Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: vilken el-bas för nybörjare?

  1. #1
    supinum

    vilken el-bas för nybörjare?

    Jag går å lurar på å skaffa mig en elbas. Jag går å sneglar åt en Yamaha som ser ut som på bilden nedan men den har bara 2 reglage. Den skulle jag få för 2000:- är det ett bra pris? eller är det ett dåligt instrument?
    Hur besiktigar man en begagnad elbas?

  2. #2
    zebberg
    zebberg är inte uppkopplad
    zebbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ser ut att vara en modell i BB-serien? Har själv nyligen köpt en BB-5GA, som den så fint heter. Också liknande den på bilden, men soapbar- (humbucker) -mickar, 5 strängar och 4 "rattar" (vol, bal, bas, disk) samt en snygg flammig lönntopp. Min uppfattning är att man får extremt mycket för pengen, byggkvaliteten motsvarar instrument i dubbla prisklassen eller tom bättre. Elektroniken är nog det som drar ner priset på "din" bas, enklare mikar, bara en passiv vol- resp tonkontroll. Är den i ett bra skick så är 2000 ett helt rimligt pris.

    Viktigt är att halsen är hyfsat rak och att halsinfästningen är tajt och utan några glipor. Håll basen ungefär som om det vore ett gevär och "sikta" mellan stall och översadel (vid huvudet), halsen ska inte ha "bakåtböj" (inte allt för mycket framåt heller!). Har den bakåtböj så är dragstången för hårt åtdragen och strängarna kommer att ligga emot greppbrädan och rassla, är det mycket framåtböj är den för löst justerad och strängarna kommer att ligga för högt ifrån greppbrädan och blir tröga att trycka ned.

    Bandstavarna är också viktiga att kolla, är de mycket slitna och framförallt om de är "dansbandsslitna" dvs slitaget begränsar sig till de fem första banden, kan det behövas en bandslipning för att undvika allt för mycket rassel och döda toner. Kolla också varje enskilt band så att det inte är något som har lossnat. Känn på stämskruvarna och rattarna, känns de smidiga eller onaturligt tröga/glappa?

    Dags för provspelning! Känns halsen smidig att spela på? Spela med ett ganska fast anslag långsamt och känn/lyssna på varje ton på alla strängar, sticker någon ton ut eller dör fortare än de andra? Är det stor skillnad i volym eller klang mellan strängarna? Hur låter det elektriska, knastrar det när du vrider på rattarna? Brummar det?

    Detta är en ganska omfattande procedur för att testa elgitarrer/-basar och kanske du som nybörjare inte känner att det spelar så stor roll om det är ett instrument i toppskick eller om det är lite halvsunkigt, men eftersom du ställde frågan så antar jag att du vill ha lite koll på vad du köper.

    Lycka till med elbasismen!

    Edit: Efter att ha svettats och slitit med formuleringar kände jag att de saker jag medvetet :rolleyes: utelämnat också borde tas med, men så råkade jag se att denna artikel tar med dessa och några till, så om du vill fördjupa dig ännu mer rekommenderar jag dig att läsa detta också...

  3. #3
    supinum
    Underbart svar som jag verkligen kommer att ha reell glädje av när det drar ihop sig till å bli affär. Stort tack för att du tog dig tid!

Liknande ämnen

  1. nybörjare.
    Av jerico i forum Logic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-23, 21:17
  2. Nybörjare!!
    Av philippersson i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 19:39
  3. För nybörjare
    Av Panda2k i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 02:13
  4. Vilken synth rekommenderas till en 15årig nybörjare…
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 03:47
  5. nybörjare som fan
    Av imported_Piotor i forum Stränginstrument
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-01-17, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •