Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Panorering av Trummor

  1. #1
    Andreas_22
    Andreas_22 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Panorering av Trummor

    Tja.. Jag håller på att programmera trummor och undrar om man kan panorera ut exempelvis virvel och Hihat lite grann för att få en lite bredare ljudbild. Hade varit tacksam för tips kring detta..Cya Andreas

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lyssna på skivor med några artister du gillar, hur gör de? Gör likadant. Annars kan man lägga ett kort reverb på alla trumljud utom kaggen för att få lite mer bredd. Och sedan panorera enligt hur ett trumset ser ut.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Javisst! Men drar man ut dom för långt så kan det lätt börja låta onaturligt. Ett tips är att kolla hur ett riktigt trumset ser ut från den tänkte lyssnarens håll och försöka sprida ut ljuden ungefär så. Håll kaggen i mitten bara.. om du inte tänkt vara lite experimentiell av dig

  4. #4
    KaH!
    KaH! är inte uppkopplad
    KaH!s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Att utgå från ett riktigt trummsett är det allara mest naturliga.

    Avstånden i verkligeheten är ju inte seciellt stora det som skapar bred i vekligheten är rummet.

    Det är stor skillnad mellan ljudet i ett dämpat trummbås och exempelvis en kyrka.

    Jag brukar göra enligt följande när jag panorerar trummor i vst 5.1

    Bastrumma c: det är mittpunkten i trummsettet och den skall inte panoreras.
    virvel: h-3 den ligger ju lite till höger i verkligheten.
    Hi-hat h-5
    Höger puka h5 ligger egentligen närmare bastrumman i verkligheten men det är kul om pukorna vandrar lite i ljudbilden.
    Vänster puka v-5
    Golv puka v-7
    Ride v-10
    Överhäng V-10 H-10
    Höger crash H-6
    Vänster crash V-6

    Det som du skall lyssna till är att trummorna vandrar i ljudbilden.

    Det blir en rätt fräck stereoeffekt när trummorna vandrar från virvelen i höger högtalare ner till golvpukan i vänster. Tänk bara på att inte denna effekt får vara för överdriven.

    Likaså är det fräckt när crasharna kommer i från höger och vänster högtalare

    Gör inte Bara misstaget att panorera hi-haten för mycket till höger det låtet väldigt onaturligt.

    Lycka till med panoreringarna!!!

  5. #5
    imported_Skadast
    Jag utgår alltid från att Virveln och Kaggen ligger centrerat, speciellt när det handlar om intensiva trummor.

    Pukorna brukar jag köra -6 +6 +12 (två häng och en golvpuka)
    HiHaten -6

    Överhäng (tar för mig upp alla cymbaler) kör jag kring -20 och +20

    Sen brukar jag i många fall använda ett reverb över hela trumgruppen och även en stereo expander (tycker det ger ett betydligt bättre djup än att panorera de individuella kanalerna extra mycket) efter reverbet i effektkedjan.

  6. #6
    toandfro
    Fast frågan är ju om man ska panna trummorna utefter trummisens eller lyssnarens vinkel?

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Eftersom det är en rätt liten del av mänskligheten som är trummisar så känns det senare väldans vettigt.
    Fast som vanligt kan man ju kasta allt sånt genom fönstret, är det elektroniska trummor är det nästan dumt att panorera det som ett riktigt set.

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    det elektroniska trummor är det nästan dumt att panorera det som ett riktigt set
    Instämmer. Tycker oftast det låter apa att ha hihat utpanorerad när det är programmerade trummor (för att inte tala om toms som vandrar från ena högtalaren till den andra). Uppmickat har man ju alltid läck och overheadmickar som gör att det "sitter ihop" även om det är lite lätt panorerat.

  9. #9
    imported_Skadast
    Det verkar vara 50/50, så det är väl en smaksak. Det är ju inte bara trummisen som hör trumsettet från den vinkeln, alla på scenen gör väl det?

  10. #10
    toandfro
    Men om man går på en konsert då...då bör alltså den ljusaste pukan komma ur den högra högtalaren om det ska vara ur lyssnarens vinkel?

  11. #11
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Den gyllene svenska medelvägen måste då alltså vara att alla trummor ska vara i mono. Så, nu var det klubbat.


  12. #12
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Om man är vänsterhänt då??

  13. #13
    imported_Skadast
    Citat Ursprungligen postat av Gnutten
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man är vänsterhänt då??
    Då byter du bara plats på trummpinnarna

    På vår senaste demo körde jag faktiskt ingen panorering alls sånär som på crasharna som var väldigt lite panorerade. Jag tycker det funkade alldeles utmärkt

  14. #14
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Själv gillar jag extrem panorering på synthpukor á la spacesynth/italodisco. Trist att ingen vågar köra med maffiga pukfills på sina programmerade trummor nuförtiden.

  15. #15
    toandfro
    Det finns ju en del Stereo-plugins att ladda ner gratis annars.

  16. #16
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv gillar jag extrem panorering på synthpukor á la spacesynth/italodisco. Trist att ingen vågar köra med maffiga pukfills på sina programmerade trummor nuförtiden.
    Dedacia vågar: muscle man.mp3

  17. #17
    KaH!
    KaH! är inte uppkopplad
    KaH!s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det går att fejka Överhäng på programmerade trummor!!!

    Gör så här:

    Sänd max från trummbussen genom ditt favorit reverb och kör sedan downmix på detta i stereo.

    Exempel vis drumbout i wawes truverb.

    Det ni får då är ett fejkat överhäng som ni kan använda för att få mer rumsklang på programerade trummor.

    Panoreringarna smetas ut av det på fejkade överhänget och samplingarna upplevs inte lika avkapade.

    Att ni dessutom får bättre diskantåtergivning på på köpet är ju inte direkt någon nackdel.

  18. #18
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Muscle Man-pukorna lät precis som min gamla DDD-1!! Najs!

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 23:29
  2. Nya trummor!!
    Av Ollski i forum Övriga instrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 22:30
  3. PLP-trummor
    Av PeterH i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 21:21
  4. Mixningsfråga? stereo panorering.
    Av Demokid i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 15:54
  5. Panorering?
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •