Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nybörjarfrågor angående midi

  1. #1
    Shells

    Nybörjarfrågor angående MIDI

    Jag funderar på att införskaffa ett Creative SB Audigy 2 ZS-ljudkort tillsammans med ett MIDI-keyboard och ett MIDI-trumset. Hur kopplar jag in dessa instrument i datorn i och med att ljudkortet bara har en MIDI-ingång/-utgång? Behövs det något slags externt interface? Vart hittar jag ett billigt sådant?

    Tacksam för svar...

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Borde funka med en MIDI-switch, där väljer du vilken MIDI-källa du vill spela in. Har själv en sådan med 5 ingångar (Phillip Rees 5S). Jag kan alltså välja att spela in MIDI från 5 mojänger, dock ej på samma gång.

    Kolla här: http://www.philrees.co.uk/products/selector.htm

  3. #3
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Shells: Jag har en Philip Rees 5S i garderoben. Kan bli din för en vettig peng, om du kommer på att det är en sån du behöver

    Annars borde du kunna koppla trumsettets "MIDI OUT" till midikeyboardens "MIDI THRU" (om det finns en sån) och midikeyboardens "MIDI OUT" till datorns "MIDI IN", för då kan du spela in på bägge i datorn utan att ha en split/switch. Inte världens absolut bästa lösning kanske, men men .. det borde funka

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rizzo: Eh, nu har du väl ätit för mycket möglig ost? "MIDI OUT" på trumsettet till "MIDI IN" på synthen och sedan från "MIDI THRU" på synthen till datorn. Då kan man spela in miditrummor via synthen, men inte synthen själv för den skickar all midi på sin "MIDI OUT".

    Enklast är nog faktiskt att bara byta vad som går på midi in i datorn, skall man spela in trummor så ta midi out från trummorna till midi in på datorn. Skall man spela in synthen så tar man midi out från den till midi in på datorn. Rent fysiskt. Flytta kablar. Annars får man skaffa sig något som fixar midi merge.

  5. #5
    Shells
    Tack för svaren! Jag börjar med att göra som jgb föreslår, men jag har dig i åtanke, Rizzo, om jag blir trött på att flytta runt kablarna...

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfrågor om midi controller + Live
    Av erikhj i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 15:45
  2. angående 303, 606, 808 och 909?
    Av leere i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 13:35
  3. angående midi
    Av leere i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 23:41
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 16:21
  5. Nybörjarfrågor
    Av Malós i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-05-25, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •