Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Knarrar lite!

  1. #1
    Master-D

    Knarrar lite!

    Hej! jag har precis köpte en helt underbar snygg , cool bra gitarr!!
    Men det knarrar lite för mycket när ja drar i e strängen detta är nog atagligen ett nybörjar misstag men men !
    Efter som att jag är en helt ny gitarr lirare skulle jag gärna ta emot tips och hjälp från er kunniga schyssta gitarrister!
    tack på förhand

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Då får du allt vidareutveckla termerna "drar" samt "knarrar"
    Med "drar" menar du då att du böjer stränger med vänsterhanden eller att du slår an strängen med högerhanden(förutsatt att du är högerhänt)? Och "knarrar", menar du att det skorrar? Och VAR på gitarren skorrar det i så fall? längs halsen, vid stallet?

  3. #3
    Master D

    Jag igen

    Det e jag som är Master-D mitt konto flippade ur så jag fick göra ett nytt!
    jo det är så att "knarret" kommer när jag slår på strängen med hägerhanden.. jäkligt irreterande och det darrar på halsen ! behver all hjälp jag kan få!

  4. #4
    Butterfly
    Butterfly är inte uppkopplad

    Senior
    Menar du att det skramlar/skorrar när du slår an E-strängen? Titta ovanifrån och försök se om strängen ligger löjligt nära halsen/banden.
    Isf. kan det vara så att strängen slår emot en eller flera bandstavar när den vibrerar. Detta kan man, vad jag vet, göra tre saker åt. Antingen köpa tjockare strängar, justera stången innuti halsen (bör bara göras av nån som vet precis hur man ska göra, annars kan halsen få de mest märkliga former...) eller höja strängarna vid stallet (går dock inte på alla guror), dock kan intonationen då ändras.
    Hoppas nått hjälper

  5. #5
    Master D
    AAA tack så fet mycket ska pröva o köpa nya tjockare strängar! kanske har nått tips på vilka man skall köpa är rätt ny inom det här! =) men jag tackar fär hjälpen annars lämnar ag bara tillbaka den =)
    ha de bra

  6. #6
    Butterfly
    Butterfly är inte uppkopplad

    Senior
    Kolla om dom inte kan fixa halsen före du lämnar tillbaka den isf. När jag köpte min första gitarr fixade dom det gratis eftersom jag köpt den där. Det går väldigt lätt och snabbt om man kan det. Bara att skruva på en skruv under ett "lock" uppe på huvudet. Det är bara det att om man gör fel kan halsen spricka eller bli bananformad...

  7. #7
    Master D
    ska ja göra! tänkte dra till göteborg i helgen så att dom kan fixa den =) okay då får nog dom fixa den ! va har du för en gura nu då?

  8. #8
    Butterfly
    Butterfly är inte uppkopplad

    Senior
    En Gibson SG. Men den som skramlade var en Epiphone Les Paul (som jag fortfarande har kvar).

  9. #9
    Master D
    ahaa kay nice ! nae nu ska jag ut o röjja ha de bra o tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. "Sustain"-pedalen på pianot knarrar
    Av M i Gbg i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 09:22
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •