Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Musik-trixa-till-Dell

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Musik-trixa-till-Dell

    Här rullar nu en ny dimension i min tillvaro, dimension 8400 från Dell. Jorden anropar Dell from hell. När man anpassar Windows XP för musikbruk så som görs på en del websidor ni brukar tipsa om här, vad går förlorat? Jag vill köra en partition, och en konfiguration. Jag vill köra internet och musik samtidigt, utan knussel och trassel. Hur långt vågar man optimera? Tips är välkommet.

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Man vågar nog en bra bit, mitt förslag är dock att du först testar om du ens behöver det. Jag kör relativt omoddat och det rullar fint. Tycker det räcker med standardgrejjerna, dra ner på menyvansinnet, kör i classicläget för att inte bli tokig.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag är ju en sån som blir tokig just om jag kör i classicläget... Känns så himla trist med den gamla looken liksom. Känns så gammalt helt enkelt.

  4. #4
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag får krupp av nya Panther. Har kört en del PB 17" 1.5GHz i dagarna (med Modular G2) å det e som att dricka hallonsoda: första klunken e god men sen blir det fan äckligt sliskigt!
    Klart man kör Classicläge i winXP. Allt annat e otäckt!

  5. #5
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Skulle ta och installera från scratch om du orkar.

    Sen är det istort sätt bara att tweaka på, fast endel tweaks stänger av nätverksfunktioner så det är ju ingen hit om du ska surfa

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mmm! Nä, jag orkar inte installera från scratch, det rullar bra så jag kör på. Har nu anpassat lite men inte too much. Men det blev faktiskt classic! ;-) Är ju som sagt en sucker för GUIn så jag byter look på datorn hur ofta som helst. Kul då iaf att man kan spara varje look som ett tema. Någon som har en aning om i fall det går att hitta Sony Vaios snygga grafik någonstans på nätet förresten?

  7. #7
    imported_Patbos
    finns det inte en bra sida som heter musicxp.net eller liknande?

    Googla lite vettja!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det var det jag ville undvika, roligare att diskutera med andra här. Om du sedan "lär känna" min typ så är jag nog en av dem som googlar mest häromkring (och berättar om vad jag hittar, ska tilläggas)

  9. #9
    imported_Patbos
    hehe, jo jag vet... därför jag inte kunde låta bli att säga det till dig...

    Kunde inte låta bli när google-master ställer en fråga utan att googla först :-P

    men sant! är roligare att diskutera! men som sagt, har tråkigt på jobbet och såg ett gyllne tillfälle, mena inget illa med det =)

  10. #10
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Ett snabbt och enkelt sätt att bli av med alla program som autostartar, "Start" "run" skriv "Msconfig" och tryck "OK" Kolla sedan under fliken "Autostart" och ta bort det som du inte vill att det skall starta. En varning är väl att vissa saker behövs

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Du! Alrange! Kanske ta en fika my place här någon dag så kan du ta en titt?

  12. #12
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Jomenvisst, det vore ju kul, Men jag kommer bara att vilja installera om den iallafall hehe

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Blir lite svårt i och med att jag inte har så stora backupmöjligheter. Men visst, jag kan ju bränna DVDs med sånt... Tänkte fixa ominstallation den dag jag tjackat en till vulgofet hårddisk. Men det är alltså inga problem med datorn, så det är lugnt... jag ville bara checka om det var något obvious man kunde stänga ned för att vinna det man alltid vill ha: prestanda! Presto! ;-)

    Den här: "Intel Application Accelerator", vad är det för £@$?!? Behöver man verkligen den? En mjukvara som är inlagd av Dell from hell.

  14. #14
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Nyinstallering e det enda som funkar på märkesdatorer tycker jag. Massor med onödigt bjäfs installerat från fabrik. Morsan fick en IBM för många år sedan...jisses vad den hade en massa dynga!!
    Alla datorer jag köpt har jag installerat om det första jag gjort. Sedan gör jag en clean-install minst varje år. Kanske därför jag aldrig haft problem?

  15. #15
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Intel Application Accelerator ser till att bland annat Hårddiscar och annat använder DMA istället för PIO, Man kan ju ställa in sånt själv manuellt men, denna drivrutin sköter det alldeles utmärkt åt dig.

  16. #16
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyinstallering e det enda som funkar på märkesdatorer tycker jag.
    Jepp, hade en Dell HemPC för ett par år sedan och det första som hände efter uppackning var: Öppna chassi, ta bort modem, mpeg2 decoder. In med XP och gör om gör rätt

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har avinstallerat i stort sett rubbet dom hade tryckt in på min. Även anti-virus. Säger sej självt att man inte kan ha sånt igång på en musikdator tycker jag. Det var förmodligen hela Nortons produktkatalog inlagd... + demoversion av nåt Paint Shop historia!

    Gick iaf bra att avinstalelra allt, och nu rullar den på bra, förutom att Akais USB-drivis har kraschat den två gånger! Vet inte om den är inkompatibel med USB2.0 eller nåt, funkade klockrent på min gamla urk (USB1.1)

  18. #18
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    PeterH: du har en S5000 va? Det ryktas om att AkSys får sig en uppdatering samtidigt som nya OS:et till MPC4k kommer. Det har varit många som haft problem med USB-drivarna så Akai släppte i alla fall en uppdaterad drivare till mpc4k men tydligen inte till S5000/6000 (kollade Akais sida nyss).

  19. #19
    toandfro
    Är det någon som vet om ett Audiophile 2496 ljudkort får plats i en Dimension 8400?

  20. #20
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Om det inte är onormalt långt ska det inte vara några problem. Mitt DSP24 fick iaf plats.

  21. #21
    toandfro
    Ok...tänkte bara eftersom någon skrev att dell gärna använder sina egna prylar och att de då kanske har lite anorlunda mått på saker och ting

  22. #22
    lasselus avatar
    Redaktör
    Har svårt att tro att det inte skulle göra det...och hoppas att det gör det för jag ska snart skaffa en sån och flytta mitt Audiophile till den...

  23. #23
    toandfro
    För audiophile-korten ser ju inte så där jättestora ut på bilderna...så det borde väl kanske funka då....det märker man!

  24. #24
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    8400 är vanliga tower-lådor. Dells desktop-lådaor har jag däremot haft några duster med på jobbet, och dom skulle jag aldrig köpa privat!

Liknande ämnen

  1. Mer RAM till min stationära Dell
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 20:38
  2. Trixa med pic´s
    Av drdreas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 18:45
  3. Trixa och tipsa.
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 14:38
  4. Hell Dell or Swell Dell?
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 22:13
  5. Vad för minne till Dell-datorer?
    Av avocade i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-06-29, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •