Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 8 in till Adat ut

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    8 in till Adat ut

    Jag funderar på tre olika interface, alla i ungefär samma prisklass. Dels har vi tråkförslaget Alesis AI3, men den har varken mikingångar eller nivåreglage. Allt får man då göra i sin "host", i mitt fall Motu 2408II och dator.

    Alternativen känns roligare; återstår bara vilket alternativ som bör väljas:

    a. Behringer Ultragain Pro 8 (ADA-8000)



    b. Focusrite Octopre



    Prisskillnaden verkar vara någon hundring mellan dessa. Focusrite känns instinktivt mer "right" men om ni har testat dessa el läst om dem etc... är jag öppen för åsikter.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    http://www.focusrite.com/products/pl...e/reviews.html

    Ser tufft ut för Behringer det här.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hrmm. Har nog kollat lite fel tror jag. Prisskillnaden är svulstig mellan dessa två! Tänkte väl... så att säga. Focusrites ADAT-option kostar... ungefär som Behringer-enheten... Så tokigt det kan bli.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    .. jag började precis leta runt på tyska sidor efter så bra priser.. hade gärna köpt 2 st på en gång

    tillägg: behringern har fått riktigt bra betyg på reviews.. så jag funderar lite på att skaffa en sån istället för en till patchbay.. de kostar ju inte så mycket ändå

  5. #5

    Redaktör
    Behringern fick helt okej recension i Sound On Sound. Jag har för mig att jag läst att ADA-8000 har samma DA som AI3, men jag kan minnas fel. Behringern är i vilket fall som helst det givna alternativet om man vill komma undan så billigt som möjligt...

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, den känns inte dum, och då "får" man mikpreampar också, vilket AI3:an inte fixar. Simpla sådana förvisso, men ändock.

  7. #7
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Semi-gammal tråd, men ändå.

    Jag är oxå på jakt efter ett ADAT-interface. Det ska inte vara superduperavancerat, utan bara käka 8 analoga ingångar och omvandla detta till ADAT så att jag kan plocka in det i mitt RME Hammerfall-kort i datorn.

    Som sagt behöver jag inte mic-preamps eller kompressorer på varje kanal usw, utan något enkelt, smidigt, gärna 19", som låter bra. Är det bara Alesis AI3 som gäller då?
    Tacksam för tips.

  8. #8
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Ska du ha något som ligger i paritet med ljudkortets kvalitet, så skulle du kanske kika på RME ADI-8 eller liknande - men de kostar ju en slant extra också...

  9. #9
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Det kostar ju bisarrt mycket!
    Det räcker om det är samma kvalitet som A16 och DI-port:en, för musiken jag pysslar med är 95% helt elektronisk.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Kolla in behringers konverterare annars.. jag skulle inte bli ett dugg förvånad över om den t.om. låter snyggare än alesis ai3.

  11. #11
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Förhoppningsvis kan jag låna en Behringer så småningom, när jag har tid att börja med mina planerade omvandlartester - men det hjälper ju inte just nu...

  12. #12
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Du tänker på Behringer ADA8000 ..?
    Nu är jag kanske petig, men jag vill ha ingångarna på baksidan och helst bara en powerknapp på framsidan. Kanske några lysdioder oxå, som skiner vackert i studiomörkret

  13. #13
    killwithskill
    PF, vad kostade Focuriten?
    Jag kollade på bla. RME´s Octamic D och där höll jag på att slå bakut. Ordinarie pris ligger där på 13,500 sek! Då kan man ju lika gärna (som för min del som har FF800) köpa ett till FireFace800 Nu ska här tilläggas att RME´s Octamic D är grymt bra, Sveriges radio använder sig av dessa! Focusriten kanske är något för en annan!

  14. #14

    Redaktör
    Jag har som sagt för mig att det är samma konverterare i Behringers och Alesis burkar, och jag har fortfarande inte hört något dåligt om ADA8000 så det är alternativet jag skulle rekommendera. Såpass billig att man kan chansa och sälja vidare om man inte gillar den.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    rizzo: vänd på den då
    Kanske ha den gömd bakom racket?

    kill: listpris 12800:-

  16. #16
    killwithskill
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kill: listpris 12800:-
    Heh, ja då är det ju lika bra med en Octamic D
    Aja, lägger det på is så länge

  17. #17
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rizzo: vänd på den då
    Kanske ha den gömd bakom racket?
    Haha, stilpoäng! Bara att vända på rackvinklarna
    Men om jag har den bakom racket, då måste jag ju plocka fram den varje gång jag ska ta en tuff studiobild juh!

Liknande ämnen

  1. Ljudkort med ADAT?
    Av Dúnadan i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 17:02
  2. ADAT interface till mitt EMU1616
    Av moogpower i forum Inspelning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 08:53
  3. DAT & ADAT
    Av Regenholz i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 21:37
  4. ADAT <--> Firewire
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-07-19, 09:40
  5. Adat out / Mac OS 9
    Av champ i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-02-18, 00:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •