Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: STIM? (tv fråga)

  1. #1
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran

    STIM? (tv fråga)

    Jag sitter och klipper ett danskt TV prg och i det har jag stoppat in en del egen musik. 5 sek här - 15 sek där osv... dvs små korta musik snuttar.
    När jag sen fyller i STIM rapporten (eller KODA som det heter här) som följer med programmet - kan jag då slå ihop allt till hur mycket det blir eller måste/ska/bör man skriva exakt hur många sekunder varje snutt/låt är? Sammanlagt är det några minuter musik per program. :hmmm:

    Bonus fråga: Har även gjort 20sek musik till en TV spot för en tidning. Får man STIM för sånt också? :hmmm:

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vill inte vara ett arsle men varför frågar du inte stim på en gång?
    På bonusen vill jag iaf minnas att svaret är nej.

  3. #3
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Tänkte mest om nån här har varit i nån liknande situation.
    Men visst - självklart ska jag kolla med STIM. Tjo flöjt!

  4. #4
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Hej
    Bonusfrågan:Fick du betalt för tv spotten(sålde du den?) annars så är det ju din låt och då bör du få pengar.

  5. #5
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Kröjtz: Jo den får jag betalt för. Fast köper väl rättigheten att använda min musik till deras TV spot. Men ska TV kanalen som visar den betala STIM (koda)? Eller gäller inte det vid reklamfilm/TV spots?
    Imorgon mailar jag STIM och frågar.

  6. #6
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Jag har varit med och gjort en del tv musik men aldrig fått betalt av stim för reklamspottar. dom köper ju rättigheten att använda den i reklamen.Det är ju mer fördelaktigt att köpa musik gjord av dig istället för Bowie . annars hade man ju kunnat ta vilken låt som helst ock bara betalt stim.

    Hör gärna av dig när du pratat med stim.

    Cheers

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Om de köper den har du ju (oftast) sålt rättigheterna vilket innebär att de får använda den fritt utan att betala dig (givetvis beror det ju på hur kontraktet e skrivet). Iom att du får betalt i en klumpsumma så slipper ju företaget en massa dravvel...
    Kröjtz har rätt (i min mening). Jag har oxå t lite musiksnuttar till företag å alltid fått betalt i klumpsumma.

  8. #8
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Jag tror också det är så. Fast företag som köpt musik har ju inget med STIM att göra. Dom ska ju inte betala nån STIM avgift. Det är ju t.ex TV kanalen som ska betala sånt. Har man annan musik på Film/TV ska man ju får STIM för det fast antar att det inte gäller vid just reklamfilm.

  9. #9
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Men du som uppehovsman har ju redan fått betalt.Hade du haft låten på hyllan och dom använt den så skulle du fått royalties iaf,fast jag tror inte du skulle fått nåt från stim.

  10. #10
    I.R.
    I.R. är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tublenco
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte mest om nån här har varit i nån liknande situation.
    Men visst - självklart ska jag kolla med STIM. Tjo flöjt!
    Gammal tråd, men: Vad sade de?

    Enligt Stims regler kan du inte sälja rätten till en låt om du är Stim-ansluten. Rättigheterna är ju överskrivna på Stim, så ska den säljas måste det gå genom dem. Möjligen kan den som köper köpa löftet att du inte Stim-rapporterar, kanske, men det låter väl löst.

    Det positiva med det hela borde vara att man rimligtvis ska få Stim-pengar för reklamjobben.

  11. #11
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Du kan ju alltid fråga stim... men dom kanske skiter i att svara *host*

  12. #12
    suss
    Citat Ursprungligen postat av tublenco
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan jag då slå ihop allt till hur mycket det blir eller måste/ska/bör man skriva exakt hur många sekunder varje snutt/låt är? Sammanlagt är det några minuter musik per program. :hmmm:

    du måste skriva exakt hur många sekunder på varje låt. man ska inte slå ihop låtarnas sekunder...
    det fick inte vi göra när vi grejade sånt med stim...

  13. #13
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Mårre
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de köper den har du ju (oftast) sålt rättigheterna vilket innebär att de får använda den fritt utan att betala dig (givetvis beror det ju på hur kontraktet e skrivet). Iom att du får betalt i en klumpsumma så slipper ju företaget en massa dravvel...
    Kröjtz har rätt (i min mening). Jag har oxå t lite musiksnuttar till företag å alltid fått betalt i klumpsumma.

    Tar vi det igen...

    Du kan inte sälja rättigheterna till framförandet av ett verk, eller mekaniskt mångfaldigande av det... för om du är medlem i stim, så är det inte längre dina rättigheter... Juridiskt sett är ett sådant kontrakt mellan dig och en eventuell "köpare" av musiken, olagligt...

    Anledningen till att det är billigare, och framförallt möjligt, att köpa av tubbe än av bowie, är att bowie har ett par fler fans och hans namn ett hyfsat känt varumärke som strikt bevakas av hans bolag etc.

    ---

    "du är aldrig tuffare än advokaterna på stim"

Liknande ämnen

  1. STIM för nätet - i USA
    Av PF i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 15:06
  2. Är du STIM-ansluten?
    Av Martin Pettersson i forum Allmänt om musik
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:38
  3. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  4. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •