Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Covers

Cytexs avatar
    Senior

Covers

Tänkte jag skulle vilja prata lite om Covers i alla dess former...man kan juh t.e.x tipsa om kanongrymma covers eller några som aldrig borde ha gjorts överhuvudtaget.

Jag skulle vilja rekommendera iaf:

Siouxsie And The Banshees - Hall of Mirrors

grymt skön lite laidback cover på Kraftwerks klassiska låt.

Gun - Word up

Härligt nyskapade version av den annars så rätt kassa låten (tycker jag iaf)

Kom gärna med tips

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Brilliant - "It's A Man's Man's Man's World". Kul och snygg cover på den gamla James Brown-låten, som även lånat soundet från Scritti Polittis "The Word Girl". Bakom Brilliant hittar vi herrar som Youth, William Cauty och töser som t ex Princess. Brilliant floppade rejält, men KLF och Blue Pearl gick bättre. Jag har haft svårt att hitta Brilliant-låtarna på CD också. Har det mesta de gjorde på vinyl.

Veteran
    Sköna electrovarianter på rätt roliga låtar:

Dakar & grinser - I wanna be your dog
    DJ Hell - Warm leatherette
    Fischerspooner - The 15th
    The Advent - Everything's gone green (från början en remix men släpptes som en cover)

toandfro
    Jag hörde en soft version av New orders "Blue Monday"...det var en tjej som sjöng och det passade skitbra....dock så uppfattade jag aldrig vem det var som gjorde den.

Veteran
    .......och
    LB - Superbad, ingen cover egentligen men farligt lik vad som heslt av James Brown på något sätt.

toandfro
    Sen så finns det ju en tjej som heter Gisela som gör ett par covers i electro-utförande....rätt schysst...kolla under musik om ni är intresserade.

Gisela

makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Jag diggar Frida Snells cover på Smashing Pumpkins "bullet with butterfly wings" stenhårt.
    Framförd på enbart piano (nästan).

Fast många av de cover man hör på radion av "radioartister" känns helt meningslösa eftersom de brukar låta nästan exakt som originalet, fast med lite uppdaterad produktion (vilket brukar vara lika med mindre dynamik och fetare baskagge :rolleyes: )

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast många av de cover man hör på radion av "radioartister" känns helt meningslösa eftersom de brukar låta nästan exakt som originalet, fast med lite uppdaterad produktion (vilket brukar vara lika med mindre dynamik och fetare baskagge :rolleyes: )
    Fast jag diggar Richard-X "halvbootleg-artade" album med bl a Freak like me sjunget ovanpå Are friends electric?-beatet m m,
    det är så sjukt cheesy men ändå underbart producerat......

Klart värt att kolla in om man inte känner till det,

http://www.discogs.com/release/182316

Cytexs avatar
    Senior
    Johnny Cash - Hurt

Grymt härligt avskalad version av Nine Inch (s)Nails helt ok låt

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    Jag hörde en soft version av New orders "Blue Monday"...det var en tjej som sjöng och det passade skitbra....dock så uppfattade jag aldrig vem det var som gjorde den.
    Om det var en bossa-cover så är det nog Nouvelle Vague,
    de har gjort en hel del men allt är inte släppt,
    de har bl a gjort en rätt skön på Love will tear us apart och Too drunk to fuck (blir helt sinnesjuk i bossa-variant). Det är oftast sådär halvbra, men rätt roligt.

Kolla in http://www.discogs.com/release/312547

Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    Brilliant - "It's A Man's Man's Man's World".
    Jag gillar Residents version av samma låt.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok! Får väl kolla upp. Har du Brilliant-plattorna, du som väl gillade Scritti också?

encore
    encore är inte uppkopplad

Veteran
    Apropå covers, har U2's Vertigo släppts än (vars B-sida ju skulle vara en cover på Kraftwerks "Neon Lights")?

toandfro: Hmm, tänker du möjligen på Kylie Minogues "Can't Get Blue Monday Out Of My Head"?

Cytexs avatar
    Senior
    hörde U2's Neon Lights....var väl ok...men jag gillar nog OMD's version bättre tror jag

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    toandfro: Flunk tror jag är gruppen du är ute efter. Var det versionen som går att lyssna på på denna sida? http://www.33rpm.com/index.php?page=detail&id=3090

Redaktör
    Om vi pratar Kraftwerk-covers så måste jag nämna mina absoluta favoriter: Señor Cocunut (gör Kraftwerk i latin/easy listening-tappning) och Balanescu-kvartetteten (stråkkvartett som gjorde en skiva med 4-5 Kraftwerklåtar på). Annars har jag mest hört dåliga covers där folk försökt slakta Kraftwerk genom att ösa på med distade gitarrer vilket bara blir dåligt.

rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Njaa...

Rammsteins variant på the model är skön, det är bra drag i den, även om det förvisso är distade elgitarrer i drivor! =)

toandfro
    jgb - Det gick inte att provlyssna låten när jag försökte men den låt som jag hörde på radion var ganska soft med akustisk gitarr har jag för mig.

Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Señor Coconut e en klippa!

sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Señor Coconut är samme man som LB (som j antoni nämnde här ovan, med all rätt). Han gör makalösa covers. LB-versionen av "Jealous Guy" är finfin.

En annan favvo just nu är Nouvelle Vague's version av gamla DM-landsplågan "Just can't get enough". Riktigt bra med franskt bruten kvinnlig sång och popjazz.

Annars är ju Soft Cells version av "Tainted Love" en ruggigt lyckad cover.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth
    Señor Coconut är samme man som LB (som j antoni nämnde här ovan, med all rätt). Han gör makalösa covers. LB-versionen av "Jealous Guy" är finfin.
    Yup,

Uwe Schmidt aka Atom Heart.
    Det går ju en hel del konstiga historier om den mannen......

sawtooth
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag var ett stort fan av Lassigue Bendthaus vid tiden för "Cloned" och "Render". På vår första riktiga turné fick vi äran att vara förband till dem och det var en märklig uppenbarelse. Denna technoikon som lät som om han liknade en sylvass, skalligt knivskarp kirurg dök upp i rödblond page och en illgrön bredrandig manchesterkostym!

Men jäklar vilken grym kille. Han spelade trummor, sjöng och styrde MC-202:or & 303:or samtidigt på något magiskt vis. Några av de mest imponerande konserter jag någonsin sett. Synd att ingen verkade uppskatta hans geni på den tiden, jag tror inte det var mer än 100 pers på någon av spelningarna. Han blev lite ledsen på svenskarna och vad jag vet har inte kommit hit fler gånger. Eller var Señor Coconut i Stockholm?

Veteran
    Nix,
    ingen Herr kokosnöt i stockholm, så vitt jag vet.

Favvo Schmidt-grejen för mig är nog Schnittstelle, sjukt bra.

Det påstås förresten att han gör all sin musik på ett Kyma system nyförtiden?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sågtand: Syftningsfel, jag förstår inte vad du menar: "Denna technoikon som lät som om han liknade en sylvass, skalligt knivskarp kirurg dök upp i rödblond page och en illgrön bredrandig manchesterkostym".

sawtooth
    sawtooths avatar
    Veteran
    Schittstelle har jag inte hört. När är det ifrån? Jag gillar verkligen knastergrejerna på Atom Heart-plattan "Dos Tracks". Som vanligt mästerligt.

sawtooth
    sawtooths avatar
    Veteran
    @ födelsegrisen:

Syftningsfel är sån't där svenskalärarlingo som jag inte fattar. Vad jag menade var att hans musik lät som om han såg ut som en sylvass, skalligt knivskarp kirurg, men i verkliga livet dök han upp med rödblond page och iklädd en illgrön, bredrandig manchesterkostym. D.v.s. min inre bild hade inget med verkligheten att göra.

Capice?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

Oui! Nöff nöff! Ledsen för svensklärarlookalike-känslan där, jag menade bara att jag inte förstod, du råkade skriva samman meningen lite strangé bara. Men nu hajar jag! Mohahaha! Senór Coconut är för övrigt väldigt kul och väldigt snajdo.

enapa
    enapa är uppkopplad nu
    enapas avatar
    Vintage
    Jag förstod vad sågen menade, men jag gör ju själv samma fel rätt ofta, man får syfta rätt ibland med...

En trevlig cover: NINs verision av Memorabilia som är gjord av nått av 80talssyntbanden, snubbarna som skrivit låten heter David Ball& Mark Almond... man skämms ju nästan när man inte minns vad bandet hette...

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth
    Schittstelle har jag inte hört. När är det ifrån? Jag gillar verkligen knastergrejerna på Atom Heart-plattan "Dos Tracks". Som vanligt mästerligt.
    Schnittstelle är från 1998,
    sjukt mycket Kyma-tweakningar där, tydligen....

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    Jag förstod vad sågen menade, men jag gör ju själv samma fel rätt ofta, man får syfta rätt ibland med...

En trevlig cover: NINs verision av Memorabilia som är gjord av nått av 80talssyntbanden, snubbarna som skrivit låten heter David Ball& Mark Almond... man skämms ju nästan när man inte minns vad bandet hette...
    Va, du skämtar? Soft Cell

EricBradley
    EricBradley är inte uppkopplad
    EricBradleys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En riktig klassiker är väl den berömda tolkningen av "All Along The Watchtower" som Jimi Hendrix spelade in. Dylan lär ha sagt att det var precis så låten skulle framföras!(sen har ju U2 gjort den oxå)

Men mitt förslag är nog en lite modernare klassiker. Jeff Buckley tolkar Leonard Cohens "Hallelujah" på ett otroligt sprött och varmt sätt(nästan så man vill gråta"

enapa
    enapa är uppkopplad nu
    enapas avatar
    Vintage
    Soft Cell, just det!! där föll polleten ned! jag har en best of med dom, köpte den i samband med matinköp på ica, rätt kul skiva.

lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av EricBradley
    Men mitt förslag är nog en lite modernare klassiker. Jeff Buckley tolkar Leonard Cohens "Hallelujah" på ett otroligt sprött och varmt sätt(nästan så man vill gråta"
    Rufus Wainwrights version från soundtracket till Shrek är inte så dum den heller...

outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Miley Cyrus gör Nine Inch Nails.

https://youtu.be/HWcKNhueAIc

Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jack White - Jolene....Den tycker jag han tar ett snäpp upp!

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Miley Cyrus gör Nine Inch Nails.
    Åfyfan...

Liknande ämnen

1. Depeche covers
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 14:37
  2. Bad Album Covers
    Av Olle Truck i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 13:15
  3. Covers - bra artikeln från DN