Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Underworld

  1. #1
    Cytexs avatar
    Senior

    Underworld

    Sitter o lyssnar på Underworld just o kommer på (eller får en uppenbarelse) om hur bra dom egentligen är...gillade dom som mest för ett par år sen men deras skiva Dubnobasswithmyheadman är så förskräckligt bra så det finns inte.

    Undrar om det finns nå fler Underworld fans out there liksom...

    Var o såg dom spela på fryshuset för ett antal år sen visserligen...en av dom bästa spelningar jag vart på

  2. #2
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag har lyssnat helt sjukt mycket på dem. "Dubnobasswithmyheadman" är kanske det bästa elektroniska album som gjordes under hela 90-talet.

    Spoonman och Dark&Long är så bra att jag inte har ord i min vokabulär till att uttrycka det. Jag köpte Dark&Long på maxi runt -95 och blev helt såld. Kunde knappt fatta att man kunde komma undan med så långa låtar fast de innehöll sång. Helt plötsligt uppenbarade sig en helt ny musikalisk värld. Det är inte ofta man får den typen av upplevelser och när de inträffar har man en vän för livet.

    Det konstiga med Underworld är att låtarna inte tål analys. När man granskar dem närmare faller de sönder i sömmarna och till slut är de inte alls bra, särskilt deras senare alster. Men när man zoomar ut lite så blir de precis lika makalöst bra igen. Skumt.

    Jag har aldrig sett dem live tyvärr. Jag har DVD:n "Everything Everything" och det ser helt otroligt ut, ja jävlar vad jag hade velat vara där. Karl Hyde är helt sjukt kool med sina lurar och videoskärmen får Kraftwerk att verka mossiga (och det menar jag fast Kraftwerk är världens bästa band någonsin).

  3. #3
    Cytexs avatar
    Senior
    Jagvar o såg dom under Everything, Everything turnen och när dom började damma av Dark&Long då gick det inte o stå stilla allstå...ojojojojojoj.

    Jag tycker att Underworlds låtar ska lyssnas lite på håll liksom o inte analysera dom för mycket för dom var juh typ INXS rockare från börjarn...vilket typ bara resultera i en låt som var bra o det var Fever.

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    De är fantastiska, ja. Har inte hört någonting sedan Everything, everything-plattan i och för sig men hur mycket kan de ha dykt? Jag är också helt med på analysproblematiken.. framförallt är enskilda element i deras låtar (nästan?) aldrig någonting särskilt, det är allt i mixen ihop som liksom skapar liv..

  5. #5
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Senaste skivan har bara egentligen ett spår som sätter sig, resten känns rätt ointressant, duger som bakgrundslyssning på sin höjd. Men de är ju ena riktiga mästare på att få musiken att låta annorlunda, ny men ändå som låtarna SKA vara live, så jag hade inga problem med det nya materialet, hade lyckan att se dem live på Sónarfestivalen i Barcelona förrförra året. Inomhus med andra 20 000 pers! Och så kunde man åka radiobilar samtidigt som man såg dem (?!?! häftigt!). Det var en alltigenom euforisk upplevelse.

    Everything, Everything-DVD:n tycker jag lätt gör dem rättvisa. Konstigt att en elektronisk orkester står för den livevideo som gör artisten mest rättvisa, men så är det. I can only describe it with a "!"

    Juanita Kiteless/Rowla är en av mina favoritsinglar, åh vad sugen jag blev på att lyssna på den nu. Fast är i Stockholm och är på filmfestivalen. Såg Ghost in the Shell 2 igår, en besvikelse :/

  6. #6
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Tycker att Rez är den bästa låten dom har gjort någonsin men så är man ju "lite" raveskadad oxå
    Hursomhelst är vidoen till Rez helt outstanding i sin enkelhet, Första halvan av videon svarta bubblor mot vit bakgrund, andra halvan vita bubblor emot svart bakgrund, kan det bli mera rave

  7. #7
    deleted user
    Rez är ett mästerverk, hörde den i en film häromdagen. Minns när en polare och jag planerade att bygga en bildsynt när vi såg videon första gången. En Rez-synt med både bild och ljud.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rez-soundet? Sync. Håll en oscillator oberoende av klaviatur, stäm till någon bra grundton. Spela sedan slingor med en annan oscillator synkad till den första.

    http://c64.org/~jgb/kevin12-palsternackad.mp3 (11 MB)

    Ungefär efter 4:30 eller så i låten så kommer det in sådana grejer.

    Har sett Underworld live ett par gånger. Knäckande bra live, även de nya grejerna. Tyvärr så gör de sig inte så bra på skiva bara.

  9. #9
    Cytexs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lyssnat helt sjukt mycket på dem. "Dubnobasswithmyheadman" är kanske det bästa elektroniska album som gjordes under hela 90-talet.
    Håller inte riktigt med där...tycker nog att Leftfield - Leftism är ozzå grymt bra...otroligt variende skiva för att vara en enda grupp.

    Har nå jätteskumma versioner på Rez på nån dubbelsingel...inte så dåliga fördet :kaaaka!:

  10. #10
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    "Leftism" var inte dum den heller. Fluke släppte "Oto" samma år och den är också riktigt bra. Som Underworld på opium ungefär.

  11. #11
    Mårre
    Mårre är uppkopplad nu
    Mårres avatar
    Veteran
    Själv har jag aldrig gillat Kevin Costner...eller var det Waterworld?

  12. #12
    KingofRomania
    jag är på, ett av dom få banden jag har alla skvor med.. tror jag, men bästa skivan säger jag beacop fish

  13. #13
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    Första skivan jag köpte med dem (efter att ha upptäckt dem på alternativutgåvan av sonudtracket till Trainspotting) var en B-spårs-sida. Diving thrue the B-sides vol 2 eller nåt liknande. Undrade länge över varför det var tre låtar mer på skivan än vad som stod på omslaget tills jag upptäckte att detta var diving thrue the B-sides vol 1 på skivan.. Fodral o skiva inte samma alltså. Men jag ska inte klaga, sjukt bra är den i a f.
    Ännu längre låtar.. ännu mindre sång. Ta någon hårt i hand, så bär det iväg till... eh.. ja.. iaf

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har några skivor med dem men minns knappt hur de låter. Kan inte vara ett bra betyg. För "atom bomb" är ju kool... men det är ju Fluke, va?

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    japp.. det är fluke.. vilka skivor är bra med dom förresten? Jag har enbart sett/hört musikvideon till atom bomb.. och den är ju stenhård!

  16. #16
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    "Oto" är bäst tycker jag. Upföljaren "Risotto" är också schysst, det är där "Atom Bomb" är med, men en annan mix som tyvärr inte slår lika hårt. "Six wheels on my wagon" är inte så dum, men där har de inte hittat soundet ännu. Låter mest synthpop fakiskt.

    På tal om Fluke så har en av medlemmarna startat ett nytt projekt som heter "Syntax". Och det är riktigt riktigt bra, i alla fall första halvan av plattan.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De verkar ha släppt tre album till.. progressive history x, progressive history xxx och puppy. Oto ska jag kolla upp! Tack för tipset!

  18. #18
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Haha! Tråd-arkeologi! I Köpenhamn nu för att se Underworld i morgon. Skivan Oblivion with Bells från 2007 har jag lyssnat mycket på senaste åren. Räknar inte med att få höra nått av de låtarna imorgon men det spelar mig ingen roll. Såg om Trainspotting igår som lite uppvärmning. Coolt hur den filmen ändå åldras rätt väl. 28 år gammal i år!

  19. #19
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Just hemkommen från Underworlds massaker på Velodrom i Berlin. Satan vad bra de är. Och grym ljusshow. Trist att de skippade Sverige denna turne. Man får ju se hur många fler det blir, liksom...

  20. #20
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Underworld på Sentrum Scene i Oslo, riktigt bra! Fan vilken katalog de sitter på ändå! Bra ljusshow och pepp publik!

Liknande ämnen

  1. Nytt från Underworld!
    Av jgb i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •