Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Future retro 777

  1. #1
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Future retro 777

    Blev påmind om denna till synes mycket trevliga synth häromdagen... tror aldrig jag sett en beggad till salu i Sverige...

    Är det vanligt att dom säljs utomlands? Någon som vet hur mycket de brukar gå på? Om jag ens vill veta, d v s.. priset var ju rätt saftigt redan från början och den är ju rätt sällsynt...

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har sett två begagnade sådana i Sverige. En knep Thomas Kahn här på forumet före mig, den andra köpte jag av Stryph här på forumet. Priserna, tja, 6-7000 ungefär har jag för mig det var.

    Ger du mig ett bud jag inte kan motstå så kan jag sälja min, trots att det är en grymt bra sequencer och en hyvens basmaskin.

  3. #3
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran
    Aha, nog blir man frestad alltid Inte riktigt läge att läga några bud just nu dock.. ska se till att ta mig ner på Roskilde först, men "I'll keep it in mind"...

  4. #4
    imported_Thomas Kahn
    Jag har fortfarande lite dåligt samvete för detdär och jag undrar om inte du Janne hade kunnat göra mer spejsade saker med denna synt än vad jag har presterat hittills eftersom jag tror att den ligger mer i linje med den musik som du gör? Jag vill minnas att jag gav 6500 kr för den begagnad.

    Det är en förhållandevis sällsynt synt på andrahandsmarknaden och jag vet inte om det beror på att de som har den håller i den hårt eller att det är en liten aktör som tillverkar och säljer den? Förmodligen en kombination.

    I vilket fall är det en väldigt behändig maskin (med snygga träsidor) och dess ljud jämförs ofta med Roland TB-303. Jag kan säga direkt att om man är ute efter en TB-303 klon som bara ska låta som TB-303 så ska man i inte köpa en FutureRetro 777. Jag har haft tillfället att jämföra båda syntar live i samband med en kvällssammankomst med lite goa' syntnördar i Svenska Analogsympatisörer och även om filter och annat liknar varandra så är de helt olika maskiner. TB-300 låter knorrigare, aningen mer lo-fi och har ett vassare mer direkt ljud. FutureRetro 777 har en mjukare, lite djupare ljudbild och det faktum att den har fler rattar och modulationsmöjligheter gör att man kan hitta ljud som inte alls liknar TB-303:ans utan är långt mer utspejsade. 777:an kan man dessutom få att skrika och leva rövare på ett mer extramt sätt än 303:an. Jag säger inte att den ena är sämre och den andra bättre utan bara att jag tycker att det är olika maskiner med olika ljud.

    En grej som jag uppskattar med FutureRetro 777 är att den har en massa fina in- och utgångar:



    CV och GATE-out har jag använt många gånger för att styra andra analoga syntar, antingen genom 777:ans inbyggda sequencer eller genom att köra MIDI-signaler in i 777:an och ut som CV (blir i praktiken ett MIDI->CV interface). Filter in är den andra grejen som jag har använt mycket i samband med att jag har byggt egna VCO:er (SAS-VCO). Eftersom en VCO ensam enbart levererar en kontinuerlig ton utan ADSR så har jag använt FutureRetrons ADSR och filter i brist på annat. Ljudet tar förvisso mycket färg av 777:an, men det är inte nödvändigtvis något ont.

    Summering: gillar man rattar, träsidor, många in- och utgångar och ett ljud som liknar TB-303:ans men som inte strävar efter att efterapa det till punkt och pricka så ska man titta närmare på 777. Möjligheten att låta ena oscillatorn modulera den andra + dist + resonans och andra kul saker gör att man kan få den att låta riktigt sjukt.

    Jag har gjort en låt där 777:an har en framträdande roll och den finns uppe under en begränsad tid på:

    http://www.maaki.com/thomas/american_angst.mp3
    (FutureRetro på 2:10 till 3:25)

    Happy hunting!

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Thomas Kahn: Schysst låt! Låtar som denna hör man verkligen inte varje dag! Två tummar upp (har inte fler).

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Thomas Kahn : American Angst laddade jag hem redan under den perioden jag läste på SAS-listan (hoppade av igen för ett halvår sedan). Ville bara säga att jag verkligen gillar den. Kanske inte så mycket för just 777-ljudet, men jag tycker om stämningen i låten.

  7. #7
    imported_Thomas Kahn
    Tack! Nu blev jag jätteglad!
    Mitt låtmeckande har legat på is ända sedan jag blev pappa, fick sparken från mitt jobb och bestämde mig för att bli egenföretagare (allt skedde samtidigt) och jag har stundtals känt att det är helt menlöst att ha syntar om man ändå inte hinner spela på dem. Men nu känner jag att det kanske är värt att behålla dem och ta de tillfällen man kan få. Jag räknar t.ex. med att kunna spela ett par dagar i sommar.

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Pippin laddar ned också.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Thomas Kahn: Det är lugnt, jag fick ju mig en till slut. Användes senast idag som baskmaskin i denna låten: http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=5750

    För övrigt så är American Angst en kanonlåt, gillar den verkligen!

  10. #10
    imported_Thomas Kahn
    Oj vilket sammanträffande!
    Jag satt precis och lyssnade på "jgb-go-kille.mp3" och så läser jag ovanstående.
    Skönt acidinferno med knorr, prassel och pip.

    Det var bra att höra att du fick tag på en FutureRetro 777 till slut. Jag tror som sagt att det är din typ av maskin.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    joe.. kan man använda den som en synkbox till 606:an eller ska man fortsätta fundera på en xbase?

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: 777 har ingen sync24 alls. Fungerar inte som konverterare med andra ord. Midi->sync24 på XBase-09 är inget att ha. Tyvärr. Min polare Jens som har en XBase-09 kör alltid med extern synk-box när han lirar acid (XBase-09+dubbla 303:or). Det har tydligen något med längden på synkpulserna som skickas ut att göra.

    Här är ett svar som folk har fått när de har mailat Jomox om problemen:
    Kod:
    From: Jomox GmbH Jürgen Michaelis 
    Date: Wed Apr 18, 2001 11:55 am
    Subject: Re: [jomox] xbase09 din sync poll
    
    Hello,
    
    the problem is the pulse width of the sync pulses. In a very early update,
    this was already optimated to hook up to a 303. I tested it with an orginal
    303 and it works FINE all the time! The pulse width of the XBase sync pulses
    is 5 ms minimum. But only if the XBase itself is in sync to a master via
    midi clock! Otherwise (when XBase is master) the duty cycle is 50%
    everytime! This is due to the conversion of 24ppq midi clock to 24
    clocks/beat. There has to be a transient with a time constant at each
    midi tick. This cannot be changed in future with the XBase.
    In the 808, there is a capacitor in the pulse line in order to filter
    glitches. This capacitor causes some clock pulses to drop simply.
    After removing this capacitor, which does not affect the 808 at all, it
    syncs fine. The capacitor is C8 (10nF) on the mainboard. If it helps...
    Well, I was astonished a bit that so many people do still use the din
    sync option. This was primary thought only as a feature for 303 freaks. We
    only had a very very few people in Europe reporting of 808 sync problems.
    
    Hope I could help you...
    
    
    Juergen Michaelis
    CEO / R & D
    
    -------------------------------------------------------------------------
    JoMoX Elektronische Musikinstrumente GmbH
    Koertestr. 10 fon: +49(0)30/61702573
    10967 Berlin fax: +49(0)30/61702574
    Germany www.jomox.de
    -------------------------------------------------------------------------

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    typiskt.. där rök den tanken också

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: Iofs, om det är som det verkar så funkar det fint när den slavar till något annat, men så fort den själv skall vara master så blir det dåligt. Men, som sagt. Jag har inga personliga erfarenheter av det här, så googla runt lite och se vad du hittar.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    ahaa.. det ska verkligen kollas upp!

    För att återgå till ämnet.. hur känns hårdvaran på fr777? Kan det lätt bli feltryckningar på knapparna? Är rattarna lagom stora? Snabbt och enkelt att ändra patterns osv? Är den helt enkelt väldigt snabbjobbad efter att man vridit fram ljuden? Kan man skicka andra ljudkällor genom filtret samtidigt som dess interna ljud?

  16. #16
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra låt!

  17. #17
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Volantiz å jgb: bara ett litet förslag...det finns ngt som kallas för MTC och MIDI Clock. Det funkar kanon! :kaaaka!:

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tyvärr inte på sync24-burkar
    Det jag kan se som en värdig midi-klocka nu skulle isåfall vara en es-1.. es1->xbase->606->whatever.. och splitta klockan mellan es-1:an och xbase till resterande saker som vill ha midi-klocka... skulle nog fungera rätt bra känns det som

    En fr777 mitt i den setupen skulle faktiskt inte kännas fel alls

  19. #19
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Herr Kahn... jag glömde säga att jag verkligen gillade din låt. Jag asdiggar sådana där filtrerade och muffliga trummor.

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Volantiz: Gedigen hårdvara, man vet verkligen vad man gör. Bra grepp på rattar, och lagom storlek för mig (som har små händer). Vet inte hur det är om man har korvfingrar dock. Knapparna har distinkta lägen, med rejält klickljud när man trycker ner dem.

    Det är den näst bästa monofoniska patternsequencer jag testat (Monomachine leder ligan), synnerligen lättanvänd. Man knackar sekvenser samtidigt som man rattar ljud, i alla fall jag då. Externt ljud in genom filter utan internt ljud går bra, man tappar dock bruskällan om man använder externt ljud in. Dock så måste man fortfarande programmera "triggarna" för att VCA/VCF skall kicka in och ljud släppas igenom (har jag för mig).

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Låter väldigt bra det... hojta gärna till om nån ser en till salu

  22. #22
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    http://altemark.snoboll.net/musix/sy...les/fr-777.mp3

    inget speciellt, bara lite för att ge lite smak över bredden på ljudpaletten i the jered flickinger murderbox.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Slängde ihop lite slörattande på 777:an som ett ljuddemo. Inga externa fx eller så, allt är internt i den. Tror jag bottnar inspelningen ett par gånger, men det får ni tåla. Från början är det väl med tb-härmande, sedan lämnar vi de territorierna.

    http://c64.org/~jgb/777-demo.mp3

  24. #24
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    jgb, vill du byta din 777 mot en MEK?

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ooops, filen hade hamnat fel. Fixat nu.

    robopants: Damn. Ingen aning. Skall fundera på det.

  26. #26
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    http://c64.org/~jgb/777/ har lite fler ljuddemos jag gjorde för några år sedan.

  27. #27
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    lol @ Parent Directory !!

  28. #28
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Mod med datadial för sequencern, från mejl av punkdisco paul,( känd för sin entusiasm mer än sin musik kanske. Vilket iofs gäller för mig med)

    .

    Just added a UpDown knob to my fr777 as per below video:

    .

    https://www.facebook.com/paul.punkdi...71110595962944

    .

    Uses this little circuit board which seems to work with most synths (Ive also installed in a CZ1):

    .

    http://synpro.heimat.eu/datadial.htm

    .

    Not used the fr777 properly since the install as house full of visiting relatives so, cant say how much value the mod adds... Saying this, it did open up the CZ1 quite a bit although not as much as I had hoped as there is a limit to how fast you can turn the knob without the CZ missing the steps

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sådant jag funderade på när jag hade de. Hade det funnits ett snabbare sätt att mata in tonhöjder på den så hade det inte skadat!

    Samma +/- finns på Mobius också, och känns lite som ett hinder där.

  30. #30
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, minns du skrev det i tråden faktiskt. Bra ide redan då

    Nu borde man ju faktiskt ta tag i att göra alla moddarna för 777an... pseudo pwm, den där basfixen dar303 ordnade åt andreas, droneläge, lfo till cutoff, oscillatorsynk, ökad enveloperange och lite kortad filterdecaytid... mumma.

  31. #31
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/altemark/future-retro-777-thinking-of-selling-random-jam

    Vet inte om den får lov att gå till förmån för eurorack. Lirade in lite exempel på rangen i lådan igår (inga musikaliska ambitioner) Men när man lyssnar på det idag börjar man ju fundera på om det här är en bra idé...

  32. #32
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/Qy7h_xH0oTM
    Tänk om man inte hade sålt 777:an och hade både en sån och en Avalon? Himmelen!

  33. #33
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

  34. #34
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska glo!

    Undrar om denna verkligen såldes? 18 000 SEK:
    https://www.ebay.com/itm/Future-Retr...p2047675.l2557

    Men att den har uppdaterat OS? Den kan väl inte ha annat OS än det senaste från Futureretro själva...

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevlig läsning!

  36. #36
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska glo!

    Undrar om denna verkligen såldes? 18 000 SEK:
    https://www.ebay.com/itm/Future-Retr...p2047675.l2557

    Men att den har uppdaterat OS? Den kan väl inte ha annat OS än det senaste från Futureretro själva...
    Tror de måste menat 3.10 och inte 3.0 helt enkelt, det finns ju en del ouppdaterade där ute fortfarande. Men jävligt ospecifik och korkad annons!

  37. #37
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    OJOJ! trippelsjuan kommer åter i 2023 !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2022-12-11_211324918.png 
Visningar:	22 
Storlek:	1,03 MB 
Id:	109951

    https://www.synthanatomy.com/2022/12...k-in-2023.html

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant!

  39. #39
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant!
    Ska du ha två? Eller har du sålt min gamla?

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du ha två? Eller har du sålt min gamla?
    Din gamla är såld sedan länge. Hade det varit idag hade jag moddat den för mer bas, bägge mina 303:or spelade rumpan av den när det gällde bas!

  41. #41
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja bas är inte dens grej men den hade en extremt dynamisk sequencer!

  42. #42
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Min har helt galet mycket bas! Men så är den moddad också. Har väl skrivit om det i tråden tidigare.

  43. #43
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja bas är inte dens grej men den hade en extremt dynamisk sequencer!
    Visst är det typ samma sequencer som mobius? Har inte testat 777 men har en mobius och vid en snabb anblick ser de väldigt lika ut när det kommer till sequencerdelen

  44. #44
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Som jag förstått det ska Mobius bara vara sequencern ur 777 i egen låda. Kanske med nån extra utgång men programmering och kapacitet ska vara samma.

  45. #45
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja bas är inte dens grej men den hade en extremt dynamisk sequencer!
    Hur låter den med bara fyrkant och ingen resonans, dåligt med bas då oxo?

  46. #46
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag förstått det ska Mobius bara vara sequencern ur 777 i egen låda. Kanske med nån extra utgång men programmering och kapacitet ska vara samma.
    Grymt! Håller isåfall med om att sequencern är dynamisk Mycket snabbjobbad också. Har jgbs gamla f.ö.

  47. #47
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Enda jag inte gillade med sequencern på 777 var +/- gränssnittet för att mata in noter, hade det varit en ratt istället så hade det varit enormt mycket bättre.

  48. #48
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    BURG: Nja den är dålig på bas öht som jag minns det. Eller alltså den kan spela låga toner men det blir inget muller

    jgb: Jag gillade +/- eftersom jag ofta hittade toner på vägen så att säga. Happy accidents!

    hypercykel: åh då är det min gamla! Mysigt!

  49. #49
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda jag inte gillade med sequencern på 777 var +/- gränssnittet för att mata in noter, hade det varit en ratt istället så hade det varit enormt mycket bättre.
    Finns/ fanns en mod för det där vill jag minnas.

Liknande ämnen

  1. Future Retro fyller 10 år!
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2022-10-10, 09:21
  2. Future Retro XS
    Av altemark i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 111
    Senaste inlägg: 2022-02-02, 23:00
  3. Future Retro Orb - Ny sequencer
    Av spanky i forum Nyheter
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-12-19, 21:51
  4. Vad är detta? (Future retro)
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •