Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Akta er för kontrakt mer oseriösa förlag!

  1. #1
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran

    Akta er för kontrakt mer oseriösa förlag!

    En iten lustig detalj.

    1998 sä startade jag och en god vän ett musikförlag. Vi skrev raskt kontrakt med ett band som vi tyckte verkade lovande. Men så tog förlaget en ny vändning när jag utvecklade idéen och la till musikproduktions-delen. Förlagsdelen i företaget finns ännu idag kvar, men ligger i träda och bandet är sedan länge splittrat.

    Vad är det som är så konstigt med detta?

    Jo, nu när jag rotade igenom mina gamla pärmar så hittar jag alla förlagskonrakten vi skrev med bandmedlemmarna. Nu är det så att tre av dessa personerna har på olika håll "lyckats" i musikbranschen och minst två skivor finns ute som spelas på radio. MTV och ZTV. Jag antar att de har skaffat nya förlagskontrakt med någon annan.
    Det är bara ett problem. Mitt kontrakt med de som upphovsmän gäller fortfarande. Så med andra ord så äger jag förlagsrättigheterna till allt de har komponerat sedan 1998 och framåt, eftersom kontraktet löper vidare tills dess att de vill säga upp det. Rent tekniskt innebär det att jag har en sjuhimla massans stålar att hämta i outbetalda royalties till mitt företag.

    "Vilken tur att jag inte är ett svin som skulle utrnyttja ett sådant tillfälle", tänkte jag och rev kontrakten.

    Kontentan av denna lilla historia är att man ska akta sig vad man skriver på för något.......i värsta fall så är det någon hänsynslös person som skulle utnyttja en sådan miss som är så lätt hänt.

  2. #2
    Patrick Fridh
    Å andra sidan är du ju... snäll... men (nothing personal, you mind...) korkad... som inte tackar och tar emot massor av pengar. Om de har haft dålig koll så är det ju inte ditt fel. Det hade inte alls varit svinigt, snarare avtalsenligt.

  3. #3
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Hellre snäll än att vara ett sniket svin. Jag menar....det var ju inte tack vare mig eller mitt företag som de har lyckats idag. Däremot så kanske jag borde försöka få tag på grabbarna igen och kräva att de pröjsar en utekväll åt mig som tack för att jag rev kontrakten.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mycket snyggt gjort tycker jag! Jag håller verkligen med om att man ska försöka hålla sig till det man anser är mest rättvist .. även om det kan vara lite "korkat"

  5. #5
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Wow, riktigt snällt gjort!

    Tyvärr inte många som skulle gjort samma sak som dig Martin om dom suttit i samma situation!

    *applåd*

  6. #6
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Applåd här med!

    Du växte ett par tum i mina ögon nu Martin, respect!

  7. #7
    imported_Classic
    Den som gjort på annat sätt har nog inte många vänner kvar. Bra Martin.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bra gjort. Men krogrundan bör du definitivt kräva!

  9. #9
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Nu blev den här tråden lite konstig.......nästan som en hyllningskör vilket absolut inte var meningen.

    Ärligt talat, skulle Ni agerat på något annat sätt? Jag tror inte det......så jäkla nobelt och snällt är det faktiskt inte....bara rent sunt förnuft.

  10. #10
    Bazerius
    Jo jag håller med det rör väl sig om vänner?

  11. #11
    kallback
    näää, men varför tog du inte upp det med personernas nya (förmodade) förlag när du upptäckte allt. royaltyrätten står väl iaf på din sida egentligen - och det har inget me girighet eller pengasug att göra - det e väl inte försent ännu om du nu inte verkligen har rivit/bränt/strimmlat det hela i kontraktsväg??

    förmodar att det kan bli en rättstvist av det hela om du nu orkar rida ut en sådan...

  12. #12
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Har man pengar så man klarar sig ändå så tycker jag man ska riva sånna kontrakt om det nu ändå är vänner det gäller, men har man dåligt ställt och det inte direkt är någon man har kontakt med i vanliga fall så hade i alla fall jag lätt håvat in dom pengarna.

    Vad är det för några som du hade på ditt bolag föresten?

  13. #13
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Oj, har denna tråd vaknat till liv igen. Alltså, vi är ju inte kompisar längre, vi hejar på varann om vi ses på stan men jag har inga telefonnummer kvar. Kontrakten är rivna och jag känner mig nöjd så.

  14. #14
    imported_equinoxe
    Det tycker jag hör till vanlig hederlighet. Tyvärr är inte detta något som är vanligt i de giriga tider som råder. Ett kanonbra beslut. Jag hade definitivt gjort likadant.

  15. #15
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Även jag tycker det var snyggt gjort, en hedersknyffel är du Martin

  16. #16
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Ärligt talat så skulle jag nog gjort likadant, fast inte av moral utan av feghet. Jag har svårt att vara ego när andra tittar på. Vi äro alla hycklare i smyg. Din handling företagsmässigt är korkad, men som människa är det rent sunt förnuft.

  17. #17
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Din handling företagsmässigt är korkad, men som människa är det rent sunt förnuft.
    Och det är nog därför jag aldrig kommer att uppnå rikedom ekonomiskt sett!

  18. #18
    taffel
    What goes around comes around - det finns en hel del folk som har sabbat det för sig i branschen genom att "kräva sina rättigheter" i såna där lägen också... Och du sover säkert gott om nätterna. :-)

    (Om jag inte minns fel så vann du Stora Hyvenspriset senast vi sågs också, när det nu var, och diskussionen gällde hur billigt man ska låta folk jobba för en om de inte själva inser sitt värde...)

    Shit, jag skulle ju inte skriva några inlägg här, nu måste jag nog gå och presentera mig. :-/

  19. #19
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Det var roligt att tråden kom upp, jag missade den när den var. Varje bevis på att hederlighet och justhet finns är skönt. Bra! Att utnyttja situationen hade varit precis så tarvligt som mycket annat är idag.

  20. #20
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Eller så hade de kallat in sin advokat-förstafemma och gjort mos av ens hemmasnickrade kontrakt ackomanpanjerade av snoops drop it like it's hot på ghettoblastern.

Liknande ämnen

  1. Det här med förlag?
    Av Soulmachine i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 09:51
  2. Kontrakt (hjälp).
    Av Audible Beauty i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •