Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Vad ska man betala för en Emu Exxxx sampler?

  1. #1
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior

    Vad ska man betala för en Emu Exxxx sampler?

    Hej!

    Vad är det för skillnad mellan dessa Emu samplers E5000/E5000Ultra/E6400Ultra? Vad ska man betala för en E6400 med 88 Mb RAM, 1 Gb intern HD?

    \\Gnutten

  2. #2
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    2500:- kan väl va okej. Inte mer tycker jag.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    E5000 finns bara som Ultra. Den gamla budgetmodellen var e64.

    Ultra är den senare generationen, snabbare CPU, och lite nya funktioner. I övrigt rätt lika tror jag.

  4. #4
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    En liten vink här. Ultra-modellerna är rasande mycket snabbare än de äldre e6400 och E4. De kan också köra nyare OS tack vare den högre hastigheten.

    Som jämförelse kan vi ta Akai S2000 som kostar c:a 1500. En e6400 är ungefär lika snabb men är oerhört mycket bättre när det kommer till editering och modulering, för att inte tala om ljudkvalitet. Så 2-2500 är väl rimligt för den konfiguration du nämner.

    Jag hade nog ändå hostat upp ytterligare 500-1000 för en Ultra om jag skulle köpa ny hårdsampler. Jag har en vanlig e6400 som jag nästan aldrig använder just på grund av att den är så långsam jämfört med mjukvarusamplers.

  5. #5
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Tackar grabbar!

    Jag är kanske har en E6400 Ultra på G. Jag är lite emot mjukvaru prylar, för mig gäller bara hårdvara. Vill kunna spela utan att behöva en dator och så ser det mysigare ut med en massa apparater som lyser och blinkar. Jag tror även att hårdvaran kommer gå att använda på längre sikt och kanske t.o.m. få ett kultvärde.

    \\Gnutten

  6. #6
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Och min e64 står och blinkar hemma hos mig så fint. Kan inte uttala mig om ifall den är snabb eller inte då jag inte har något att jämföra med. Ja, det skulle vara den EPS-16+:en jag hade tidigare.

  7. #7
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    @ Gnutten:

    e6400 Ultra är ett mycket bra köp. Får man fråga vad du får ge för den?

  8. #8
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Killen vill ha 2900 kr för E6400Ultra inkl 88 Mb RAM, 1 Gb HD. Vet inte om det är värt det priset.

    \\Gnutten

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det låter onekligen extremt dyrt med tanke på vad E-mu kostade för ett par år sedan... Eller rättare sagt låter det onekligen extremt billigt med tanke på att det där hör till en av de allra bästa hårdvarusamplers som någonsin konceptualiserats. Ever.

  10. #10
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Jo men priserna är ganska låga på HiFi samplers idag. Man kan få en 5000Ultra för 2500Kr. Är Yamaha A5000 något att ha?

    \\Gnutten

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, den är i samma klass som E-mus värstingar. Plus att den har groteskt bra FX. Minus: halvsnabbt SCSI bara tyvärr. Men för det priset... rena skämtet. Nypris bara för en tid sedan var ju uppåt 20K...

  12. #12
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    @ Gnutten: 2900? Köp. Det är en fantastisk sampler.

  13. #13
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Ok nu har jag en till sampler på G, en E4XT Ultra i Finland. Vad ska man betala för en sådan?

    \\Gnutten

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Se på tusan, Fridh är vaken, svårt att sova. Blä. Nåväl! Jag tycker inte du ska hålla på och försöka pruta för mycket, de som försöker sälja sina samplers nu är hårt ansatta. Samt rätt osmarta som säljer de här grymma instrumenten för spottstyvrar "bara för att".

    E4XT Ultra är ännu mer maffig än E6400 Ultra så det hänger väl helt på hur du ror hem affären, men det "rätta" begpriset för en E4XT Ultra borde vara - och kommer säkert vara, när marknaden har stabiliserat sig (läs: när alla hårda samplers börjat försvinna på allvar), typ 6-7000:- eller mer. Idag verkar det som om man kan köpa hela A-ligan av samplers för under 4000:- så det är bara att köra hårt... själv tycker jag det är trist med dessa bottenpriser, det är som en total diss mot E-mu m fl och de seriöst grymma instrument de skapat. Företaget håller på att gå under på grund av det här och ändå fortsätter folk att pruta. Det är precis samma problem som med nedladdning av musik egentligen; "konsumenten" verkar tro att producentens resurser är helt oändliga. Men det är en annan diskussion förvisso... ;-)

    Å andra sidan är det förstås enormt kul att hemstudionisse idag kan köpa en helt sjukt bra studioutrustning för en kaksmula av priset om vi ror tillbaka, ptja, inte så långt..., till sisådär 1995.

    Men jag har själv satt ut min 1080 för 2500, visserligen ingen sampler, men ett annat instrument hårt drabbat av dödsprut nuförtiden. Svider egentligen rätt svårt att sänka en så otrolig synt till dessa priser men vad gör man... :-/ (behöver bara en! ;-)

    Samtidigt hör man om folk som beställer hem Minimoog Voyagers från USA för 30.000:-, helt abstrakt prisskillnad. Det är nu exakt som att ju färre röster osv en synt har, ju dyrare är den. För mig som sett syntens utveckling från 1978-ish (farsan och kompisarna hade en Prophet 5 i lilla 8-kanalsstudion) och framåt så är det en makabert märklig marknad.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Det är nu exakt som att ju färre röster osv en synt har, ju dyrare är den."

    verkligen.. proteus2000 med 128 röster är det första jag kom att tänka på där..

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Precis. Den allmänna uppfattningen tycks vara att man har så himla mycket mer möjligheter med en monosynt, "en sån måste man ha". Jag håller inte med; man kan trots allt bygga ett komplett arr med en 1080 eller Proteus 2000 etc. Eller åtminstone ta ett skönt ackord... ;-) Missförstå mig rätt, jag vet att man kan ha grymt kul med monosyntar, men många "average Joes" där ute lyckas inte skruva till ljud med sina gamla analogkompisar som ens klår monosyntljuden i just 1080/P2K... så det känns som att alltihop bara är som ett stort missförstånd... ;-)

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror att det är mjukvaran som konkurerat ut hårda samplers, inte nödvändigt vis softsamplers utan det faktum att folk mixar i datorn, halva grejjen med en sampler kommer fram om man har en bra mixer och lite effekter.

    Jag funderar faktiskt på att i framtiden skaffa en Ultra-Emu innan folk börjar förstå vad det egentligen är för burkar, ska man ha en rejäl doning te sampler och får det för 3 tusen så är det bara att slå till, dom kan ju ha hiskeligt mycket med minne så man kommer nog inte växa ur den i första taget.

    När jag blir stor...... och inte bor i lägenhet så kommer jag ha plats för mina 2st 16/4/2 mixers och min CMI och då kan man på allvar börja handla effekter och börja göra prylar, det är bara att inse..... mixa och sampla i datorn är smidigt och det suger så hårt, allt finlir faller mellan raderna och det tar mycket längre tid att få till EQ och för att inte tala om hur gött det låter om mixerbord!!


    Gnutten: hoppas det blir kul med när du tjackat EMUn!!

  18. #18
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är visserligen rätt nöjd med min Akai S5000, men ibland blir jag faktiskt sugen på en Ultra också. Dels för att den går att göra mycket mer med ur syntes-synpunkt, och dels för att det inte var så länge sem som dom kändes helt ouppnåeliga

    Det som hindrar mej är väl främst att jag inte vill börja trassla med SCSI igen. USB är bra mycket smidigare faktiskt...

  19. #19
    frontier
    frontier är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad får en att vilja köpa en traditionell sampler istället för en Kurzweil med samplingsoption?

  20. #20
    drdreas
    Såg en s2000 i sthlm för 500 ! spänn på vendolin.se
    Ville bara säga ifall någon är intresserad..
    Fan att han inte skickar heller.

  21. #21
    Kada
    Kada är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gnutten
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Killen vill ha 2900 kr för E6400Ultra inkl 88 Mb RAM, 1 Gb HD. Vet inte om det är värt det priset.
    jag gav 4500:- för min Akai S3000XL med 32 mb ram och INGEN hårddisk, och det var hösten 2002 har jag för mig... kanske början på 2003.

  22. #22
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Hej!

    Jag kanske har fått tag i en E-mu E4XT Ultra från en studio som gått i konkurs. Killen som har hand om försäljningen vet inget om samplers och läste ur specen från manualen. Han vet inte om den är uppgraderad till 128 Mb RAM men den har 3.2 Gb HD. Han vill ha 3700 Kr inkl 30 CD skivor med Emu?s ljudbibliotek.

    Jag har ingen direkt erfarenhet av samplers endast S900/S1100 och A5000 men skulle vilja börja lära mig.

    Är det ett bra pris även om den bara har 64 Mb RAM?

    MVH
    Demokid

  23. #23
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Det är ett skit bra pris! själv skulle jag inte släppa min PLATINUM för under 15000.

  24. #24
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    KÖÖÖP!

    Man ser hur mycket ram det är när man startar upp den förresten.

  25. #25
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Tack för infot... Är det svårt att få tag i minne om det bara är 64 Mb RAM?

    MVH
    Demokid

  26. #26
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Demokid:

    Köp den på stubben. Det är tveklöst en av de allra bästa hårdvarusamplers som någonsin konstruerats. Även om det "bara" sitter 64MB i den så hittar du en standard 64MB SIMM på blocket för en hundring hur lätt som helst. Tillsammans med S5k/6k och Akais Z-modeller sitter E4XT där i samplerhimlen och representerar höjdpunkten på en döende era.

    Dessutom är EMU's bibliotek mycket bra. Bara de skivorna är värda en stor del av priset.

    Slå till! Annars gör jag det gärna. 3700... det är inte klokt egentligen...

    På tal om minne: 3700 är mindre än jag betalade för uppgradering till 64MB till min e6400.

    Och som sagt, det är hur lätt som helst att hitta en sådan krets.

  27. #27
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Hehehe jag gav 28000 när jag uppgraderade min EIIIxp till 32 meg *torkar tårar*

  28. #28
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Inte 28k för bara minnesuppgraderingen väl!?!

    Är du helt från vettet?

  29. #29
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hade jag haft pengarna hade köpt XT Ultran av ren princip!

  30. #30
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Sawtooth: Jepp ,Jag har försökt att snacka med någon om mina problem.hehehe

  31. #31
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Varför dyker alla dessa värstingar upp när jag precis köpt en e64 för 1900:-? Kan någon svara på det?

  32. #32
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Är det nån som har prövat, vet något om Emulator-x korten? Har man överfört EOS till dessa eller är det nåt nytt system?

Liknande ämnen

  1. Vad betala för en VS880?
    Av Gaugin i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 07:18
  2. Vad betala för ett Wurlitzer elpiano?
    Av SINUS i forum Övriga instrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:43
  3. Vad ska man betala för en Korg T2???
    Av psyjazz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 12:18
  4. Vad betala för en XT?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2004-01-27, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •