Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: SONY + BMG = SANT

  1. #1
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran

    SONY + BMG = SANT


    "Ett av sommarens stora samtalsämnen inom musikbranschen har varit den planerade sammanslagningen av det två stora multinationella skivbolagen Sony Music och BMG. Efter lång väntan godkände Europakommissionen förslaget i mitten av juli, och bara en vecka senare fick bolagen grönt ljus även av amerikanska US Federal Trade Commission.

    Sony BMG Music Entertainment är namnet på det nya bolaget som ägs till hälften av de två inblandade bolagen vars huvudkontor kommer att finnas i New York.
    Det nya bolaget tar nu upp kampen med marknadsledande Universal Music Group, och de två bolagen står för runt 25 procent av marknadsandelarna. I och med sammanslagningen leds nu skivbranschen av fyra majors, Sony BMG, Universal Music Group, Warner Music Group samt EMI.
    De andra två stora bolagen delar på 25 procent av marknadsandelarna, och resterande 25 procent står oberoende bolag för.

    Hur omorganiseringen av de två stora bolagen till enda stort ska gå till återstår att se, men det har sagts att detta kommer att pågå även under nästa år. Det har även spekulerats i att runt 2 000 anställda, cirka 25 procent av alla anställda, kommer att bli uppsagda inom bolaget efter sammanslagningen.
    Sony Musics och BMG:s svenska vd:ar var ej tillgängliga för en kommentar om affären och dess konsekvenser för de svenska kontoren när denna artikel skrevs."



    Artikeln skriven av Tomas Fridholm för Musikindustrin. Hela artikeln hittar du här.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hupps, där ser man. Så nu lär det bli sjuka skivreor när alla plattor ska märkas om med nya loggor. Eller så kör de en väldig massa skivor i "makuleringskvarnen"... :-/ Å undrar vad som händer med vissa akters kontrakt. Lär ju finnas en del som varit missnöjda med A och gått över till B eller sisådär.

    Hela artikeln hittade jag dock här, Martin... det fanns ju inte mer än vad du klippt in!

  3. #3
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    PF: Åjo....det fanns lite mer text. Det raddas upp en hel del chefer hit och dit i orginaltexten som jag skalade bort.

    Stor blir större......Bra eller dåligt? Ingen aning. Undra vad som händer med de befintliga kontrakten.....kommer vissa att hamna på "gatan" nu?

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag får inte riktigt hans matte att gå ihop, har sony-bmg 25% av marknaden tillsammans eller saknas det ett "var" i texten.

    Eller menar han: sony-bmg + universal = 25%, emi + warner = 25% och oberoende 25%. Det blir bara 75%

  5. #5
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Nu när jag läser det igen så blir jag också fundersam vad som menas med %-satserna.... :hmmm:

  6. #6
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Glöm inte Bosse Ringholm! han tar procent på allt den filuren!

  7. #7

    Redaktör
    Som jag fattar det:

    Sony-BMG: 25%
    Universal: 25%
    Warner + EMI: 25%
    övriga: 25%

    Nu när de får stordriftsfördelar så kommer de förstås sänka cd-priserna! (den något mer cyniske räknar med att de får dubbelt så många överbetalda toppchefer att avlöna :rolleyes: )

Liknande ämnen

  1. Sony Vaio
    Av Olle Truck i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 10:09
  2. It's a Sony! Trummaskin för PSP
    Av bongo i forum Övriga instrument
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 09:14
  3. Sony DRE och ?
    Av Olle Truck i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 13:58
  4. Sony ECM 969???
    Av Modulation i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •