Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Krönika på nattkröken

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Krönika på nattkröken

    Så satt man där igen. Och fixade. Och tankade. Och ordnade.

    När denna bild knäpptes, ja - digitalt då: Klick. (ja, virtuellt, då - okej) så tankades som synes orkesterbiblioteket till Reason över. Det tar en stund.

    Då kom jag på mig själv med att automatiskt gå in på Google och söka på strängen "free refills"... men samtidigt mentalt ropa... "men vänta nu!".

    För man samlar, och samlar och samlar. Helt i onödan. Många av oss sitter nog med ljudbibliotek som kan tävla med Sveriges Radio. Och det är ju nödvändigt för att man ska få ihop sin lilla låt, eller hur? ;-) Nej.

    Men samlandet - det har blivit som den nya folksjukdomen vid alla internetuppkopplade datorer. Man får nästan panik om datorn inte har minst 100 Gb ledigt till allehanda samlande av allehanda slag.

    Människan gillar nog skarpt att samla och sortera och lägga i ordning.

    Jag tog i stället och passade på att slänga bort några ReFill-filer - alltså ljudbibliotek till Reason. Varför ha onödigt många? Programmet blir långsammare och det blir svårare när man samarbetar med andra. "Vilket refill... jadu... jag har så många... kommer INTE ihåg varifrån just den baskaggen kommer".

    Bättre att fixa sina egna samplingar. Och baka in dem i sina låtar i stället.

    Men visst är det roligt med ljud och ljudbanker - det är jättekul.

    Det får inte gå överstyr bara. Håll dig till dina favoriter, och samla inte för mycket. För då snattar du tid från skapandeprocessen.

    Ja, det tror jag i alla fall. För så är det för mig... ;-)

    Goafton!

    / Pata.

  2. #2
    ruddock420
    ruddock420 är inte uppkopplad
    ruddock420s avatar
    Senior
    håller med ditt resonemang till 100%.

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag e oxå en samlare. Senast jag kollade igenom MPCn hade jag 10GB samplingar. Låter inte mkt men om man betänker att det e mest trumsamples förstår man att det motsvarar ett gäng "vanliga" trummaskiner. "Räcker det då?" undrar man? Naturligtvis inte!
    ...sen att jag har ett antal mappar som jag aldrig varit inne i (MPCn levereras med komplett MPC60/60 II/2000/2000XL/3000-bibliotek) är en helt annan fråga. Tänk om man om x månader behöver just det ljudet...

    När ekonomin tillåter ska jag skaffa en vinylsvarv å sampla upp egna prylar (så najs med inbyggd RIAA å jordkontakt i samplern).

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vinylsvarv kan ju iofs tjackas för under hundralappen nu när alla överger gammalt. Eller hittas i grovsoprum. Fast det är ju roligare med en 1200 förstås...

    "Gamla trummaskiner"... 10 gb... Du får nog in iaf grundljuden från exakt alla trummaskiner som någonsin gjorts på sisådär 800 kb... ;-) Med god marginal...

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jo, men sen finns ju 45 megaljäder upphöjt till en evighet med blandade varianter (mpcsounds.com, banginbeats.com etc etc.).
    Sen kanske inte t.ex. Triton å JV-expansionerna räknas till "gamla trummaskiner" (my bad).

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Mårre : Jag tycker att 10 Gb låter vansinnigt mycket. Den katalogen som rymmer alla mina egensamplade ljud (trummor, bas, effektljud, samplingar från filmer, låtar etc etc.. ) sedan 7 års sam(p)lande tillbaka är på futtiga 147 meg. Har en annan katalog med rena trummaskinsamplingar, den är på 18 meg.

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    [ursäkt]Jo, jag skrev ju att det "mest" e trumsamples å i det fallet menar jag antalsmässigt, inte megabytesmässigt. [/ursäkt]
    Kollade igår å vad jag kunde se så rörde det sig "bara"om cirkus 1GB trummor men som sagt så har jag rätt många köpta banker från mpcsounds.com, banginbeats.com, komplett Wyshmasterbibliotek samt ett ruskigt stort cymbal- å percussionbibliotek.

    När nya OS:et kommer till MPCn funderar jag på att helt övergå till 24 bitar (har lyssnat på några 24-bitarstrumprylar å jämfört å det var stor skillnad även för en 16-bitarsnisse som jag själv).

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Om man själv sam(p)lar på sig en massa saker som kan vara bra att ha så är det bara en själv som behöver hålla ordning på det. Skall man slänga saker för att sedan kallt räkna med att kunna ladda ned det igen så måste man hoppas att 26724567473 andra har ordning på sakerna. Och det litar inte jag på.

    Sedan gillar jag inte att ha en massa saker i datorn jag inte använder. Mp3-filer bränns ned på CD så fort som möjligt, sedan hamnar skivan i bokhyllan. Problemet med att diskutrymme är så billigt är rent logistiskt. Man har möjlighet att spara så mycket att man till slut inte har koll på allt. Det är sällan bra. Fast kan man ha ett bra system för alla saker man samlat på sig så förstår jag inte varför man inte samlar. Det kan ju vara bra att ha.

  9. #9
    imported_Lemon
    Människan är väl "samlare", ur Darwins synvinkel...

Liknande ämnen

  1. Krönika
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •