Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Feta synth-trummor

  1. #1
    toandfro

    Feta synth-trummor

    Någon som har något bra tips på feta 80-tals trummljud?...alltså inte de vanliga 808/909-ljuden...utan mer som Alphaville och annan synthpop.

  2. #2
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Linndrum.

  3. #3
    toandfro
    Okej...är den en standard inom den sortens musik?

  4. #4
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Ja.

  5. #5
    toandfro
    hehe...okej tack!

  6. #6
    toandfro
    Fast jag tror ändå inte att linndrum är det jag söker...även om alphaville hade det så låter inte de samplingar jag hört på nätet som det jag söker...jag är mer ute efter ett fett ljud...vet inte riktigt vad jag ska ta för exempel men ljud som kunde höras under den senare delen av 80-talet mer

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Stock Aitken Waterman-stuket?

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Yamaha RX5 med fläskigt plåtreverb kanske?

    Mitt eget 80-tals-favorit-trumljud är Floodland (Sisters Of Mercy), det är RX5. Är nog lite samma skola som du är ute efter tror jag. Kanske lite mindre reverb i synthpopsammanhang dock

  9. #9
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Roland R8m, eller vad hette åbäket? Sen handlar det nog om att producera det rätt bara. Jag är själv kass på trummor, men mina trummor passar i 80-tals space-synth i allfall

  10. #10
    toandfro
    Jo nu är jag inte så säker på hur det låter men jag tänkte precis nämna Sam. Fox´s "Touch me" och så såg jag att Stock Aitken Waterman låg bakom den så...mitt svar bli ja

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    R8m har jag, den har sjysst 80-tals sound

  12. #12
    toandfro
    Jag antar att vad det än är jag letar efter så har de fixat till ljuden rejält i studion med diverse effekter?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Juno 1/2/MKS-50 används till ett ljud, det är fabriksljudet P-18: ElectroDrm, hörs på flera SAW-produktioner som pukor osv. Det var faktiskt Encore här på forumet som uppmärksammade det, för något halvår sedan. Sedan är ju Simmons-trummorna rätt feta också, de användes på mycket. Sexkantiga trummor med enormt häftiga ljud.

  14. #14
    toandfro
    Hehe...såna där pads som melody club använde i någon video rätt nyligen?

  15. #15
    Rillo
    Rillo är inte uppkopplad
    Rillos avatar
    Senior
    Annars har jag en E-mu Procussion till salu, låter definitivt 80.

  16. #16
    toandfro
    Hehe...Kawai R50 lät rätt coolt också

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag antar att vad det än är jag letar efter så har de fixat till ljuden rejält i studion med diverse effekter
    Gateat reverb var ju inte helt ovanligt...

  18. #18
    toandfro
    och kompressor?

  19. #19
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Defintivt. Samt säkert en och annan sampling av trumljud som någon skruvat fram på en analogsynth.

  20. #20
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Toandfro: Kan detta vara något?

    Rizzo - Encore´s Final Destination (1'36" - 1.89 MB)

    Favorit i repris, eller något. Hur som helst en gammal goding som Frej tyckte var jäkligt 80-tal, och som Lasselu tok-diggade

  21. #21
    toandfro
    hehe....absolut...det lät jävligt 80-tal men ändå var det fräscht ändå

  22. #22
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    toandfro : Stock Aitken Waterman producerade några låtar åt Samantha Fox, bland annat "Nothing's Gonna Stop Me Now" och "I Only Wanna Be With You", men jag tror inte att "Touch Me" var en av dom. De hade iaf en Linn-9000 som sequencer/trummis (vad jag har förstått) och de där Alpha Juno-tomsen, som PF nämnde tidigare i tråden.

    Jag gjorde ett spår förra hösten där jag försökte anamma SAW's trumsound, kan lägga upp den lite senare ikväll om nån är intresserad.

  23. #23
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Tackar! Meningen är att det vara just precis så. 80-tal, men fräscht.

    Om du är intresserad av instrummentuppsättningen, så är den som följer:
    Kagge + Hi-Hats: samplade från en TR-909 och processade en gnutta
    Virveln: Korg TR-rack och processad i massor
    Pukor: samplade från en Korg 01/W + toms from Kurzweil K2000

  24. #24
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Stora, dyra trummaskiner från 80-talet som alla låter... tja, 80-tal:

    E-mu SP-12
    LinnDrum
    LinnDrumII
    Linn 9000
    Oberheim DMX
    Oberheim TOM
    Yamaha RX5

    Dessutom blev ju Clavias D-Drums global studiostandard när de kom och sopade banan med Simmons. Kolla in dem!

    Här är stället där du finner alla svaren: http://www.drummachine.com
    Hittar du dem inte så fråga på: http://www.drummachine.com/forum/

  25. #25
    toandfro
    Tack för alla tipsen om diverse trummaskiner...jag har alltid undrat vad det är för maskiner som gör de där ljuden.

    Rizzo - Trummljudet var bra fast jag måste säga att jag blev försälskad i lead-synthen...vad är det för något?

    Encore - Vet inte om det stämmer men när jag sökte på "Stock Aitken Waterman" på altavista så fick jag upp en sida med 3 ljudexempel från låtar han hade gjort..."Nothing's gonna stop me now"..."Hold on Tight"...och "Touch me"...men det behöver ju inte stämma.

    Sawtooth - Gick in på drummachine.com men jag förstod inte riktigt vart man skulle gå vidare från där...det verkade ju mest handla om reklam för diverse festivaler och så?

  26. #26
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Toandfro: Plingljudet? Det är ett ljud jag har samplat från en Wavestation och sedan pillat en del med i min K2000. Stab-ackorden är filtrerade ackord som Encore spikat ihop.

  27. #27
    toandfro
    okej...och varifrån är stab-ljuden tagna?

  28. #28
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    En Juno-106 har jag för mig.

  29. #29
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Encore - Vet inte om det stämmer men när jag sökte på "Stock Aitken Waterman" på altavista så fick jag upp en sida med 3 ljudexempel från låtar han hade gjort..."Nothing's gonna stop me now"..."Hold on Tight"...och "Touch me"...men det behöver ju inte stämma.
    toandfro: Då var det nog en felinformerad sida. "Hold on tight" är ju en country-aktig låt som inte låter ett dugg åt SAW-hållet. Sedan är Stock Aitken Waterman inte en person, utan en producent-trio (dvs det är tre efternamn).

    Kolla in: http://susning.nu/Stock_Aitken_Waterman

  30. #30
    toandfro
    hehe...jo jag kom på det när jag använde google´s bildsök...värsta krångliga efternamnen juh...inte direkt som A B B A precis!

  31. #31
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Eh? Ah! Det verkar som om de gör om sajten. Scrolla nedåt så står det att "Drum Machine Museum web site will have a new look. Stay tuned!".

    Sorry, visste inte det. Normalt sett är det en finfin plats att vila ögon och öron på.

    Deras forum funkar i alla fall fortfarande. Testa där om du fortfarande är sugen.

  32. #32
    toandfro
    Ja ja då förstår jag...jag väntar ett tag och kollar igen sen...men det verkar ju vara en cool sida iallafall!

  33. #33
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Favorit i repris, eller något. Hur som helst en gammal goding som Frej tyckte var jäkligt 80-tal, och som Lasselu tok-diggade


    Citat Ursprungligen postat av encore
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    toandfro : Stock Aitken Waterman producerade några låtar åt Samantha Fox, bland annat "Nothing's Gonna Stop Me Now" och "I Only Wanna Be With You", men jag tror inte att "Touch Me" var en av dom.
    Lite OT men helt rätt...SAW dök upp när hennes karriär började dala och fick fart på den igen...Touch Me producerades av Jon Astrop & Pete Q Harris...och skrevs f.ö. av Mark Shreeve som ju till vardags sysslar med helt annan muslk...

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Den där Mark Shreeve dyker upp i de mest märkliga samanhang. Hans egen musik är helt suverän tycker lilla jag. Till vardags sysslar han med... vettifan vag man skall kalla det, jag kaller det syntrock i alla fall.

  35. #35
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Vad skulle ett vettigt pris för en Oberheim DX Stretch (expanderade DMX)? Har försökt googla runt lite för att se vad det ligger på, men inte hittat så mycket. Har blivit erbjuden en och vill veta om det handlar om ett vettigt

  36. #36
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Du Parakiten. Hur är din DDD-1? Blir det något 80-talssväng? Om du orkar sampla av den skulle jag gärna ta emot lite klassiska digitaltrummor.

  37. #37

  38. #38
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Tack Mårre! Hollow Sun rockar, hade glömt bort dem. Deras Fairlightsamplingar sitter på första parkett i min Kontakt.

  39. #39
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Bra tråd för bra trummisar.

    Det här låter fortfarande "modernt" och välproducerat.


    https://youtu.be/ZzQQgrqFZHc

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    +707! När Respectable och Living In A Box låg på listorna samtidigt... å jag var i London, på HMV Shop & köpte bägge. I was also living the dream! RIP Mel. <3

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    dinmamma: vad tycker du om den här lilla skruvningen av scritti då? tog lite tid att sätta tempot och re-recorda basen men det var sjukt kul. jag lade upp den direkt från hörlurar, blir ju så om nätterna när man är skraj att ösa på.

    ös på!


    https://youtu.be/wCxhEWFztyQ

  42. #42
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +707! När Respectable och Living In A Box låg på listorna samtidigt... å jag var i London, på HMV Shop & köpte bägge. I was also living the dream! RIP Mel. <3
    Respectable på Max Mix låter hur bra som helst (4.30 in inkl scratchning).


    https://youtu.be/ZOpUL_hqNlU

  43. #43
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Kändes som att trådskaparen kanske menade Simmons?

  44. #44
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kändes som att trådskaparen kanske menade Simmons?
    Kändes som att 99% av alla inbillat sig att Simmons bara kan låta "piouw". Därför drar de till med Linn så fort de kan. Eller är jag bara bitter som inte har en Linn?



    BTW så är det Simmons SDS-V i denna och det är långt ifrån "piouw" i min värld.
    https://soundcloud.com/oedemark/december

  45. #45
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du Parakiten. Hur är din DDD-1? Blir det något 80-talssväng? Om du orkar sampla av den skulle jag gärna ta emot lite klassiska digitaltrummor.
    Är det okej att jag svarar 15 år senare? Den sög tyckte jag. Den krävde nog en massa effekter som jag inte hade för att låta bra. Jag trodde att den skulle låta fett 80-tal med bastrummor som käftsmällar och virvlar långa som canadensiksa godståg. Men nej. Bastrummorna lär "fjutt-fjutt-fjutt" och virvlarna "pjuff-pjuff-pjuff" på ett dåligt sätt. De bästa med den var att den såg tuff ut. Den så trumMASKIN ut på ett koolt vis. Den hade en virveltrumma som lät rätt okej och som jag använde på en låt. Numera har jag hittat en sampling av den.

    Det verkar vara så att vissa maskiner låter fel när de samplas. Jag har en massa Linn-samplingar men dessa låter bara vekt. Sedan lyssnar jag på en riktig Linn på Youtube och bara sitter där med öppen näbb och häpnar över vilket tryck det är i den. Med DDD-1 var det lite tvärt om.

  46. #46
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det här blir feta trummor om du lägger på kompression och dist/overdrive. Mycket bra mjukis:

    http://www.alyjameslab.com/alyjameslabvlinn.html

    Den har Linndrum ROM och låter väldigt fint, för småpengar.

  47. #47
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stora, dyra trummaskiner från 80-talet som alla låter... tja, 80-tal:

    .... Oberheim TOM
    ....
    Sequential Circuits TOM?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här blir feta trummor om du lägger på kompression och dist/overdrive. Mycket bra mjukis:

    http://www.alyjameslab.com/alyjameslabvlinn.html

    Den har Linndrum ROM och låter väldigt fint, för småpengar.
    Den funkar fint faktiskt!

Liknande ämnen

  1. Ett par bilder på feta syntar
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 11:16
  2. Köpa feta plattskärmar...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:08
  3. Feta cymbaler - vst
    Av compute i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 08:48
  4. Feta trummor?
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:29
  5. Feta trummor
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •