Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Fjäderreverb?

  1. #1
    drdreas

    Fjäderreverb?

    Jag har länge varit sugen på en gammal effekt, allra helst fjäder reverb, en polare rekomenderar mig att köpa hans boss rx 100.
    En riktigt gammal burk verkar det vara, vad är en sån värd att betala för?
    Jag är intresserad av fjäderreverb upp till 6000 kr vad ska man sattsa på tycker ni?

  2. #2

    Redaktör
    Vi har en Danelectro Spring King som låter helt okej, men inte fullt så sproingig som jag kan vilja ha den. Kostar en tusenlapp hos JAM, vet inte vilka andra som har Danelectro i Sverige. Det är en (förhållandevis) liten gitarrpedal, så den tar inte särskilt mycket plats. Till skillnad från att skaffa sig en gammal orgel eller gitarrstärkare, men det har ju nackdelen med att de tar upp en hel del plats och oftast inte är tänkta att använda som effektbox.

    För omkring 4-5000kr kan man köpa en Retroverb från Vermona, eller, billigare, Touched by Sound VSR3 (kostar 3300kr på analouge network här i Sverige). Det finns fjädertankar man kan köpa löst från Accutronics, så den händige kan bygga själv (har funderat på det, men då är det tuffare att bygga sin egen plåtreverb.)

    Om du kan tänka dig mjukvara så finns det en väldigt trevlig fjäderreverb i Reaktor 4, och PSP:s Pianoverb är gratis och har lite fjädersound över sig beroende på inställningarna. PSP:s PSP84 har okej fjäder- och plåtreverb inbyggd (och jag misstänker att det är samma algoritmer i deras Easyverb).

    Någon som anar att jag gillar fjäderreverb?

    Om du inte köper hans Boss-burk så är jag intresserad av den.

  3. #3
    deleted user
    Boss rx-100 verkar vara identisk med Roland rv-100 iaf till utseendet. Jag köpte min rv-100 för 300:- och det var nog ganska billigt......nu när jag tänker på det så har jag inte betalat den än, däremot har jag hunnit sälja den

  4. #4
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Angående din polares fjäder så hade de tre på harmony central köpt sina för 35, 45 samt 150$. Kan väl ge någon slags prisbild.
    false: visst är danelectron också en simulator? har för mig att den visst har en liten fjäder i sig men som används enbart för sparkfunktionen.

  5. #5
    drdreas
    Okay låter fint det här, jag får min polares för 1200 ungefär så det blir nog en sån i början

  6. #6

    Redaktör
    Jag tror inte det är en simulator, men jag har å andra sidan inte öppnat och kollat. Misstänker att den låter annorlunda jämfört med klassisk fjäderreverb eftersom det är en sån kort fjäder i den. För en tusenlapp tycker jag den låter helt okej och har praktiskt format.

    EDIT: 1200 tycker jag låter i överkant - försök prata ner honom en slant, det är vad jag skulle göra.

  7. #7
    Underhill
    RX-100!!!
    Jag som trodde att jag var den enda på hela planeten som ägde en sådan.
    Köpte mitt ex 1982 i Stockholm i en affär som inte finns kvar och som jag inte minns namnet på (music corner?, music store?, ...).

    Ärligt talat så är den inget vidare. Inte ens som fjäderreverb.
    RX-100 har bara en endaste fjäder. T om dom billigaste gitarrförstärkarna har 2 st.

    1000:- tycker jag låter väldigt mycket (se anonsen på säljes). Som vintage effekt är den inget att ha, mer som ett sammlarobjekt.

    Om du verkligen är ute efter ett äkta fjäderreverb så tycker jag att du borde leta efter ett av märket Great British Spring. Då kan du säkert få ett helt lager för 1000:-.

    /UH

  8. #8
    imported_Lemon
    ...ett alternativ kan annars vara att leta upp en gammal sunkig hemmaorgel, det formligen _drällar_ av dem nu!
    De flesta, men inte alla, har ett rejält fjäderreverb inbyggt.
    *SLAKTA*

    De gamla italienska orglarna hade ofta en knapp märkt "Space" där de hade gömt reverbet!

  9. #9
    drdreas
    Ja ska nog köra något från the great british spring isåfall
    lemon: om någon orgel dyker upp så blir det till att ta fram köttyxan...lätt.

  10. #10
    BasTore
    BasTore är inte uppkopplad
    BasTores avatar
    Inte så pratsam än
    Jag hade ett Boss rx 100 en gång i tiden men sålde det när jag köpte en Yamaha SPX90.
    Det ångrar jag...och saknar verkligen min Boss RX100.
    Är någon som har en till salu?

  11. #11

    Veteran
    Music And More gjorde någon rackad burk som var ett accutronics fjäderreverb i rack och var rätt billig (lite över tusenlappen). Klart värd att leta rätt på, låter väldigt dubbigt och "sproingigt"

    Favvon är annars AKGs stora fjäderreverb, kommer inte ihåg modellbeteckningen nu, men den harstora färgglada rattar och är ett rätt stort rack. Låter suveränt (man kan få allt från ett rent rätt naturtroget reverb till ett lite dubbigare om man överstyr den). Är inte helt ovanliga. Heter något med BX (tror att BX-5 är stereovarianten och den andra heter typ BX-20 eller något sånt) och är rätt poppis i USA.

    Danelectro Spring King har utgått ur Polysonics (svenska generalagenten för Danelectro) sortiment men jag tror att många har kvar den på lager, däribland Börsen. De säljer nog inget vidare så ring och pruta.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Danelectro Spring King har utgått ur Polysonics (svenska generalagenten för Danelectro) sortiment men jag tror att många har kvar den på lager, däribland Börsen. De säljer nog inget vidare så ring och pruta.
    Annars har jag sett att JAM rear ut Spring King på sin hemsida.

  13. #13
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har ett AKG BX5 och det är helt ok, med lite EQ och olika reverbtider. Nu är dock ena kanalen lite lessen men annars dubbar det på fint. Hade en tid då jag tröttnat på det och ville bli av med det men nu gillar jag det igen. Rekomenderas!

  14. #14

    Veteran
    FM: Det skitföretaget! Handla på Börsen istället

    Stryph: Helt ok, det var värst vad du var bortskämd

  15. #15
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag plockade ut en accutronics fjäder ur en rutten gitarrstärkare, det måste mosas in rätt hårt och förstärkas massa efter iom att jag använder den löst utan rätt förstärkare in/ut... men jag diggar bruset och soundet det blir när man använder hörlursutgången från en 12bitarsampler för att mosa in ljudet.

  16. #16
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stryph: Helt ok, det var värst vad du var bortskämd
    Japp

  17. #17
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Jag är skitnöjd med mitt MAM "vintage spring reverb" Det har precis den rätta pjongen och brusar inte mycket. Annars är de inbyggda i rolands gamla bandeko också bra, + att man får ett trevligt bandeko på köpet!

  18. #18
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag hade en KORG GR-1 gated reverb ett tag. Stereo med fjädrar i. Jag köpte den jättebilligt på JAM mest för att jag ville veta hur fjäderreverb fungerade. Jag sålde den senare. Det roligaste med fjäderreverb enligt min mening är att de låter SPROOOOINGGGG när man slår på dem med näven! Den lät fjäderreverb annars, men det går alltid att få i andra reverbburkar.

    /F

  19. #19
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Fjäderreverbet i electrocompen låter nästan som en cymbal när man knäpper på den.. låter skitsnyggt! Det ger även ett ganska så eget ljud när man ruskar lite lätt på bordet den står på

  20. #20
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det kommer ett riktigt fjäververb byggt i en "topp" utförande. den har två fjädrar inbyggt...

  21. #21
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Huddinge Musik hade på den gamla goda tiden en egen produktion av effekter, bland annat ett fjäderreverb. Klart prisvärt då. Borde finnas en hel hög sådana i skrubbar runt om.

    /Mein

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En kort instickarfråga bara. Är inte electro harmonix holy grail ett fjäder-reverb?

  23. #23
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kort instickarfråga bara. Är inte electro harmonix holy grail ett fjäder-reverb?
    Nix. Det är ett VSR...ett Virtual Spring Reverb.

  24. #24
    minna5055

    Akg Bx 20

    Min pappa vill sälja sitt AKG BX 20, använt max 100 tim. Ngn som är intresserad?

  25. #25
    kallback
    Sansui RG-710 med klonkTV! :]

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av minna5055 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min pappa vill sälja sitt AKG BX 20, använt max 100 tim. Ngn som är intresserad?
    Ett sånt gammalt kylskåp är det väl ingen som vill ha, så du kan få ställa det hos mig.

    Men vad vill han/du ha för det? (Ett tips är också att starta en tråd i säljes-avdelningen, misstänker att det är tillräckligt många vintagegalningar här för att du ska hitta en köpare.)

  27. #27
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en fråga som kanske är dum, men kan man köpa en ny reverbtank och lite enkelt ersätta gitarrförstärkarens inbyggda? Jag tycker inte reverbet i min stärkare är särskilt snyggt nämligen.

  28. #28

    Redaktör

  29. #29
    kallback
    eller stå med dragspel och skrika över gården... jag tror folk e inne på att köpa hypade saker .. låt gå för det -- när det inte handlar om det ö h t!


    har ni kollat hur gnuerna kör en riverCrossing ?

    \\ kan visa med stillbild ... ↓


    haha jag hyllar att hittapå nåt eget men nån polare istället
    Senast redigerat av kallback den 2007-10-28 klockan 01:25.

  30. #30
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Återupplivar denna tråd till att serva som stand in för "Fjäderrymdklangsglorifiering".

    Denna lilla roliga reklamfilmen för ett enkelt italienskt botique-fjäderreverb tycker jag var fin

    https://youtu.be/fpfPPdYA05s

  31. #31
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Sannerligen fint reverb och fin film! Saknar dock demos med synt/trummaskin som ljudkälla.

  32. #32
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, överlag är folk jävla dåliga på att förstå vad man lägger för rymdklang av fjädertyp på. Gitarrer och skit som spelar Shadows og pis og papir? Vad är det för fel?

  33. #33
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Apropå fjäderreverb, hur bra blir de i digital pedalform? Får man dem att sproing'a ordentligt och får man variationerna i ljud som man får i ett riktigt?

  34. #34
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gs1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå fjäderreverb, hur bra blir de i digital pedalform? Får man dem att sproing'a ordentligt och får man variationerna i ljud som man får i ett riktigt?
    Om man smäller till en digital pedal så får man inte någon sproing i alla fall, så som i videon ovan... Kanske det finns någon iPad variant med tilt mode?

  35. #35

    Redaktör
    Softube Spring Reverb har en liten spak för att sproinga fjädrarna. Nu modellerar den en ganska liten fjäder, så det låter inte riktigt som tex fjäder i en förstärkare. (Nu var iofs frågan om pedaler, men det går alltså att göra i mjukvara, så hypotetiskt skulle man kunna stoppa det i en pedal…)

  36. #36
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man smäller till en digital pedal så får man inte någon sproing i alla fall, så som i videon ovan... Kanske det finns någon iPad variant med tilt mode?
    Hehe, tänkte mest på effekten på det man matar in, inte att man stöter till det. Provlyssnade en TC Electronics-pedal men tyckte reverbet lät för "utslätat" och likt ett vanligt snarare än sproing

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Softube Spring Reverb har en liten spak för att sproinga fjädrarna. Nu modellerar den en ganska liten fjäder, så det låter inte riktigt som tex fjäder i en förstärkare. (Nu var iofs frågan om pedaler, men det går alltså att göra i mjukvara, så hypotetiskt skulle man kunna stoppa det i en pedal…)
    Det där reverbet lät sproingigt och fint, mycket mer väldefinierat än TC Electronics-pedalen t.ex. Och då menar jag inte när snubben drar i Shake-slidern: https://www.youtube.com/watch?v=2Ez8rOW1gdI

  37. #37

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av gs1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där reverbet lät sproingigt och fint, mycket mer väldefinierat än TC Electronics-pedalen t.ex. Och då menar jag inte när snubben drar i Shake-slidern: https://www.youtube.com/watch?v=2Ez8rOW1gdI
    Jag gillar PSP Springbox också, men den har lite renare karaktär än Softubes variant.

    Ska det vara en pedal så tycker jag Strymon Bluesky låter bra från demona, men jag har inte testat den själv…

  38. #38
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Undrar om folk har några åsikter eller erfarenheter av följande fjäderreverb:

    D & R Stereo Spring Reverb Model II
    Korg GR-1

    Styrkor? Hur är ljudet? Vad har ni använt dem till? Vad önskar man vore bättre med dem?

  39. #39
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Jag har D&R-reverbet...diggar att det är stereo, att den har EQ och låter bra. Ibland saknar jag den där lite "kallare" klangen som reverbet i RE-201'an har.

  40. #40
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    gs1: Tack för svar. Det enda fjäderreverbet jag själv har just nu är ett vermona retroverb lancet, och även om den låter bra är känslan jag får att jag helst vill använda den till sproing och specialeffekter. Letar efter ett med lite fler/längre fjädrar men som fortfarande låter lite karakteristiskt. Känns ju som att D&R:et kanske kan bidra lite med det.

  41. #41
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Söker hjälp fråk det generella intellektet; hur mycket tycker ni att ett klark teknik dn 50 stereofjäderreverb är värt? Erbjuden att köpa ett och de verkar ju ganska sällsynta - och bra? Har någon använt eller haft ett?

  42. #42
    pangbrand
    pangbrand är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har 3st:
    Monacor - någon gammal 70-talsvariant som är rätt så kass, men också lite ball, men saknar botten
    Acer - Gitarrrack-variant, ganska steril och stel, men gör jobbet
    + Något rör-custombygge från en butik i Göteborg som designar de själva (men de sätts ihop någon annanstans). Låter ganska skitigt och bra, inget för den som vill ha något superrent, men den har verkligen karaktär och kommer funka superbra i mix.

  43. #43

    Redaktör
    Jag skulle tro att du kan kannibalisera pickups och drivelement från en befintlig fjäderreverb, men det är förmodligen enklare att kolla på någon ritning på plåtreverb och leta upp lämpliga element utifrån det.

Liknande ämnen

  1. Ekdahl Moisturizer - Fjäderreverb
    Av spanky i forum Effekter
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-01-27, 19:13
  2. fjäderreverb - passiv eller "aktiv" ?
    Av leere i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 22:12
  3. Laga fjäderreverb?
    Av Butterfly i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 19:10
  4. DIY: tips - fjäderreverb
    Av saddox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •