Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 142

Ämne: Korg Electribe ESX-1

  1. #1
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior

    Korg Electribe ESX-1

    Är det någon som har köpt en sån o vad tycker ni om den?

  2. #2
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag har en och är förtjust. Som enda sampler i min sättning får den i och för sig kanske en aning mycket uppskattning.

    Själva samplingsprocessen är enkel, samplingseditering bökigare (man får inte någon grafisk bild av samplingarna, tyvärr). Sequencern är lättanvänd och överskådlig. Stretch- och sliceparterna gör sitt jobb. Effekterna är helt okej, vissa trista, andra egna (grain shifter!) och alla är kraftiga. Filtren är lite underliga (jag fattar inte varför lågpassfiltrets resonans dödar bas, exempelvis). Arpeggiatorn är inte så kul som det verkar när man läser om den men hyfsat användbar. Effekten av rören, som många fortfarande hyllar ESX-ettan för, är verkligen inget särskilt (jag använder den som volymratt varannan gång, ungefär ).

    Något specifikt du undrar?

  3. #3
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Skulle vilja ha en allt i ett maskin!
    Undrar mest om den är värd pengarna?

  4. #4
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Tja, alltså.. allt i ett är den inte om man med det menar att inget annat behövs för musikskapandet. Två monofona syntparter räcker inte så värst långt, exempelvis. Dessutom kan du bara ha en effekt per part om du inte lägger effekterna i kedja, vilket betyder att alla parter som ska ha effekt ett i kedjan måste ha tvåan också. Och så vidare.

    Jag kommer dock aldrig att ångra de 4000,- jag betalade för min..

  5. #5

    Veteran
    Om du var inne på allt i ett men tycker att ESX-1ans två synthparter är lite lite, kolla in EMX-1an,
    den har rätt många olika typer av syntesmetoder och är ritkigt cool, påminner rätt mycket om monomachine på ett sätt....

  6. #6
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Johan, du som har lite koll på EMX-ettan (jag har inte träffat på någon annan ännu) kan kanske skriva en kortrecension av den? Jag är intresserad av hur syntdelen fungerar och står upp mot konkurrensen.

    En EMX och en ESX borde ju räcka ganska långt, om du har råd med det lait.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Johan, du som har lite koll på EMX-ettan (jag har inte träffat på någon annan ännu) kan kanske skriva en kortrecension av den? Jag är intresserad av hur syntdelen fungerar och står upp mot konkurrensen.

    Hmmm... kom gärna in och testa dom i butiken, vi har allihop (EA1 MKII samt ESX1 och EMX1) uppkopplade.

    Angående EMXen,

    den har fem synthparter där du kan välja mellan rätt många olika syntesmetoder,
    både rätt många VA-varianter (unison, två oscillatorer, ringmodulator osv) men även lite mer udda syntes med waveshaping samt rätt många PCM vågformer, bl a romsamplingar från Korg Triton och DW8000.

    Varje part är monofonisk, men man kan precis som på monomachinen ha ett ackord som en part så att säga; då uppför det sig lite som ett samplat ackord, tycker dock detta funkar mycket bra.

    EMX1ans filter är rätt schyssta, jag uppfattar det inte som att resonans dödar all bas,
    så det är möjligt att det är andra algoritmer på ESX1an, men jag betvivlar det. Däremot finns det en drive-funktion i filterdelen som inte finns på ESXen som är helt magisk.

    En sak som saknas ibland rent syntesmässigt är en till LFO (det finns en, men den använder man rätt ofta som en extra envelope) men i o m att man kan spela in skruvningar i sequencern är det rätt enkelt ändå.

    Kort sagt; jag är helt kär i min monomachine men jag måste nog säga att EMX1an egentligen låter lite bättre och är mer allround... helt klart värd att kolla in.

  8. #8
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Intressant. Köp är inte aktuellt för min del men man kan alltså föreslå andra att kolla in den, trevligt. Har den sålt så dåligt som det verkar?

    "jag uppfattar det inte som att resonans dödar all bas,
    så det är möjligt att det är andra algoritmer på ESX1an, men jag betvivlar det."

    Det betvivlar jag också. Kanske är det en markant skillnad mot övriga prylar jag äger bara..

  9. #9

    Veteran
    Jag måste nog säga att jag gillar filtrena, men smaken är som baken....

    Självoscillering har aldrig varit min grej

    Enligt statistiksystemet i vårt affärssystem har den sålt 66% så många som ESX1, hehe....

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Har även esx1 självoscillerande filter?

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sent ska syntaren vakna. Nu har jag beställt en ESX1.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ty åren gick, prylarna kom och gick, till sist behöver man en manick.

    Är just nu lite hög på det hela men med kombinationer av vad jag sett & testat & hört så tror jag ESX1 kan vara världens bästa groovebox. As in 'roligaste', bang for the buck, snabb, smidig, ja vi får se... hoppas jag inte sitter här om 3 veckor och sliter mitt hår och försöker få den såld.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    PEPP. Berätta allt ni vet och kan om denna manick!

  14. #14
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Press play to play (!?)

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, den är så intuitiv? Goodie.

    Sedan 2010 är de updaterade med SD-kortplats istf SmartMedia. Kort på upp t 32 Gb kan användas men tydligen är det en begränsning på antalet filer. Någon kommit på hur man lurar maskinen att ett kort är flera kort kanske? Internminnet tycks vara 26 Mb.

  16. #16
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag har en på hyllan som samlat damm i ett år eller två, och försökte komma på något att säga. Jag tror att den är så självklar på något sätt. Känner inte att det är så mycket "djup", men grymt najs att bara köra igång och göra grejor med direkt. Roligt att live-tweaka med rattarna.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ett mkt bra betyg på en maskin. Inte dammsamlandet men enkelheten. Har en QX3 till låns som brukar få samla damm av andra orsaker - den är relativt helt CP. Ska ta mig an ESX med öppna armar & öppet sinne. Tillhör ju de första som fick äran att uppleva sampling så för mig är det hur djupt och gränslöst som helst... och mycket roligt. Märker det när jag och barndomspolaren ses. Barn av SK1:ans tid. När vi blir på det humöret blir vi sådär "ååh wow, sampling!" som vi var 1986 lyssnandes på Art Of Noise. Det där är fortfarande drömmarnas musik. I'm gonna love the ESX, eller hoppas det hårt iaf. Begränsningar är möjligheter.

  18. #18
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Den är navet i min livesetup och får rätt mycket kärlek i studion. Meckigt/arkaiskt att ladda samplingar men det underlättas något av en tredjepartseditor till PC (minns inte namnet just nu). Låter lite skräpigt men roligt. Rören gör inget för mig utom brus. Effekterna är fullkomligt bananas och väldigt användbara för märkbart FSUande. Jag säljer nog aldrig min.

  19. #19
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Väldigt väl disponerad med stereoparts, 2 choke groups, "synthparterna", loopchoplägena. Går utmärkt att göra färdiga NYC-discotracks i.

  20. #20
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    jag säljer aldrig min heller., dryg att öppna och byta den där jävla fuse'n som trilskas ibland, enda dåliga jag kan komma på.
    Väldigt bra maskin och en modern klassiker

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kommer nog göra ngt annorlunda. Rätt kul experiment. Har Mac Mini en plats för det aktuella minneskortet? ...för att hålla sig PK

  22. #22
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Har varit sugen på denna maskin i flera år, men av någon anledning så kommer jag aldrig ihåg att köpa den. Sett en del videos på tuben o den verkar jäkligt kul o enkel att jobba med. Rören byter man ut till "bra eller bättre" kvalisort! Hmm, kanske borde byta ut min MD mot denna..

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mer hands on vill man ju tro iaf :-)

  24. #24
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mikee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har varit sugen på denna maskin i flera år, men av någon anledning så kommer jag aldrig ihåg att köpa den. Sett en del videos på tuben o den verkar jäkligt kul o enkel att jobba med. Rören byter man ut till "bra eller bättre" kvalisort! Hmm, kanske borde byta ut min MD mot denna..
    även om det inte går lika snabbt och enkelt som på MD kan man faktiskt göra parameterlås på ESX.
    Det som skulle göra maskinen helt oslagbar skulle vara en till LFO och ett ADSR:-)

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu har min anlänt (i morse) och jag har labbat lite.

    Min 2011 års Mac Mini har SD-kortplats. Klockrent för mig det här.

    Är det verkligen så att 256 filer är max för Electribe SX ? Workarounds? Idéer?

  26. #26
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    det finns 384 sample slots, 256 mono och 128 stereo

    fanns ju ett trick för MD innan + drive kom på banan.
    Man renderar en massa one shot samples till en lång en och ändrar start och end tider på samplingen till den specifika samplen man vill ha. Funkade bra på MD om man la samplingarna exakt på en grid.

    Har inte testat på ESX'en med one shots samples, bara röstsamplingar och det funkar ok. Dock inte lätt att sätta startiden lika exakt som på MD'n.


    Å andra sidan har jag inte upplevt det som en begränsning, ett gäng riktigt bra grundsamples och sen är det bara att re-sampla genom effekter

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kool.

    För att "spela" på samplingar, är det att spela in pitchhjulet då som gäller på trumljud, eller kan man lägga ut dem över "klaviaturet"? Jag fick bara en tysk manual... ska skumma PDFen sen. Men den är ganska begriplig och hands on efter ca 45 minuters lekande.

  28. #28
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    alexw/pf: du kan köra en lång sampling och slica den och sen bara välja en specifik slice, finns en tut nånstans på tuben, ska kolla

  29. #29
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=lGctUPri1ew .. samma snubbe har ett gäng andra vettiga tips samt ett gäng sessioner av högläsning ur bibeln.. if that is your thing

  30. #30
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kool.

    För att "spela" på samplingar, är det att spela in pitchhjulet då som gäller på trumljud, eller kan man lägga ut dem över "klaviaturet"? Jag fick bara en tysk manual... ska skumma PDFen sen. Men den är ganska begriplig och hands on efter ca 45 minuters lekande.
    du kan ju använda vanliga trumsamples på keyboardparterna om det är de du menar?
    Var one shot parterna är det pitchratten som gäller.

  31. #31
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BMX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    alexw/pf: du kan köra en lång sampling och slica den och sen bara välja en specifik slice, finns en tut nånstans på tuben, ska kolla
    just ja! slice funktionen är sannolikt mer exakt än att sätta starttiden.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    aha. lustigt. iom att man kan ha 32 Gb kort i versionerna fr om 2010 så kan man alltså teoretiskt ha en lång ljudfil som sträcker sig ända till Antarktis och tillbaka hem via Tunisien? Eller vabæ?

  33. #33
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha. lustigt. iom att man kan ha 32 Gb kort i versionerna fr om 2010 så kan man alltså teoretiskt ha en lång ljudfil som sträcker sig ända till Antarktis och tillbaka hem via Tunisien? Eller vabæ?
    nja, inte riktigt. Begränsningen blir ju det tillgängliga RAM minnet i electriben som kan hålla max 285 sekunder. Om det räcker ända till Antarktis och hem igen är ju tveksamt. Men det räcker långt skulle jag säga.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    hehe just ja, yep. en god tanke iaf, har ju tänkt fixa fairlightbiblioteket i detta format på ngt vis, vore ballt iaf.

  35. #35
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    ja det vore ballt om den kunde streama direkt från lagringsminnet som vissa andra groveboxar gör...

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så kan nån säga om man verkligen kan få ut samplingen över klaviatur på ESX:an som med en klassisk sampler? (På ES1 i alla fall så är det närmaste man kan komma att de 9 rösterna får varsin tangent, och då måste samplingen justeras helt manuellt för att tonhöjden ska stämma, och den där pitchratten är inte direkt gjord för bekväm tuningprecision)

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    självklart kan den det

  38. #38
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt aldrig sett nått exempel där esx-1 används som "klav. sampler".
    Vore kul att se demo på det. Har för mig att det är rätt bökigt. Visst det funkar att slänga in en pianoton och lira...men multisamplade "patcher"? :-) Utan den där samplingsorganiserings appen som nån snäll själ utvecklade så var det ju inte helt enkelt att föra över egna samplingar heller.

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Multisampling är det ju på sätt och vis i och med att en låt kan använda en rätt stor mängd samplingar men nej, det är inte maskinen för realistiska stora multisamplade instrumentljud. Snarare en trummaskin med rätt rejäla samplingsmöjligheter. För att vara en trummaskin.

  40. #40

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hur som helst en jäkligt prisvärd och välbyggd apparat! :-)
    Enda nackdelen är att den har lite för få "kanaler/röster".

  42. #42
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som helst en jäkligt prisvärd och välbyggd apparat! :-)
    Enda nackdelen är att den har lite för få "kanaler/röster".
    samma gäller emx'n tyvärr.... utgångar dvs , men det börjar luta åt att jag skiter i mpc och kör esx ändå...haha...

  43. #43
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Det jag menar är att du inte kan köra ett fullt 909/808 set exempelvis.

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Går ju bra att resampla & loopa & trixa å fixa om man nu vill maxa möjligheterna. Då kan den ju vara 25 st fulla 808 & 909 om man nu vill det.

  45. #45
    klonqs avatar
    Veteran
    Nej då fattar jag inte....jag får det till 16röster om man räknar med specialarna.. 9 trummor... men jag liten erfarenhet av hårdvara så.... låter resten vara osagt

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ska alla trumljud ljuda vid alla slag i ett pattern? Ok men resampla allt på det sättet då. Den har obegränsat antal röster ... eller oscillatorer eller vad man vill kalla det... om man gör på det sättet.

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Läckert att man kan spela klav på den. Skumt att de inte tog med det i ES1:an. Fan man blir ju sugen på den själv... Var det så att den kunde skippa sista slaget i en takt och på så sätt öppna upp för sånt som 5/4 eller 7/8?

  48. #48

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kool. Bookmarkat...

  50. #50
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Detta klipp visar vad ESX räcker till. http://www.youtube.com/watch?v=pCNGpu3vt80

  51. #51
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta klipp visar vad ESX räcker till. http://www.youtube.com/watch?v=pCNGpu3vt80
    tungt!

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad gör man för fel när ens patterns inte låter som de ska? Jag vill att alla rattvridningar ska sparas med i aktuellt pattern, nu var det fel på delaytid, filter, envelopkurvor, ... å ändå har jag rattat in detta med REC påslaget. Snyft.

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Glömde kanske tillägga: Hilfe!

    För övrigt är den superrolig! Inga problem m "bara två syntparter", lägger ut syntljud på andra tracks så har man så många man behöver, med lite minimalistiskt tänkande förstås. Men det blir ballt! Nu tömt den på alla fabrikspatterns & ca 50% av alla fabrikssamplingar så man kan börja någonstans.

  54. #54
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör man för fel när ens patterns inte låter som de ska? Jag vill att alla rattvridningar ska sparas med i aktuellt pattern, nu var det fel på delaytid, filter, envelopkurvor, ... å ändå har jag rattat in detta med REC påslaget. Snyft.
    Jag gissar (men minns inte säkert) att det finns en begränsad mängd minne för att spela in rattvridningar. När minnet är fullt så skriver nya rattningar över de gamla, kanske?

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det skulle inte göra ngt i så fall... äsch, jag får väl läsa lite i den tyska manualen. Kombinera med iPhone & PDFen typ, men det vore grymt om någon 99a sitter på den bästa lösningen.

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ha! Det var en liten bugg tror jag. När man står i Pattern-läget och trycker på Write så fixar det sig.

    Har hittat maskinens inre själ nu och jävlarimig, det svänger som faaan!

  57. #57
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rapport från sängen:

    Här har jag legat och suttit i alla möjliga ställningar i ungefär 12 timmar nu tror jag. Med avbrott för en liten cykeltur. SXen kopplad till mina K240'or och snusdosan ständigt till hands. Den senaste grejen jag gjort råkade bli en cover på The Robots.

    instrument / tracks:

    1 baskagge
    2 ledigt
    3 hihat
    4 orch hit m fx, stämt i rätt tonart
    5 snare
    6a baston 1
    6b baston 2
    7a baston 3
    7b baston 4
    kbd prt 1 sångmelodin på synt
    kbd prt 2 syntmelodin

    8 bars of pure joy

    kanske youtubar sen, u'r gonna dig it tror jag

  58. #58
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Har stångat skallen blodig mot sequencern i Monomachine och MD. Är tröskeln lägre med ESX/EMX?

    Behöver något som är lättillgängligt. :|

  59. #59
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    hehe.. förbereder en livegrej nu.. jag tror esx1an är ett fördolt pusselspel för man kan inte släppa skiten när man väl kommit igång

  60. #60
    klonqs avatar
    Veteran
    BMX : Vet du vad som hände med den av dina som inte funkar längre? behöver man vara orolig för att köpa andrahnds grejjer menar jag typ.

Liknande ämnen

  1. Korg ElecTribe-SX ESX-1
    Av drifter7508 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •