58 för tusen spänn skall man nog slå till ganska fort. Eller om du hittar en Sm7, dom låter fett, speciellt på sång.

  6. #6
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    jag har också använt SM57 mycket, framförallt till sång och blås. Jag tycker den fungerar väldigt bra. SM58 är ju bättre om man vill ha en live-mik, tåligare mik är väl svårt att hitta.

  7. #7
    Försök hålla ögonen öppna efter en beggad Beyerdynamic M88.
    Den är riktigt riktigt bra.Läs lite reviews ute på nätet om den.

    David

  8. #8
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack så mycket för svaren! ska leta lite efter Beyerdynamik M88 och Beta 58 / Sm7 på nätet!

  9. #9
    Random
    Random är inte uppkopplad
    Randoms avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tänkte kolla ifall någon här testat JJlabs BMD950 Pro och/eller ND6000 som dom säljer till trevliga priser på JAM?

Liknande ämnen

  1. Nån som kan om SELA mikrofoner?
    Av Angelo i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 02:05
  2. Förväxlade mikrofoner?
    Av Noctem i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 00:38
  3. T.Bone-mikrofoner?
    Av Clase i forum Inspelning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 00:32
  4. mikrofoner!!
    Av imported_daniel i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-14, 17:28
  5. Audix mikrofoner
    Av qvick i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-18, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •