Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Reverse reverb ?

  1. #1
    badcarma

    Reverse reverb ?

    Hej!

    Någon som kan tala om för mig hur man gör för att vända reverbet i Logic så att tex sången hörs lite svagt innan det kommer igång, liksom baklänges.

    Tackar på förhand.

  2. #2
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Det är ganska simpelt. Du vänder (reverse) på sången och spelar in den med reverb. Sedan så vänder du på den nya tagningen och så kommer reverbet innan. Hur du gör detta i logic har jag dock ingen aning om.

  3. #3
    pledge
    Vet inte faktiskt. Jag är på jakt efter samma sak. Det borde finnas nån plugg som gör det. Ska experimentera lite ikväll. Kanske går att mecka med pre-verb-inställningarna? Återkommer!

  4. #4

    Veteran
    Pledge: Ehh, vad?

    Clase har ju redan svarat på hur man gör.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    om det ska bli ännu enklare så leta upp en ensoniq dp/2

  6. #6

    Veteran
    Nja.
    Fast det blir fortfarande inte samma effekt.

    Det finns ju tyvärr inte några hårdvaruburkar som kan räkna ut hur reverbet kommer låta på något som inte har skickats som signal igenom den, utan kommer att skickas....

    Poängen är ju att reverbsvansen kommer innan själva ljudet som den skapas från (a la refrängen på Lapdance med N.E.R.D. e t c).

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag är nästan (inte 100% eftersom det var rätt länge sedan jag hade den) säker på att jag hade en patch på min som läste in ungefär en halv sek->sek och sedan lirade upp en baklänges reverbsvans innan resten började. Så det "riktiga" ljudet var alltid fördröjt ett bra tag. Riktigt svårt att lira med var det för övrigt (använde dp/2:an till gitarren)..

    update: Från en lista med alla dess effekter: Reverse Reverb 1 och Reverse Reverb 2

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: Helt skulle man vilja kunna trigga baklängeseffekten på något bra sätt, så man får kontroll över den.

    Å andra sidan, jag har gjort en hel del grejer med baklängeseffekter i. Digitech Studio Quad samt BOSS RPS-10 kan bägge köra ljud baklänges. Med rätt ställda tider så blir det bra ändå, trots att jag inte har kontroll över effekten.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jgb: trigga på nåt bra sätt.. väldigt svårt.. men med lite pill så ska det inte va nå problem alls

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: Det måste väl vara inbyggt i effekten? Att du kan trigga den. Alla baklängesgrejer jag har testat har samplat in en bit ljud utan påverkan utifrån och sedan spelat upp det hela baklänges. Inget sätt att påverka när den börjar spela in, eller när det spelas upp. Fixar DP/2:an det?

  11. #11

    Veteran
    Jo.

    Jag tänker dock vara lite messerschmitter.

    Det är fortfarande helt omöjligt att använda det på t ex en refräng eller ett solo eller någonting om man inte gör så som Clase beskrev.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jgb: jag kommer verkligen inte ihåg exakt hur den fungerade.. kanske borde hälsa på jam en sväng och testa.. såg på jam.se att det finns en sån där

  13. #13
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Ena gitarristen i bandet har ett baklängesdelay. Första tonen han spelar låter dock som vanligt, däremot delayet går baklänges. Låter sådär kul tycker jag, eftersom det inte blir som ett riktigt delay som repeterar första tonen.

  14. #14

    Veteran
    Line6 DL4 klarar av det där.
    Rätt kul i en minut ungefär.

    Volantiz: Du är välkommen.

  15. #15
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av j antoni
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Line6 DL4 klarar av det där.
    Rätt kul i en minut ungefär.
    Precis, tyckte jag också...

  16. #16
    pledge
    j antoni: Tänkte bara testa hur Logic hanterar det på bästa sätt, eftersom det var efterfrågat. Jag löste det så att jag lade på ett fett reverb (Ambience 1.0) och bouncade ner just det spåret (som jag vill ha reversed). Sedan var det bara att köra Add Audio File som vanligt och vända det. Grymt nice.

  17. #17
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jupp...svårare än så brukar det inte vara. Dock tycker jag att det är knepigt ibland att få ett riktigt snyggt baklängesreverb. Jag brukar ofta köra med två adudiospår för sång, en med baklängesreverb och en utan, så man kan ta bort det där jobbiga svansen ibland om det blir otydligt. Naturligtvis är det ingen skillnad på inställningarna i övrigt på audiospåren som man växlar mellan.

Liknande ämnen

  1. Reverb
    Av PeterH i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 16:22
  2. T.C reverb
    Av madman i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 00:57
  3. Reverb
    Av robo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 16:52
  4. Reverb
    Av fengxia i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-03-27, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •