Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Erhu

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Erhu

    Är det någon som vet något om det fina instrumentet? vad jag har fått fram av lite googlande är att det finns olika instrument som ser liknande ut. Man spelar med stråke och den har 2 strängar och låter underbart!

    Nån som känner nån som spelar? någon som testat, jag undrar lite hur svårt det är att spela erhu, eller vart kan man köpa/testa nån erhu eller Gauhu (typ en större erhu) det finns rätt billiga på thomann (1500) men det framgår inte om stråke ingår.

    Det skulle vara skitkul att ha en Erhu att lira på, skulle antagligen passa skitbra i min musik om jag kunde klara av att få toner från den.

    Så här ser den ormskinnade instrumentfamiljen ut:

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Min violinspelande tjej har en. Hon har aldrig tagit en endaste ren ton på den någonsin, inte jag heller för den delen. Dock kunde kvinnan på torget som tjejen köpte den av, så det är inget fel på instrumentet. De låter verkligen fint, om man kan spela på dem, men kan man inte det så låter det verkligen bara gnissel och gnäll. Det är alltså verkligen väääldigt svårt att spela på den.

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Synd, men det var ändå nått som jag anade, man har ju hört hur illa det låter när barn spelar fiol i början typ gnisslar. Sicken otur att det var så svårt. Du kanske kan fråga tjejen vilket stråkinstrument som är lättast att lära sig av de billigare slagen, det vore kul med nått orientaliskt men lättspelat går ju före, det är ju kul om man kan sluta gnissla utan att öva ihjäl sig.

  4. #4
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett bättre alternativ om du inte är sugen på att kunna instrumentet utan bara vill komma åt dess ljud är att hyra/låna in någon som lirar. Även om det bara är 3 personer i sverige som spelar så är det nog mycket bekvämare än att lära sig spela själv. Sen om du verkligen vill kunna spela, ja då är det ju en no brainer...

  5. #5
    isooja

    erhu

    Citat Ursprungligen postat av axeman
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett bättre alternativ om du inte är sugen på att kunna instrumentet utan bara vill komma åt dess ljud är att hyra/låna in någon som lirar. Även om det bara är 3 personer i sverige som spelar så är det nog mycket bekvämare än att lära sig spela själv. Sen om du verkligen vill kunna spela, ja då är det ju en no brainer...
    Vilka är dessa tre som spelar erhu, vore intressant att kontakta någon av dem för mer information.


    Mikael

  6. #6
    drdreas
    Detta är väldigt likt den turkiska keman eller kemence...
    Jag har samplat in keman i olika velocity´s till kurzweil.
    Filen finns ifall någon vill ha.

  7. #7
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Har sett såna här instrument för runt 400 spänn inlusive frakt på nätet ,vilket är det mesta man bör betala för ett sånt simpelt instrument. Du får ju trots allt en helt ok riktig fiol med case och stråke för 500-lappen inklusive frakt från ebay. Det här instrumentet är ju trots allt bara en kakburk med en pinne instrucken i...

  8. #8
    drdreas
    Eller ännu värre som många turkar kränger iväg till turister: dom är gjorda av torkade pumpor (!)

  9. #9
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Kan det vara hemmabyggen gjorda av en 7årik pojk? Bas -> 3/4 fiol?

Liknande ämnen

  1. Lära sig spela erhu eller liknande Kinesiska instrument
    Av Nicopia i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •