Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Den där plattan som...

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    Den där plattan som...

    ...fick dig att säga: "Sådär vill jag låta!"

    Och då pratar jag inte om stil, text, musik eller arrangemang utan om produktion...

    För mig finns det två klara exempel:

    ABC- Lexicon of love
    Pet Shop Boys - Please

    Tyvärr kan jag inte säga att jag någonsin har lyckats att låta så...

  2. #2
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Så har jag sagt och tänkt många gånger men nu när jag faktiskt gör musik och vill göra bra musik finns inget sådant kvar.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Depeche Mode - Violator. Den är perfekt.

  4. #4
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jgb: mm, flood+alan wilder+francois kevorkian=bra sound. "Songs of faith and devotion" har också en speciell plats för mig...

    För mig finns oftast ingen hel platta, mest enstaka ljud, stämningar och melodier jag inspireras av.

  5. #5
    ruddock420
    ruddock420 är inte uppkopplad
    ruddock420s avatar
    Senior
    har nog aldrig riktigt tänkt så ("sådär skulle jag vilja låta" dvs.)
    ...även om jag många gånger kanske önskar att jag gjort john cage's "in a landscape"

  6. #6
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Kraftwerk - Computerworld. För att allt låter så stringent och overkligt, som om det var musik från en annan planet.

    Underworld - Dubnobassinmyheadman. För att sång och musik samverkar på ett helt oväntat sätt men ändå känns helt naturligt.

    Aphex Twin - Selected Ambient Works II. För att det låter som musik och ljud direkt ur huvudet på någon som drömmer sköna men lite läskiga drömmar.

    Goldfrapp - Black Cherry. Nyligen funnen favorit som är så ofantligt välproducerad, påhittig och kombinerat söt/skrotig att jag blir alldeles grön av avund.

    Donna Summer - I Feel Love. För att den är så sjukt bra, snygg och nyskapande fast tidlös.

  7. #7
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    För mig så har jag alltid haft någon form v hatkärlek till kraftwerk. För många år sedan så fick jag en version av Fruity loops och jag började programmera. Många sade att det lät som kraftwerk och jag beslöt mig för att kolla in vilken grupp det var. Köpte Computerworld, blev förbannad för att de rippat mitt sound hela två år innan jag var född. Jag skalade av mina låtar och tog bort allt onödigt och då hörde jag man machine senare...tja...tror ni anar...men hursom helst, här nere kommer en lista:

    Kraftwerk -Computerworld. Den känns så intligent, syncad och enkel. Utmärkt platta att lyssna på när man pendlar. Man är i perfekt sync med sin värld varje gång. Man går av bussen, in i pressbyrån och köper en tidning, går iväg till tåget som åker iväg så snart man satt sig. När allt ter sig såhär stresslöst och klockat, så himla trevligt, då har jag en väldigt "kraftwerkig" känsla inom mig. Det är den känslan kraftwerk går ut på för mig.

    Joy Division -Substanse. Iofs ett samlingsalbum med det bästa joy division har gjort. Har fler album med dem, men detta albumet har alla låtar man tycker om, utan att den låter splittrad som alla andra best of album. Känslan som de har på sina låtar är obeskrivlig, och den får en att acceptera taffliga gitarrer och små felspelningar som finns lite varstanns.

    Nick Drake- Five leaves left. Avancerat gitarrspel med sång. Somliga låtar med större arrangemang och helt utan ackustisk gitarr. Funkar väldigt fint i all sin enkelhet. Skivan fick mig att hitta tillbaka till gitarren igen.

  8. #8
    toandfro
    Interpol´s - Turn on the bright lights.
    Skönt sound...skönt ljud...en skiva att "flyta" bort med.

  9. #9
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    The Prodigy - Music For The Jilted Generation.

    Tyvärr så låter jag ingenting som dom men skulle verkligen vilja göra det - en blandning mellan deras cd "Experience" och "Music for the jilted generation".

    Poison, No good, Break & Enter, Voodoo people.

    Sedan hade jag även ett samlingsalbum med massa skön trance (cosmic baby, Gary 138 D, Quench, Alcatraz, Sorcerer & RMB bara för nämna några) var/är verkligen nånting jag vill uppnå i min musik.

    Kan nämna att det skulle inte vara fel att låta som Infected Mushroom, Astral Projection, Cosmosis och så vidare heller.

    Jag vill bara att min musik låter bra

  10. #10
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Skinny Puppy, Frontline Assembly, Delerium, Astral Pojection, Jean Michel Jarre, Tangerine Dream, Vangelis.

    Om något jag gör låter som något ovan så skulle det nog vara JMJ eller TD. Har inte aggressiviteten att göra musik av typen SP och FLA. Men jag önskar jag kunde

  11. #11
    wake09
    Themselves - The No Music (prod. Jel)

  12. #12
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hmmm, svårt. Men snackar vi enbart produktion och ljud:

    Stooges - Funhouse. Minimalistiskt men ändå otroligt stort.

    Depeche Mode - Song Of Faith And Devotion. Perfekta mixen av elektronik och "klassiska" instrument.

    The Sonics - Psychosonic (samling, tror inte plattorna finns att köpa längre). Dist är vackert.

    Suicide - Suicide. Hypnotisk.

    Blue For Two - Songs From A Pale And Bitter Moon. Också bra avvägd blandning av rock & synth.

    Peace Love & Pitbulls - Red Sonic Underwear. För mej är den vad Ministry försökte göra på Psalm 69. Men bättre.

    Också allt av Phil Spector så klart

  13. #13
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Nine inch nails - The Fragile

    Låter skitigt och distat utan att låta illa, massor av energi. Så vill jag låta när jag gör dansmusik.

    Plastikman - Consumed / Rhythm & Sound - Rhythm & Sound

    Mörkt, djupt och dubbigt. Så försöker jag låta när jag gör musik för vardagsrummet.

  14. #14
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Plastikman - Consumed / Rhythm & Sound - Rhythm & Sound

    Mörkt, djupt och dubbigt. Så försöker jag låta när jag gör musik för vardagsrummet.
    Aahh. Plastikman glömde jag. Allt han gjort är grymt bra, så enkelt men ändå så otroligt svårt att göra om.

  15. #15
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Depeche Mode - Music for the masses
    Depeche Mode - Violator
    Depeche Mode - Songs of faith and devotion

  16. #16
    romanenko
    Interpol - Turn on the bright lights fick också mig på andra tankar.

  17. #17
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Jarres tidiga period.......Oxygene och framförallt Equinoxe...nån som är förvånad

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Platta 1:FLA - Epitaph
    Den har påverkat mig väldigt mkt, det är en lysande kombination av deras gamla energi, atmosfär, bra produktion och en väldigt bra helhet. Jag tycker Chris står där Rhys faller, den senate "civilazation" var inte så bra.

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Som Mark Shreeve och Tangeline Dream kring mitten av 80-talet.

  20. #20
    berusad
    berusad är inte uppkopplad

    Senior
    Nick Cave "No More Shall we part". Faktiskt.

    Lyssnade sanslöst mycket på den förra veckan, och tillbringade många timmar med att fundera över man skulle kunna översätta det till min värld.

    Jo, jag hävdar bestämt att det är något i produktionen där. På något vis både rent och smutsigt.

  21. #21
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Teddybears STHLM - Rock'n'roll Highschool
    I mitt tycke den bäst producerade svenska plattan nånsin!

  22. #22
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    THE THE "infected" blev jag impad av när den kom. Inte min kopp thé idag ljudmässigt men det lät nytt och nyskapande då.
    Refused "the shape of punk to come" är ju underbar. En klassiker för mig.

  23. #23
    imported_Lemon
    IQ - The Seventh House
    IQ - Dark Matter
    Big Money - Lost in Hollywood - M B Tretow!!!

  24. #24
    Superdigital
    DM - Violator. Otroligt snyggt.

    Lemon, Big Money!! Det var längesedan jag hörde det namnet. Minns "Rich & famous" singeln. Oerhört duktig sångare. (Visst är han körkille i Electric Banana Band?) Och Wasa från Pontus & Amerikanerna.

  25. #25
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nick Cave "No More Shall we part". Faktiskt
    Har inte fastnat så mycket för dom senare Nick Cave-plattorna, känns som om han blivit lite för vuxen, på ett tråkigt sätt.

    Men:

    Let Love In var nåt slags klimax i mitt tycke. Ruggigt bra låtar, och underbar produktion.

    På andra änden av skalan gillar jag även Birthday Party's sista EP, Mutiny. Delvis inspelad i Hansa-studion med allt vad det innebär av rock'n'roll-mytologi. Swamplands är helt enorm!

  26. #26
    fungoid
    Första WOW-känslan inför en låt jag minns är när jag som 6-åring hörde låten Ivory Tower av Giorgio Moroder. Den är gjord till (den fantastiska) filmen The Neverending Story.
    Det ligger en framåtskridande arpeggiobas och guppar i takt med riktigt tjocka reverbdränkta 4-taktstrummor samtidigt som melodin förs fram av den mest sagoliknande blåsensemble man kan tänka sig.

    Den andra WOW-YEAH-känslan infann sig något år senare när jag hörde KOTO's Dragons Legend. Saknar ord inför att beskriva den.

    Den skiva som nog inspirerat mig mest är:
    Kopyright Liberation Front - Waiting for the rights of Mu

    Skivan består av två låtar. Första är ett 44 minuters ljudkollage och samplingstweakning en masse. De bygger upp en atmosfär som tar sig igenom alla möjliga känslostadier.
    Andra låten är en 30 minuter lång berättelse hur en man, tillsammans med några andra personer, med hjälp av KLF, förs ut till en ritual med The Ancient Rights of Mu.

    Den skivan tillsammans med Downloads skivor är nog bland de bäst producerade jag någonsin hört. Alla ljud ligger sådär läskigt finkänsligt korrekt.

    Ja just ja! Måste också slå ett stort slag för Alex Patersons magnifika remixskiva med Bob Marley's låtar.

  27. #27
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Peter Gabriel - So, är perfekt, på alla sätt.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Produktion fascinerade alltid mig.

    DM. Violator.
    Scritti. Cupid & Psyche.
    Michael. Thriller.
    Imagination. Just An Illusion.
    Earth, W & F. Let's Groove.
    Petshop. Actually.
    Chaka. I Feel For You.
    Soul II Soul. Club Classics Vol 1 (Keep On Moving).
    Janet Jackson. Control.

    Idag känns allt som kommer ut slätstruket.

  29. #29
    blomstrom
    Jag tycker att det perfekta soundet skulle vara en blanding av:
    Deep Purple - Machine head
    Perfekt basljud! Rickenbacker! Trummorna har en underbar rumsklang.

    Chemical Brothers - Surrender
    Obeskrivligt

    Daft Punk - Around the world
    Det är Daft Punk's enda låt som är bra, enligt mig. Det är sånt fruktansvärt sväng i den, basgången är tuff som få, och vocoder-rösten är underbar.

    Teddybears sthlm - Rock 'n' Roll Highschool
    Jag håller med Mårre.

    Allt detta blandat med allt Stevie Wonder har gjort, chipmoddar, samt lite sköna motown-beats..

    ...Fast det är väl lite som att blanda allt man gillar, t.ex. flintastek med glass, julskinka, tuggummi och Guinnes... Mindre lyckat...

    Detta är iaf de här skivorna/låt som inspirerar mig!

  30. #30
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har svårt att nämna en skiva om det bara gäller produktion för man har ingen aning om vad man skulle känna inför skivan om den inte hade de låtar den har, om jag säger "så där skulle jag vilja låta" så är det svårt att inte också mena att man vill skriva liknande låtar också.

    Men i alla fall, en skiva som jag verkligen känns så inför är "source tags and codes" med And you will know us by the trail of dead (långt namn det där )
    Och radioheads "the bends" och kents "verkligen", främst the bends tror jag.
    Det är iofs när jag har spelat i band, när det gäller elektroniks musik så har jag ingen hur jag vill låta faktiskt

  31. #31
    knicked
    Varför vilja låta som någon annan, hitta din egen ljudvärld.

  32. #32
    nachtspaziergan
    The Commercial Album med the residents, tror jag. Fantastisk skiva! Sen finns det mcket annat som är avsevärt mer musikaliskt och välproducerat.

Liknande ämnen

  1. Den bästa plattan du HÖRT i år
    Av Dennis Fridh i forum Skivor & artister
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2014-10-01, 00:34
  2. Nya plattan
    Av JoachimR i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 06:10
  3. Bästa plattan i bilen...
    Av Mattias H i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-15, 00:46
  4. Rykten om kommande Madonna-plattan
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •