Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Linebox?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Linebox?

    Har en gitarr som brummar satan när det distar mycket. Iaf här hemma. (Som jag nämnde i en annan tråd så funkade samma prylar kanon genom PA på en spelning i våras). Dämpar sej något lite om jag stänger av monitorn (datorskärmen alltså), men inte mycket.

    Är väl nåt elektriskt. Dock är alla prylar redan kopplade till samma uttag (vilket jag har förstått är att rekommendera), och det finns ingen möjlighet att göra annorlunda.

    Signalkedjan är: Gitarr, Yamaha DG Stomp, Behringer 3282, MOTU828.

    Var i kedjan skulle det löna sej mest att stoppa in en linebox?

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Om det brummar när det distar så borde j brummet ha uppkommit redan innan disten, så att stoppa en linebox efter DG-stompen hjälper nog inte så mycket. Mellan gitarren och DG-stompen då kanske, men den har väl inte balanserade ingångar (för gitarrer har inte balanserade utgångar).

    Har du single coil-mickar på gitarren?

    Finns det nån transformator i närheten av gitarren eller sladdarna som kan störa?

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har du single coil-mickar på gitarren?
    Splitbara humbuckers. Låter singecoil när man splittar dom, men jag vet inte riktigt hur dom uppför sej rent elektriskt.

    DG Stompen har mycket riktigt ingen balanserad ingång, men finns det inte lineboxar som isolerar elektriskt (opto?)? Borde kunna hjälpa om det är nåt jordproblem?

    Finns det nån transformator i närheten av gitarren eller sladdarna som kan störa?
    Rummet är 3 x 3 meter, späckat med transformatorer Den till mixern är riktigt fet (2HE 19")

    Brukar dock se till att kabeln mellan gitarr och preamp inte är i närheten av nåt dumt.

  4. #4
    alo99
    Kan tänka mig att rumets storlek kan spela roll.

    Jag har en hobbex strata som brummade som ett as och uptäkte att kaplarna spelar roll min erfrenhet är dock att det inte alltid e dom dyraste kablarna som e bäst...

    En annan sak som kan vara värt att kolla e kontakten på guran (e den ren) samt jord kaben från gitarr mikarna till stallet... på min grura böt jag den och nu kan jag sitta 1meter från skärmen utan brus...

    Edit: mina kablar går under skärmen

Liknande ämnen

  1. Tips angående linebox/micförstärkare
    Av malena i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 05:42
  2. Linebox?
    Av mechatronic i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-07, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •