Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 87

Ämne: Bättre mic (vilken)

  1. #1
    motif

    Bättre mic (vilken)

    Jag kör med en ADK 51ST mikrofon till sång men jag tycker den inte får fram närhet i sången.
    Jag kör rakt genom mitt Motu 828MKII preamps in i datorn som jag sedan kör Voicestrip plugg från Powercore el liknande.. Men skit in skit ut som det brukar heta !

    Är på jakt efter någon bättre mikrofon men vet inte vad som är bättre.
    Har kollat lite på dessa:

    RØDE NT1000 1.995 (vilket min också kostar så det gör mig lite rädd att den kanske inte är så mkt bättre)

    RØDE K2 6.995:- Aldrig testat .. men den kostar lite mer och därav känns den ju lite mer som en bättre mic.. sen vet jag att priset inte alltid är avgörande av vad som är bra el inte.. men man kanske måste ta det där prishoppet för att få bättre mic ?

    MXL 2003 2.495 låter bra av vad jag har hört från denna sida.
    http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/MP3index.html

    Men svårt att avgöra tycker jag om vad som är bra.. är det någon som har erfarenhet av nämnda micar eller rent av vet vad jag behöver ?

    Pris från 500-10.000 är av intresse.. men skall jag lägga 10 papp måste det vara jävligt mkt bättre mic
    :kaaaka!:

    Jag skall använda den huvudsakligen till sång..
    Jobbar just nu med en grym tjej som nger hela 4 oktaver... och har kontrakterade låtar, nu skall jag producera hennes återstående låtar.. och vill ju knappast att allt skall falla på en dålig studiomic ! om ni förstår vad jag menar.


    TACKSAM FÖR SVAR !!!!

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Låna hem allihop och jämför, gärna med henne på plats. Olika mikrofoner låter olika på olika röster, den som låter varm på bosse kan låta nasal på lena. Kör hårt.

  3. #3
    oberg
    Jag har en Studio Projects C1 som jag är väldigt nöjd med. Den får ruskigt bra kritik hos vissa och mindre bra hos andra som säger att den är vass i diskanten. Själv säger jag: Bra - rätt och slätt.

    TipTop säljer några Groove Tubesmickar (NOS) i varierande prisklass. De är väl lite outsiders, men går hem i vissa kretsar.

    Själv tror jag att jag skulle kolla ganska noga på Blues Baby Bottle om jag skulle lägga en slant på ny mick: Blue


    Om det är ffa för att lyfta fram hennes röst är väl idén att låta henne sjunga i dem kanon. Vad har hon sjungit i tidigare - hur har det funkat?

  4. #4
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag kör med en röde K2 till allt som ska vara detaljrik diskant stort sätt. (Ackustisk gitarr, sång, mm.) Den är väldigt mångsidig och det är min arbetshäst nuförtiden. Känns som om att an får mycket mikrofon för pengarna. Att man desstuom kan ställa den mellan njure, rund, och omni gör saken ännu bättre. Den är bra, är en av de bästa i prisklassen runt 7 000:- tycker jag.

  5. #5
    motif
    Hon vet inte vilka mikrofoner hon sjunkt i.. tyvärr !
    Men det jag vill är att få fram sången så den kommer nära.. musiken kommer bli R&B

    Lyssna t.ex här på en låt som hon sjungt in:

    http://www.motif.se/loosing_linda.mp3

    Jag vet inte vilken mic det är som hon använder .. Har också fått rekommendation att köpa en Alto mictube för att få mer värme så man inte kör rakt in i MOTU 828 MKII som jag gör nu.. vad tror ni om det ?
    Brukar man köra rakt genom ljudkortets Pre-Amps eller köper man en extern burk som Alto mictube t.ex

  6. #6
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ursäkta om jag nämner självklarheter - men närhet i sången får man gärna genom att komprimera ganska kraftigt. Är du säker på att det verkligen är en ny mick du behöver?

    Sedan tycker jag att du ska fråga sångerskan hur sångtagningen du länkar till är gjord. Det måste ju vara det enklaste sättet att få reda på det.

    HÄlsningar
    /Henrik

  7. #7
    motif
    sångtagningarna är gjorda att hon gick dit sjöng i 2 timmar och that´s It.
    Hon har i.f.s viskat in en gång också.. sen tror ja hon sa att det är 5 el 6 tagningar på varje stämma dubbning el vad det kallas.

    Sant att det kanske inte är ny mic jag behöver,, men 1.995kr som denna kostar känns lite hobbex över det hela.. ingen är mer än glad om det är så att den kan kallas bra studiomic men det känns inte så.
    Vill ju bara ha bästa förutsättningarna om du förstår vad jag menar.

    Men som jag skrev att det kanske kan räcka med en mic förstärkare innan man går in i ljudkortet !

  8. #8
    motif
    Här är 2 klipp från låten som jag gjort med min ADK51ST direkt via MOTU 828 MKII kortet.

    Det är en skiss av en låt som jag håller på med och det är inga stämmor el liknande..
    Men hur upplevs detta i era högtalare.. låter det värme och närhet i det här ?

    http://motif.se/99mac.mp3

  9. #9
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Själv använder jag en focusrite voicemaster pro till min röde k2. Den har en utmärkt kompressor gjord för sång samt en väldigt trevlig eq och tube-simulator. Den har även en vintage-harmonics vilket efterhärmar dolbyeffekten från 70-talet. Låter mycket snyggt och krispigt och påminner lite som att dubba, men ändå inte. Vet inte riktigt hur den funkar om jag ska vara helt ärlig, men bra låter det. En micförstärkare innan är inte helt dumt iaf.

    Din länk funkade inte för mig av någon konstig anledning förresten.

  10. #10
    motif

  11. #11
    pledge
    Jag använder en billig rackare från TSM som faktiskt är helt ok till det mesta. Mickar mest upp trummor med den (flera naturligtvis), men använder den även för sång. Har dock inget sångbås, vilket hade underlättat avsevärt...

  12. #12
    motif
    Blir nog en Røde NT 1000 samt Alto Mic Tube
    skall tydligen vara en grym kombination.
    Fick reda på att det var Røde mic hon användt på den låten också.. men vet ej vilken.
    Nu är bara mitt problem .. kompressor ! jag har en Stereo Digital... frågan är om den går använda.
    Kolla här så ser ni hur jag tänkt:

    http://www.motif.se/Routing.jpg

    Om jag fattat rätt går jag in i Motu 828 MKII och kör ut signalen med Send 1 utan att den blivit digital in i kompressorn L ut från kompressorn L till Analog In 1 på ljudkortet.. då blir sången komprimerad innan den når Cubase.
    Men nu vill jag också kunna lägga lite Reverb på sång utan att det skall komma med i inspelningen utan bara ligga som lite behagligare för den som sjunger.. och som jag tror det skulle funkar så skulle jag kunna koppla vidare från kompressorn eftersom den är Stereo... köra R Out till min DIgiTech In och tillbaka från Digirack till Motu på en ny kanal som jag kan välja sedan i CueMix.. så styr man hur mkt Reverb man vill höra genom CueMixen med noll latency och man väljer ingång 2 på Cubase så kommer bara kanalen som är komprimerad in i SX..
    Smart va

    Men funkar min kompressor till sång ?
    T.C Tripple C heter den...

  13. #13

    Redaktör
    Jag tror inte du behöver använda extern kompressor om du har en MOTU828 (spela in i 24 bitar så har du både bitdjup och tillräckligt med headroom för sång), och vill du ha karaktär på sången så bör du använda något annat än en Triple C. Jag har iofs inte använt den, men det finns mjukvarukompressorer som antagligen låter betydligt bättre för inte alls mycket pengar.

    Om det är mest sång och mest henne som du ska spela in så skulle jag definitivt bege mig till närmsta musikaffär med henne och testa de lite dyrare mickar de har. Om en viss mick passar hennes röst bättre så är det ju ett bättre val än att ha något som passar alla andra bättre ju...

  14. #14
    motif
    Jag har Powercore Firewire kort så det finns ju en hel del bra pluggar i den också. Men att komprimera innan mangår in i SX säger alla at man skall göra .. confused

    Kan tillägga att ovanstående kopplingschema fungerar .. har precis testat ! Men frågan är och om man behöver kompressorn. Och NT1000 ihop med Alto som ger rörvärme kanske räcker istället för en dyrare mic.

  15. #15

    Redaktör
    Enda anledningen till att komprimera när man spelar in digitalt är att förhindra att signalen klipper. Du kan lika lätt koppla in kompressorn i efterhand, och spelar du in med kompressorn kan du inte ändra inställningarna i efterhand. Om du spelar in i 24bit så kan du lämna en 10-20dB headroom och ändå få tillräckligt bra bitdjup på inspelning. Och att spela in i 16bit om du har möjlighet till 24 är bara dumt.

  16. #16
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Micken och mickförstärkarna funkar ypperligt bra ihop, de ligger i samma prisklass så det är ingen overkill i kedjan och ingen brist heller. Tror du kommer kunna greja det rätt bra med den kombinationen faktiskt. Har dock aldrig testat alton, mest hört.

    Lägg på kompressorn i efterhand är mitt tips. Om du abslout måte ha kompressor innan så kör väldigt måttligt, så det inte distar in i cubase.

  17. #17
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du är orolig över att rodemiken är hobbex så är det snarare alton jag skulle oroa mig över ur hobbexperspektiv.
    Det kan vara bra att komprimera innan man går in i den digitala domänen så länge du har full koll vad du gör eftersom det är oåterkallerligt. Är du osäker så gör som false messiah säger.

  18. #18
    motif
    Så Motu´s XLR ingång är i så bra kvalité att ni man inte behöver kompressor då med andra ord ?
    För annars skall det väl vara kompressor när man kör in sång för att inte få några spikar och att använda Limiter som höjer de svaga partierna och jämna ut allt .. Men så om jag kör rakt in med 24 Bit så kan jag använda Powercore pluggar och det skulle vara bättre med andra ord ?

    jag ä väldigt tacksam för alla svar ni tar er tid att skriva !! ville bara säga det ;-)

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle spela in sången med 24 bitar, rått och okomprimerat. Den dynamiken räcker till, gott och väl. Komprimering/limitering skulle jag köra i mjukvara, just för att kunna experimentera även när sångerskan har gått hem. Vill du använda hårdvarukompressorer eller annat så går ju även det att fixa via 828:ans in/ut-gångar utan större problem.

  20. #20
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    Jag håller med jgb angående inspelningen. Din sångerska verkar ju duktig så jag tror inte hon får för sig att släppa iväg ett dödsmetallvrål mitt i en inspelning. Sjunger hon hyfsat jämnt så ska du inte behöva komprimera förrän i efterhand.

    Röde micen kan säkert funka riktigt bra och en rör-preamp är nog inte helt fel. prova den kombinationen du tänkt dig. he blir säkert göttä

    För övrigt så är Triple C en alldeles underbar kompressor...

  21. #21
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Alltså, lägg din tripple C som kompressor innan, så du har ett "tak" så hon inte distar in i den digitala världen, vilket låter helt fruktansvärt. Använd den alltså enbart för att förhindra detta. Efteråt kan man arbeta lite mer med kompressor och få det att låta riktigt snyggt. Med någon mjukvarukompressor till exempel. Det var så jag menade, och som jag brukar göra.

    Använd ingen limiter i början, av skälet av att sång är ett väldigt dynamiskt instrument. Om du lägger en limiter redan när du spelar in på sångtagningen så kan det hända att mycket fint försvinner och sången blir platt. Vad gör du till exempel om du upptäcker att limitern var lite felinställd? Jgb's förslag är utgångspunkten när man spelar in. (Att använda kompressor och etc är i början till för att inget går fel (distar, spikar) och sedan i mixen så är kompressor till för att lyfta fram och bearbeta.)

    Har du ett sångbås eller något dylikt? Ett knep är annars att hänga upp en filt eller täcke bredvid henne för att dämpa reflektioner. Funkar bra, men ljudisolerar noll så det funkar bara i tysta miljöer, naturligtvis.

    Glöm inte att berätta hur det hela gick sedan!

  22. #22
    motif
    jag har akustikplattor i hela rummet så det är bra dämpat.
    Hämtar micen och micförstärkaren imorgon !

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite tips på läsning från Sound on Sound:
    Capturing A Good Vocal Performance: http://www.soundonsound.com/sos/1997...recording.html
    The Secrets Of Warmth & Air: http://www.soundonsound.com/sos/Dec0...les/warmth.asp

    Sök runt lite på deras website så hittar man mer tips!

  24. #24
    motif
    Har hemma nu Røde NT1000 och ADK Hamburg Edition samt en Studio Projects VTB1 rör Pre-Amp.

    Alto är tydligen sämre än MOTU 828:ans egna ingångar ! Men Studio Project skall tydligen vara grymt bra.

    Så nu kör jag in i Studio Project där jag balanserar Line out till T.C kompressorn och därifrån Balanserad in i Motu Line-In.
    Samt från kompressorn ut till Reverb så man kan ha som lyssning.

    Detta skall tydligen vara grymt bra !
    Hoppas också .. nu bara till att testa Kankse lägger upp lite olika länkar med olika mictester.

    Adk A51ST
    Røde NT1000
    Adk Hamurg Edition

    (kanske lånar hem en MXL 992 samt rör mic också)

    Många säger att min ADK 51ST är lika bra som Røde men jag vet inte.

  25. #25
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Många säger så jävla mycket, mig själv inkluderad. Försök så långt det är möjligt att testa så mycket olika utrustning som möjligt och bilda dig en egen uppfattning.

  26. #26
    motif
    Hmm.. har provat lite hemma.. men fick köra genom en Event högtalare Vocal sång på lika hög vol som man annars sjunger okomprimerat in i micen.

    Vad jag kommer fram till är att Røde låter lite instängd jämfört med ADK mikarna.
    ADK 51ST samt ADK Hamburg Edition .. låter identiska till skillnad att Edition har högre ut Gain..
    Jag har kört allt rakt in i Motu och sedan kört via Pre-Amp StudioProject VTB1 och det gjorde klart mkt större skillnad.. Närhet kom fram tydligare.
    Men Røde kändes som att den spelad inte ngn roll om man körde genom Pre-Amp eller genom Motu det var i princip samma ljud.. Hmm skumt !

    Så vad göra.. Ha kvar min ADK 51ST och bara köpa Pre-Amp.. kan det vara så enkelt ?

  27. #27
    oberg
    Är inte svaret alltid: Om det låter bra är det bra. Jag tror alltså att det kan vara så enkelt.

  28. #28
    Vogel
    Vogel är inte uppkopplad
    Vogels avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av motif
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Røde kändes som att den spelad inte ngn roll om man körde genom Pre-Amp eller genom Motu det var i princip samma ljud.. Hmm skumt !
    Olika mickar är olika känsliga för vilken preamp den matchas med. Vissa mickar låter ungefär likadant i de flesta preampar, med andra kan det vara ganska dramatiska skillnader.

    Citat Ursprungligen postat av motif
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad göra.. Ha kvar min ADK 51ST och bara köpa Pre-Amp.. kan det vara så enkelt ?
    Javisst kan det det. Personligen tycker jag att ADK är klart bäst av lågprismickarna, jag föredrar t.ex lätt Hamburg framför Røde NTK. Men vad gäller den "närhet" i ljudet du är ute efter, tror jag fortfarande att det är en bra kompressor du är ute efter. Vill du köra mjukvara skulle jag rekommendera en titt på Sonalksis' SV-315. Pratar vi hårdvara (lågpris) tycker jag att du ska prova FMR Audio RNC. Den är väldigt allround även om den är lite för väluppfostrad för min smak.

    Hälsningar
    /Henrik

  29. #29
    motif
    OK slå mig inte ! Nu tycker jag Røde är bäst Spelade in en hel låt nu med sång och vi använde ADK 51ST den blir ju bra men för mkt diskant och spretigt ljud .. testade på skoj att köra versen igen fast genom Røde.. och genom Pre-Amp VILKEN skillnad ! lät mkt mer utan att låta så ansträngt och inte den spretighet som ADK uppvisade. Det kändes som att Røde hade inbyggd komresspr på ngt vis hur mkt man än TT SSS så låter den helt rak och inga överaskande saker bara helt enkelt ren och klar.. Lyssnade på bakgrundsmusiken från hörlurarna och den hade inte tagit upp ngt från mina nyinköpta Sennheiser HD280 men det gjorde ADK ändå var Røde mer kraft i ljudet vid samma ljudnivå.

    Spelade dock endast in med Jorma.. som inte är direkt han jag kommer jobba med .. synd att man inte hade hon här.. Nu är jag ännu mer OSÄKER... fan vad jobbigt detta är

    Men en slutsats är att jag skall ha Pre-Ampen för den gör helt klart mer närhet o värme.

    ADK Hamburg känner jag inte lika stort intresse för.. kanske för att lådan som följer med var rätt cool om man vill ut och fika ngn dag så kan man ta den väskan haha ,,, men annars så är den nästan exakt som min 51ST bara att den har lite högre Gain ut men det spelar inte större roll.. och den är väldigt vass i diskant och har inbyggd EQ kurva vilket känns sådär bra.

  30. #30
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jasså du! jag hade ju tänkt att föreslå en "channelstrip" alltså typ pre/komp/eq till dig, men nu verkar du ju fattat tycke för röden, jag tycker du gjorde rätt som terrade micken i mixen, det är ju då man ser[hör] vad som finns att jobba med.

  31. #31
    motif
    Men jag är öppen för mer förslag

  32. #32
    shylock
    shylock är inte uppkopplad

    Senior
    AKG Solidtube. Den kanske du skulle gilla.
    http://www.ke-musik.dk/main.asp?page...ProductID=5344

  33. #33
    motif
    Jag tror Pre-AMp är det viktigaste.
    Kan nog t.o.m ha kvar min ADK 51ST om man har en bra Pre-Amp
    Skall kolla Presonus Eureka om den kan vara ngt att ha, ingen som har provat den här ?

  34. #34
    imported_Erik
    VTB-1 är ok faktiskt, jag har haft en ett tag och den gör sitt jobb. Alto är billig, och man får vad man betalar för - den funkar för hemstudiobruk om man inte har alltför höga ambitioner.
    Bästa preampen under 3000:- tycker jag är Line Audio DMP. Det är en tvåkanals micpre som är tyst och ren, den gör inget väsen av sig alls. Borde kosta minst det dubbla.
    Line Audio OMP (åttakanalsvarianten) hittar man i flera highend proffsstudios runt om i Sverige och utomlands.

    Om man ska färga ljudet, så kan man istället investera i en schysst RNC eller en plugg som SV-315. Jag tycker att idén med billiga högdistorderande rörpreampar är mindre tilltalande.
    ADK är ok, men till skillnad från Vogel, så tycker jag bättre om Studio Projects (speciellt B-serien). TSM, MXL eller SE-Electronics är alla från samma fabrik. Vissa kan låta ok, andra låter inte ok.
    Undvik alla kinesiska småmembranare, oavsett märke.

  35. #35
    motif
    men om man går upp i prisklass kan en Røde K2 vara ngt utan ngn Pre-Amp eller ADK 51ST ihop med en Pre-Amp för 8-10.000 kanske .. vilket är bäst ?

  36. #36
    imported_Erik
    Det är bättre att satsa på en bättre mic. Vi har jämfört Line Audio DMP med en Earthworks (som kostar 15000/kanal).
    Ingen tyckte att Earthworks lät bättre.
    Bra preampar behöver inte vara dyra, en mic däremot, är mycket svårare att få till.

  37. #37
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Vad tror ni om matchen mellan studio projects T3 vs Rode K2. Båda är rörmickar med valbar
    karaktär. Jag funderar starkt på en T3, men har svårt att bestämma mig k2 är ett klart alternativ.

  38. #38
    motif
    Jag skall testa K2 nu i veckan.. tror det blir den.
    På sången som var i länken är inspelad med Røde men jag tror det är Classic för 19.995 Kr.. lite svettigt Men en K2 är ju bättre än NT1000 och ADK51ST i alla fall.. Och nu vet man att hon passar emd Røde så det faller nog på en sådan.

    Kanske kan skippa Pre-Amp nu och köra Motukortet eller skall man ändå köpa en bätre Preamp tycker ni?

  39. #39
    imported_Erik
    Hmm. Det finns bättre alternativ i den prisklassen än K2.

  40. #40
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Det finns bättre alternativ i den prisklassen än K2.
    Nyfiken. Vilka?

  41. #41
    motif
    har K2 hemma och en Summat .. skitsvårt att säga vad som är bra och inte Jag tycker Preamp fortfarande är det som påverkar mest.
    ADK51ST med Summat är också klockrent.. skall prova 2 Preamp till innan jag bestämmer mig.. samt MXL V69 rör och MXL 992 igen.
    Focisrite Trackmaster samt Presonus Eureka står på tur.

    Jag hoppas de ger lika mkt som Summaten och VTB1 men då får man också kompressor vilket jag skulle tycka vore gött att ha allt i samma burk.

  42. #42
    imported_Erik
    Tänk på att kapslarna i MXL arna och i ADK är från samma fabrik. De borde likna varandra. Lyft ögonen från musikbörsens horisont och testa lite andra fabrikat...

  43. #43
    motif
    Ja Musikbörsen säljer inte MXL ;-) MXl är väl ett amerikanskt företag ??

  44. #44
    imported_Erik
    Ok då, du har rätt ang. börsen. Men MXL importerar mikrofoner från Kina. Samma fabrik tillverkar även TSM, SE-Electronics, ADK, TF-Pro (småmembranaren) och en del till.
    Studio Projects använder en annan fabrik.

  45. #45
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok då, du har rätt ang. börsen. Men MXL importerar mikrofoner från Kina. Samma fabrik tillverkar även TSM, SE-Electronics, ADK, TF-Pro (småmembranaren) och en del till.
    Studio Projects använder en annan fabrik.
    Är det viktigt vilken fabriks som tillverkar, är det inte konstruktionen som är det relevanta? Om det nu är någon direkt skillnad på konstruktioner, allt är väll mer eller mindre bra kopior av neuman?

  46. #46
    motif
    Jag funderar på en Neuman också.. men alltså även om en kina mic skulle vara lika bra för runt 4000kr skulle ngn erkänna det ?
    Jag tror nog att det finns kokurrenter som matchar.. men Neuman är Neuman liksom .. lite prestige är det nog.. och när man ser en sådan mic när man vet att det är en Neuman man lyssnar på så automatiskt känner man att den är bäst.
    Men vad jag vet har blindtest visat annat.

    Men jag vet faktiskt inte .. Den är ju säkert grym mic och andra bra eller mindra bra kopior... vad vet jag.

  47. #47
    imported_Erik
    Konstruktionen är givetvis en viktig del, men i Kina håller man ju inte så hårt på mönsterskydd osv. Om ADK investerar i en ny design, så kan man räkna med att likande finns hos konkurrenterna ganska snart.
    Dessutom så finns det begränsningar för vad de kan göra. En fabrik i Kina kan inte göra en Neumann, för de har inte kompetensen som krävs för att hålla uppe nivån på kapseltillverkningen själva.
    Orsaken till att Studio Projects håller en jämnare kvalitet är att de har folk på plats för att sköta kvalitetskontrollen. Jag tror inte att t.ex. ADK har de resurserna, Åtminstone verkar det inte så.

  48. #48
    imported_Erik
    Motif: Jag har haft en Neumann TLM 170 och en Gefell CMV563. Fantastiska mickar båda två och givetvis ligger det prestige i märket. Men även en trygghet att veta att fabriken funnits i 70 år och att det är en defacto standard.
    Vanans makt är ju stor också.

    Just nu har vi i Sverige snöat in på diverse fabrikat från en och samma tillverkare. Det känns ju dumt, eftersom det finns så många bra fabrikat i vårt närområde.
    På hemmaplan har vi Milab, Pearl och Line Audio (jag nämner inte prisledande De Geer). I Baltikum finns Blue och i Ryssland finns Oktava, Elation och Nevaton.

    Alla dessa gör högklassiga mikrofoner som faktiskt tål att jämföras med Neumann. Elation t.ex startades av ingenjörer från Neumann och de gör mickar som är minst lika bra.

    Vilket blintest syftar du på?

    På Schweiziska Echochamber har man gjort ett rätt stort blindtest:

    http://www.memi.com/echochamber/

    Där vann Nevaton MC416 och MC51 framför Neumann TLM103, följt av Røde NTK. jag tror att Neumann hade placerat sig bättre om de haft en U87 eller en TLM170 med dock.

  49. #49
    motif
    Är inte K2 bättre än NTK ?

  50. #50
    imported_Erik
    Det kan ju diskuteras, har inte jämfört den mot varandra men jag tror att K2 är en duppelkapselvariant av NTK (med ställbar karakteristik). Så i cardioidläge borde den ju vara snarlik (jfr. B1, B3 samt C1, C3). K2 fanns inte vid tiden för testet dock.

  51. #51
    motif
    Ok. Men det skall vara en bra mic är alla överens om eller ?

    Några snäpp bättre än ADK mm.

  52. #52
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har inte orkat att läsa hela tråden, men tänkte bara säga att jag tycker att jag får både värme och närhet med min ADK A51e. Tricket är att jag slänger på en bunt pluggar från UAD-1-kortet, och vips så låter det schysst

  53. #53
    imported_Erik
    Troligtvis bättre än din ADK iaf. Men kom ihåg att ADK har sina förespråkare här. Jag vill inte basha ADK på något sätt. Mina synpunkter gäller framförallt hela kinamicfenomenet. Men som sagt, det finns bättre mickar (se ovan).

    EDIT: lade till inte inna basha...Skulle bli lite fel annars

  54. #54
    motif
    vad är det för skillnad på ADK51e och min ADK51ST ?

  55. #55
    replicant
    replicant är inte uppkopplad
    replicants avatar
    Senior
    Vet inte om det nämnts tidigare, men en intressant mick är Soundelux U195, men då sticker det iväg lite grann

  56. #56
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran

  57. #57
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Det är en A51s jag har, och inte en A51e. Skillnaden är "A-51e med PAD och HP som A-51 + 100Hz högpassfilter, 10dB dämpsats med externa switchar och elastisk upphängning".

    På Musikbörsen.se:
    ADK A51e .. 999 kr
    ADK A51s .. 1299 kr
    ADK A51st .. 1995 kr
    ADK A51sLE .. 7990 kr

    Dock hittar jag inte alla varianter på www.adkmic.com ..

  58. #58
    motif
    ok men då är de ungefär ganska liknande min ADK 51ST den bör ju inte vara sämre än 51s.

    Och du är nöjd med den ?
    Kör du med ngn preamp ?

  59. #59
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag är kanonnöjd. Använder min Mindprint DI-port som preamp, och det kanske inte är världens bästa (vad vet jag?) men jag färgar ljudet med UAD-1-pluggarna, och tycker att det låter riktigt bra - så .. du hör inte mig klaga i alla fall.

    Jag vet inte hur den inbörden rangordningen är, för jag såg just att ADK A51st kostar 2495 kr (ord.pris) och ADK A51s kostar 2990kr .. men MB har 'sale' på just 's'-varianten, och därför är den billigare. Hmm .. det är så det verkar i alla fall. Har som sagt ingen exakt koll, men jag kan ju ringa och fråga.

  60. #60
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Läser man på lite mer, så har ADK A51st tre valbara karaktärer mot ADK A51s:n som bara har två.
    'st':n är för övrigt rund, medan 's':n är platt .. eller vad man nu vill kalla den.

    Så här står det på musikborsen.se om A51st:
    "Dubbla membran ger Tre valbara karakteristiker - njure, åtta och kula - gör den väldigt mångsidig. Extra stora kapslar (1,06 tum) för en fetare basåtergivning. Retro-EQ. En mycket snygg blandning mellan Neumann U-67 eller AKG C-12 ger ett sound som är så rätt! Dämpsats (10 dB) och högpassfilter (100 Hz) med externa switchar. Elastisk upphängning. Lämplig till allt! De tre karakteristikerna, dämpsatsen och filtret gör att A-51ST klarar det mesta. Och den låter hur bra som helst!"

Liknande ämnen

  1. Bättre förr?
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 20:21
  2. Bättre bas (vst)!
    Av haraldpeter i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •