Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: ABBA-tråden

  1. #1
    imported_Olle

    ABBA-tråden

    Sprang ner på stan i helgen och köpte ABBA "The Definitive Collection" för reapris 129 pix. Juste, tänkte jag. Säkert kort, kanske nån annan skulle tänka. En annan kanske skulle tänka att det vore mossigt att köpa sån "tantmusik". Låt gå för det. Abba, alltså.

    ABBA är alltid aktuella inte minst under året 2004: trettio år sedan de vann den där festivalen ni vet, Polarstudion gick i graven och Agnetha Fältskog släppte ny platta.

    När jag har lyssnat på min Abba-samling under helgen beslutade jag mig för att kolla upp vad ni på 99musik.com tycker om ABBA. En tråd om Abba tycks saknas, mig veterligen (den kanske inte behövs?). Så vad tycker ni?

    Själv tycker jag att Benny Andersson och Björn Ulvaeus var ena jäklar på att skriva makalöst kvalitativa hittar som dagens producentteam inte lyckas fabricera åt sina artister (cred också åt Stikkan Andersson och dennes stab på Polar i arbetet med Abba). Agnetha Fältskog sjunger väldans väldans bra på en så smäckrande poplåt som S.O.S. Lyssna! Gudomligt.

    Som ett givet år i ABBA-historien håller jag av 1979 med hits som Voulez-Vous och Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight), låtar som för övrigt Erasure gjorde cover på för mer än tio år sedan. Lay All Your Love On Me, från 80, måste ju vara en av alla tiders bästa låtar. Sköna stråkar och slingor.

    Få se nu om det finns någon/några som nappar på detta "popbete".

  2. #2
    toandfro
    Jag har alltid tyckt att ABBA är musik för mesar men jag har börjat inse storheten med dom...visst har dom gjort många smöriga låtar men precis som du sa så är ju "Lay all your love on me" en frutansvärt bra
    låt! (Någon som har hört Helloweens cover?)

  3. #3
    lasselus avatar
    Redaktör
    Vad jag tycker? Jag har varit ett fan i 30 år, räcker det?

    Vad man inte får glömma är deras osynliga medlem Mickael B Tretow...utan honom i kontrollrummet hade det inte låtit lika bra...

  4. #4
    imported_Olle
    Spelade inte A&F in i Polarstudion och fick hjälp av Tretow?

    Tretow, vilken entuasiat!

  5. #5
    toandfro
    Stämmer det att dom dubbade över alla instrument minst 2 gånger (inklusive trummorna) för att få ett fetare ljud?

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För att komma i stämning skriver jag detta under idel matning av Abba-låtar från iTunes. Hundranittiotre sådana har jag i denna lilla playlist. Nåväl!

    Jodå, absolut, Olle. Jag har allt pyst ut lite positivismer kring Abba i både ett och annat inlägg här på "99:an" (rätt oundvikligt med tanke på mitt extrema antal inlägg). Just nu har jag faktiskt personlig "abbarevival", det händer då och då. Är född 71 så jag växte upp med dem helt och fullt; inget kassettband i världen har nog snurrat så många gånger som det exemplar jag fick som 9-10-åring med Greatest Hits Vol 2; lustigt nog har det gjort bandet väldigt "inspelat" och det låter fortfarande mycket bra, ljudkvalitetmässigt. Kommunicerade ganska mycket med Görel Hanser under tidiga tonår, och fick till slut Benny Anderssons autograf vilket förstås kändes hur ballt som helst. "Hej Patrick! Benny var här idag! Mvh Görel" typ... och så hans autograf därunder, med en liten kort hälsning därtill. Stort!!!

    Just Benny Andersson är min absoluta idol, ja typ "den största" på keyboardfronten. Han har spelat in så otroligt många makalöst snygga syntpålägg och pianokomp att det fortfarande går att lyssna på materialet idag, och i morgon, over and over, för att fortfarande göra nya & förbluffande upptäckter - inspelningarnas detaljrikedom är diger. Min personliga favoritpärla är The Day Before You Came, där Benny står för hela bakgrunden, allt spelat - okvantiserat när man är en sådan virtuos som han - ovanpå ett stabilt trummaskinskomp (f ö en av få Abba-låtar med just detta instrument så framträdande, annars är det ju Ola Brunkert's tajta discokomp som regerar). Det är ingen låt att bagatellisera på något vis alls. Syntljud och mattor, spelsätt och hela paketet är helt unikt för Benny Andersson. Det finns ingen keyboardist i världen som kan bygga så helt magnifika, otroliga, sanslösa harmonier.

    Now playing, bara för det.

    Den här låten ger mig "the shivers" än idag, ryser i hela kroppen av välbehag av detta otroliga syntpaket. Agnetas lead är förstås pricken över i:et och syskonen Glenmarks bakgrundsröster grädden på moset. Trots att beat:et är stadigt, så gör Benny fraseringar i spelandet som gör att han "flyttar" beatet precis som en dirigerad orkester spelandes ett stort verk kan göra. Detta hörs tydligt t ex stegvis mellan ca 4.55 - 5.05, hur beat:et är samma men kompet gör att det blir ett otroligt driv. Helt otroligt, hårresande makalöst. Blancmanges cover på låten fångar enligt mig ingenting av essensen från originalet.

    Agnetha och Frida är förstås helt otroliga sångerskor också, som verkligen varit en vital del av bandet. Så sent som igår gjorde jag ett inlägg om Frida i Now Playing-tråden här på 99musik. Både hon och Abba har ofta fört vidare Abba-soundet i sina soloprojekt, inte bara genom sånginsatserna utan även känslan för kvalitet i övrigt. Att Frida valde Phil Collins som producent är t ex ingen tillfällighet, utan väldigt medvetet. Hon fortsatte alltså förstå vikten av att få en bakgrundsmusik av högsta klass.

    För mig är det en svindlande tanke just nu, att de här låtarna till stor del spelades in på Polar, en studio som ligger på fem minuters gångavstånd från där jag bor nu, på Kungsholmen. (Och att denna studio nu ska försvinna dessutom, vilket jag uttryckt mycket oförståelse för innan här; finns en tråd om nedläddningen). Mentalt är det som att jag flyger tillbaka dit, och tillbaka i tiden, när jag hör låtarna. Jag tycker mig kunna fånga en magisk känsla bara för att jag vet att Polar-studion finns med där i alla låtarna, som en subtil stämningsförhöjare. Mycket svårt att uttrycka i text.

    Jag vet också att Benny ogillar att han får spotlight:en på sig i och med att han ofta har betonat Björns otroliga vikt, som bollplank, låtskrivare, textförfattare och säkerligen också vikten av denna djupt rotade vänskap. Så jag förstår verkligen att Abba aldrig kunnit vara vad de var utan alla de förmågor som var inblandade. Även Micke B Tretow har ju ett otroligt stort inflytande i soundet.

    Abba är något man kan vara oändligt stolt över som svensk. För mig är de helt otvetydligt "uppe där" med de allra viktigaste, mest tongivande musikmakarna för precis all populärmusik. Listan skulle för mig kunna innefatta Abba, Beatles, Michael Jackson, Elton John, Stevie Wonder. Där är de största och viktigaste influenserna i min bok. Genialiska musikskapare hela bunten.

    Nu ska jag fortsätta njuta av lite Benny Andersson-syntar tror jag. Kör på "Me And I" med sina storartade Yamaha-polyslingor. Det händer f ö ofta när jag går igenom katalogen att jag närmast blir tårögd av de vansinnigt vackra harmonierna. Så kan vara fallet med låtar som My Love, My Life; Slipping Through My Fingers; The Winner Takes It All; When All Is Said And Done; Happy New Year; I Wonder. Och fler.

    Det handlar inte så mycket om nostalgi, för min del, som det gör om en förståelse för harmonierna och det språk de talar - direkt från deras själar till de av oss som vill lyssna. Abba är stor musik. Finns inget bagatellartat alls i det, som helhet, även om det självklart finns mindre viktiga låtar i back-katalogen.

  7. #7
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Gällande dubbningen så spelade de in allt på en 24-kanaler (tror jag att det var) och sedan gjorde om allt igen på en ny tape (Det var så jag uppfattade det från Lennart Östlund i alla fall, sedan finns det ju en möjlighet att jag missförstod).

  8. #8
    toandfro
    Okej..så dom lade ihop de båda mixarna sen då eller hurdå?

  9. #9
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min personliga favoritpärla är The Day Before You Came, där Benny står för hela bakgrunden, allt spelat - okvantiserat när man är en sådan virtuos som han - ovanpå ett stabilt trummaskinskomp (f ö en av få Abba-låtar med just detta instrument så framträdande, annars är det ju Ola Brunkert's tajta discokomp som regerar). Det är ingen låt att bagatellisera på något vis alls. Syntljud och mattor, spelsätt och hela paketet är helt unikt för Benny Andersson. Det finns ingen keyboardist i världen som kan bygga så helt magnifika, otroliga, sanslösa harmonier.
    Aha, fler än jag som har upptäckt storheten i den låten...det är min absoluta favorit också...
    Fenomenal text dessutom...

  10. #10
    imported_Lemon
    ABBA härskar!

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Abba förtjänar all respekt.
    Men det är tråkigt att det var 22 år sedan de spelade senast.
    Fan vad tiden går! :- (

  12. #12
    imported_Olle
    Summa summarum hittills i tråden: ABBA förtjänar all respekt & lyssna in er särskilt på spåren Lay All Your Love On Me samt The Day Before You Came (Ja, den är ruskigt bra... lite moody sådär).

    PF - intressant och personligt inlägg (har du ramat in autografen?!)

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    ABBA är grymt bra, men tyvärr så får man i 99% av fallen höra de där låtarna som är sönderspelade. Särskilt när det är fest. "Aaaaaaalla gillar ABBA, spela Dancing Queen så dansar aaaaaalla!". Har man ju fått höra när man spelar skivor på någon fest. Särskilt när man är uppe i det grymma funksvänget med överliggande discohäng. Resultatet? Jodå, bruden (är i 99% av fallen tjejer som kommer och önskar ABBA) och hennes två/tre polare dansar. De flesta andra på dansgolvet ser förvirrade ut, och går därifrån...

    Men, ge mig ABBA-låtar som jag inte hört mig less på, då lyssnar jag gärna!

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vi har ju gjort det ju!

    Det finns fragment till den sista Abba-plattan, som aldrig kom ut. The Day... kom ut som singel samtidigt med en samling som släpptes 1982. Fler låtar från den perioden har pytsats ut, tänker framför allt på I Am The City och Should I Laugh Or Cry. Fantastiskt bra. Sedan har vi även Cassandra som kom ut på B-sidan av The Day-singeln. Dessa är alla låtar som säkerligen planerades in på en sista skiva. Samtliga dessa låtar är mer syntiga i sitt sound än tidigare låtar, även om det förstås finns en låt med på Waterloo-plattan som har syntbas... ganska tidigt ute där må jag säga.

    Olle; nej, jag har inte ramat in den, kanske borde det...

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fotnot: Should I Laugh Or Cry ligger med på 4 CD-boxen Thank You For The Music.
    I Am The City ligger på samlingen More Abba Gold.

    The Day Before You Came och Cassandra finns bägge också med på Thank You For The Music-samlingen. Den kom ut 1994 och är remastrad av Tretow.

    Och jävlar! Det finns en låt till! Och den är underbar den med! Under Attack.
    Som abbafan är man ju rätt putt på att de inte släppt alla dessa och kanske mer
    som låg i gömmorna. Det kunde lätt blivit ett sista album.

    Under Attack ligger med på båda samlingarna jag nämnt i detta inlägg. På
    den låten finns bl a en askool vocoder och helt OTROLIGA sångpålägg. Syntigt här med med stunsig syntbas.

    Kan väl tillägga att säkert väldigt få har koll på dessa låtar. Lyssna på dem.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sådärja, nu har man en intressant playlist.

    1. I Am The City (3.59)
    2. Under Attack (3.44)*
    3. Should I Laugh Or Cry (4.27)
    4. The Day Before You Came (5.49)*
    5. Cassandra (4.50)**

    * Släpptes på 7"-singlar
    ** B-sida

    Tänk om man kunde få höra fler...
    Detta skulle blivit Abbas bästa album...

    Edit. Oh, tack, Google... jag tänkte, det
    måste ju ha funnits en B-sida på Under
    Attack också. Jodå...

    Sessions for a planned new LP
    820503 You Owe Me One [B-side of 'Under Attack' Dec 1982]
    820504 Just Like That [unfinished song]
    820505 I Am the City [not released until 1993 on 'More ABBA Gold']

    THE SINGLES (sessions for a new single for coll-2LP 'The Singles' 8 Nov 1982)
    820802-04 Under Attack [single Dec 1982]
    820802-04 Cassandra [B-side of 'The Day Before You Came']
    8208xx The Day Before You Came [single 18 Oct 1982]

    Någon som har "You Owe Me One" i bra kvalitet? Meddela mig tack!!!

    Edit! :kaaaka!: Gah! Jag har ju den... på CD å allt...

    * Now importing * fan va' spännande, har nog aldrig reflekterat över att
    den skulle vara med i denna heta hög.... ligger ju på 4CD-boxen denna med.

    Stort tack för denna tråd, Olle, det här var kul...

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    The thick plottens. Skivan skulle heta Opus 10.
    Vad hittar man då här? Om inte...



    Låten You Owe Me One har snygg brygga och refräng, larviga verser...

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sådärja,... ur Abba Undeleted plockade jag fram två minuter av Just Like That. En oavslutad låt. Riktigt kul detta. Nu har man sju spår plötsligt. Känns ju faen som om man fått en hemlig date på Polar för att höra gammalt outgivet... ;-)

    Ska väl tillägga att Just Like That påminner mycket om "I Won't Let The Sun Go Down On Me" (Nik Kershaw) i introt. Det ligger slasksax lite här och där, tyvärr. Refräng finns med full-on-sångpålägg. De gjorde sannerligen inga simpla demos.

  19. #19
    imported_Olle
    PF: Kul att tråden föll dig i smaken!

    Jag har en fråga som du, eller någon annan, kanske har svar på.

    Under Attack, var den soundtrack i någon 80-talsrulle? Den känns igen, fast så är det väl med all ABBA-musique.

    You Owe Me One - ja, verkligen bra. Den är dock inte med på den samlingen jag köpte. Fasen! Ja, ja... får väl glad ändå. Samlingen rymmer ju en hel del annat bra.

  20. #20
    lasselus avatar
    Redaktör
    Asch...nu blev jag tvungen att beställa "Thank you for the music"-boxen...

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rekommenderas... Fast det känns nästan ännu roligare att detektivarbeta så här för att ha gjort sin egen "Opus 10 (not finished)"... :-)

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  23. #23
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av lasselu
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asch...nu blev jag tvungen att beställa "Thank you for the music"-boxen...
    Och idag kom den...fan, de var otroliga alltså...

    Synd att de inte släppte en del av extramaterielet på riktigt...Dream World, t.ex., den har jag alltid tyckt att de skulle släppt enda sen Mickael B spelade den i sitt Sommar-program 1986...
    Vilken känsla det var att sitta och lyssna på alla hans knäppa infall och så plötsligt så spelar han en ABBA-låt man aldrig hade hört!

    Edit: Sitter och lyssnar på Undeleted, tänk om man kunde få höra alla andra snuttar och demos som måste finnas...

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Abba - The movie. 19.20 på TV4 i kväll. Vilka kollar mer än jag?

  25. #25
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    De enda palindromskivor jag har är på vinyl. Blir aldrig av att jag spelar dem längre. Inget tv, så någon film blir det inte och festen jag ska på ikväll är definitivt ingen Abbafest (musikmässigt alltså).

  26. #26
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Får se. Beroende på vad som annars finns att göra. ABBA är ju stora.

  27. #27
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Abba - The movie. 19.20 på TV4 i kväll. Vilka kollar mer än jag?
    Ja, jag i all fall...

    Sett den några gånger och jag får ståpäls av den åtminstone 14 gånger. (För det är väl Lasse Hallströms?)

    Måste också slå ett slag för Agnetas och Fridas sånginsatser. Helt fantastiska sångerskor var för sig, men tillsammans: Magi.

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu fick flickvännen beslutsångest om hon skall se den här eller någon engelsk deckare.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kollar lite, men det här ju från deras värsta period med en massa äcklig wannaberock. Inte alls det Abba som jag gillar. Rätt seg film, TV4 med sina avbrott förbättrar inte upplevelsen, ej heller föräldrar som ska kommentera allt...

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu vet jag varför jag inte gillar många ABBA-låtar.
    1. Dansbandshumpa.
    2. Stilbyten hela tiden.
    3. För mycket musikal för min smak.

    Lite kul var det att det var ett par låtar med som jag inte hade hört innan. På det hela taget helt ok att titta på.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jodå, journalisten var ju kul. Jag skulle inte alls säga att filmen är representativ för det seriösa jobb gruppen gjorde, den är bara ett axplock; den är från 78 och på den tiden var det väl kul med både rock och musikalgrejer.

    Själv tycker jag t ex "Rock Me" och "I'm A Marionette" är riktiga bottennapp med gruppen. Men att göra en konsert var väl egentligen inte deras grej, alls. Samlingar som Abba Gold 1 & 2 är rätt okej insteg i ett bättre Abba om man vill ge dem en ärlig chans. Men - to be fair - de gör ju onekligen ett bra livejobb också förstås.

    Ska bli kul med uppföljningsintervju senare i kväll med B & B samt Hallström.

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just "rock och musikal"-grejen gör att jag tror att jag förstår varifrån Robert Wells "rhapsody in rock" kommer ifrån, det var med en instrumentallåt som bara fick mig att tänka på Robert Wells.

    Apropå RW så var det reklam för något med honom på dumburken, i den spelade de en kort snutt av Sister Sledge-låten "We are family" på ett så genuint osvängigt sätt att jag bara ville stänga av. Stelopererad disco av sämsta sort. Skämmes ta mig fan!

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med. Men Dancing Queen är inte stelopererad, och Benny svänger. RW är terror.

  34. #34
    killwithskill
    RW är väl ett jävla klapp å klang. Att han inte har fattat att han "är för mycket"
    Han är som agent Smith i The Matrix. *me me me*
    Dumsnål jävel!

  35. #35
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Jag föredrar Chess framför ABBA... Den gick ju också idag/igår/vaddetnuvar. Mästerligt, underbart bra. ABBA däremot, har jag alltid tyckt varit lite dansband.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då har du rätt dålig koll faktiskt. Ärligt talat.

  37. #37
    Maxen
    Bra musik, många av låtarna är tidlösa.


    Dansband, nej nej. Pop/rock är vad det är

  38. #38
    zeb
    Citat Ursprungligen postat av toandfro
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Någon som har hört Helloweens cover?)
    Haha, mm. Dom har humor, tyskarna,.

  39. #39
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    PF: Kanske. Eller så har jag inte samma briljanta smak som dig... Men som sagt, jag har kanske dålig koll, jag har lyssnat på ABBA Gold, typ. Vilket inte föll mig i smaken det minsta.

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man kan tycka att saker är bra eller kass, det är helt individuellt. Men du skulle ju säga att jag hade fel om jag påstod att Black Sabbath spelade soul och pop. Eller om jag påstod att Mike Oldfield framför allt var sångare. Eller Kraftwerk en samling indiska tabla- och gamelanspelare. På samma sätt är det fel att kalla ABBA för ett simpelt dansband. Så spotta gärna på ABBA men gör det i så fall "i rätt rum" och av rätt anledning.

  41. #41
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Fast jag placerade det ju inte i dansbandsgenren, utan skrev att det var lite dansband, vilket betyder att jag tycker att det är lite slätstruket och plastigt. Om jag får lov att tycka det?

    Fast det jag egentligen ville säga var att chess är fantastiskt bra.

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste ändå stå upp för en av världens och sveriges genom tiderna mest framgångsrika band.

    1. Kan ju bero på att massor av popgrupper genom tiderna gör allt för att försöka nå samma magi och sound som de hade. Men väg in originalen i sin rätta miljö, dvs bland den musik som kom under deras storhetstid. Där har du "slätstruket". Kommentaren om plastigt förstår jag inte alls, har du lyssnat på CDn genom ett par PC-högtalare modell 125:- på Clas Ohlsson... undrar man då.

    2. Sedan är det ju en tanke bakom de många väldigt enkla backingtracksen med trummor utan cymbaler och ofta enkla basgångar. Det är för att tilltala en bred publik och inte göra för utflippad musikermusik. De ville ju nå folket. Och dessutom ville de få plats för väldigt mycket i arren. Då var en stabil och enkel grund ett bra koncept. Ibland gjorde man dock rätt komplexa arr även för bas och trummor. Basgången i Voulez-Vous är ju inget man tar ut på näsflöjt den första kvarten i alla fall.

  43. #43
    en David
    en David är inte uppkopplad

    Senior
    Det är bra, försvara på... Men då måste jag också svara:

    Nej, jag lyssnade i ett par Dali 2002, men det var inte ljudbilden jag syftade som plastig, utan snarare att musiken känns, för mig, som att den är gjord mest för att säljas.

    Och varför ska man ta ut en basgång på näsflöjt? Lyssnade på voulez-vous, så märkvärdig basgång var det väl inte?

    Fast nu har det mest blivit en höna av en fjäder, jag föraktar inte abba, dom har kompetenta arr, ibland lite skoj ackordsföljder och det är väl framfört av duktiga musiker, men det är inget som tilltalar mig/ger mig rysningar. Och det kanske jag borde ha skrivit istället för att skriva att det låter dansband...

  44. #44
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Dansband? Enda låten som låter dansband är väl "I do I do I do" som säkerligen är tänkt att vara just en dansbandspastisch. För mig är Abba utan jämförelse den största svenska gruppen genom tiderna. Det enda jag har svårt för personligen är dels deras rocklåtar som "Rock me" som redan nämnts samt de torftiga discodängorna som "Voulez-Vous" och "Lay all your love on me". Deras sista album "The Visitors" är helt genialt, om än utan någon hitsingel - närmast kommer väl "One of us" men den är ett av de sämre spåren. Även en del av det andra sena materialet, särskilt "The day before you came" är underskattat.

  45. #45
    CarbonSteel
    CarbonSteel är uppkopplad nu
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Jag tyckte länge att "Ähh, ABBA, det är väl inget speciellt". Men nu har jag börjat fatta, efter att ha lyssnat mer, att detta är bra grejjer...

  46. #46
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Än annan är uppväxt med ABBA när dom slog i genom när man var tonåring fasen man börja nog bli en gammal grinig fan, såna utbrott som en annan får, skämms på mej! Och gillar dom visst gör jag det än.

  47. #47
    olivettis avatar
    Veteran
    "Än annan är uppväxt med ABBA när dom slog i genom när man var tonåring fasen man börja nog bli en gammal grinig fan....."

    Formuleringar typ denna får en annan att känna sig gammal o grinig! ;-)

  48. #48
    Peo
    Peo är inte uppkopplad
    Peos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Än annan är uppväxt med ABBA när dom slog i genom när man var tonåring fasen man börja nog bli en gammal grinig fan....."

    Formuleringar typ denna får en annan att känna sig gammal o grinig! ;-)
    Så grymmt är det olivetti men du är väl inte så gammal eller?


  49. #49
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    ABBA är fortfarande fantastiska!
    När de vann den svenska uttagningen, så sjöng de faktiskt inget vidare - men det tog sig...
    Låtarna är verkligen sådana som tål att lyssnas på hur många gånger som helst - och det är ytterst få som inte är riktigt bra.

    Chess är också suveränt bra och går att lyssna på hela utan att reta sig på någon låt (till skillnad från många andra musikaler) - men helst ska det vara originaluppsättningen, som är bättre och generellt har bättre vokalister än den svenska som de har sänt på TV...
    Kristina från Duvemåla var MYCKET sämre, med bara ett par fina låtar.

  50. #50
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så grymmt är det olivetti men du är väl inte så gammal eller?

    Beror på vad man jämför med.
    Det var bara språkpolisen inom mig som gick i taket.
    Ska sansa mig och ta det lugnt...

  51. #51
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker dom är lite sådär....

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oväntat!

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Massiv ny sajtupptäckt idag: www.abbasite.com – riklig info om releaser mm. De nya låtarna ska enligt uppdaterad uppgift lanseras i november.

  54. #54
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Inlägg #6:
    Just så ja!

    Inlägg #16:
    Ja, jag har själv bränt en CD med de låtarna, som ett ABBA:s sista album.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	57,2 KB 
Id:	88376

  55. #55
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inlägg #6:
    Just så ja!

    Inlägg #16:
    Ja, jag har själv bränt en CD med de låtarna, som ett ABBA:s sista album.
    The day before you came

    Herrejävlar vilken fantastisk låt det är! Lätt på min absoluta topptio-lista.

  56. #56
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Bortglömd? Svensk klassiker av finaste sort signerad Anders Glenmark, gåshudsrefräng deluxe.


    https://youtu.be/5Qum9zypcdY

  57. #57
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bortglömd? Svensk klassiker av finaste sort signerad Anders Glenmark, gåshudsrefräng deluxe.


    https://youtu.be/5Qum9zypcdY
    Ja herr Glenmark hade lite flow under denna period. Proddade ju även Patrik Isaksson genombrottsplatta.
    Annars tycker jag Jag kan va ditt sovrum är grymt bra från Fridas album. Den har lite avklippta taktrundor som gör den intressant, vilket jag annars är totalt allergisk mot

  58. #58
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Det finns en jukebox i Benny Anderssons studio.



    Källa:
    https://twitter.com/petepaphides/sta...51259616288768

  59. #59
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en jukebox i Benny Anderssons studio.



    Källa:
    https://twitter.com/petepaphides/sta...51259616288768
    Beatles, Elvis och syntmusik, den skulle ju kunna stå hemma hos @Kloon?

  60. #60
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beatles, Elvis och syntmusik, den skulle ju kunna stå hemma hos @Kloon?
    Han har god smak, helt klart.

Liknande ämnen

  1. Abba återförenas...
    Av Ambulansen i forum Skivor & artister
    Svar: 231
    Senaste inlägg: 2022-07-14, 13:03
  2. ABBA
    Av tinybox i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-09-04, 22:55
  3. Choir by ABBA the museum.
    Av Janne i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-09-21, 20:10
  4. ABBA - Fenomenet
    Av Amonhoteph i forum Skivor & artister
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2017-09-26, 22:52
  5. ABBA live at Wembley '79
    Av molly1 i forum Skivor & artister
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 08:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •