Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: Min klarinett...

  1. #61
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Ang putorna. Lade alltså lite olja på en bit gammalt bomullslakan som jag rivit till trasor. Förde in under en öppen puta och stängde klaffen försiktigt. Får se om det börjar klibba eller så. Men funkar än så länge bra.

  2. #62
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow! Mandelolja alltså? Ska verkligen testa. Just torra putor är väl oftast det som kan göra ett blåsinstrument faktiskt billigt. Funkar detta så kan det vara glada dagar. Nu vill jag köpa en torr gammal altsax

  3. #63
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bästa trådnamnet.

  4. #64
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läder.
    Lite Ekol? Finns säkert i Sverige också. Bra till skor med, om du har såna i skinn…

    https://www.varusteleka.com/en/produ...oil-0-25l/8573

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ordentligt rengjord ✔️
    Kork fettad (ja. Jag vet skillnaden) ✔️
    Mekanik tillböjd pga en klaff som fastnade ✔️
    Putor oljade (mandelolja på bomull och ett lätt tryck ✔️
    Mekanik och trä oljat med samma olja lite lätt ✔️
    Provspelad ✔️

    Funkat toppen! Inget glappar eller tjuter. Låter jättefint och kul att kunna komplettera min i plast.
    enda kluriga är att själva metallen är väldigt svår att få blank. Mycket beläggning. Men tar det lite lugnt med den. Nu känns den inte äcklig längre vilket var det viktiga.
    Blank metall ordnar väl häxan. Om den inte är för aggro alltså.

  5. #65
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite Ekol? Finns säkert i Sverige också. Bra till skor med, om du har såna i skinn…

    https://www.varusteleka.com/en/produ...oil-0-25l/8573

    - - - Updated - - -



    Blank metall ordnar väl häxan. Om den inte är för aggro alltså.
    Ska köpa autosol till veckan för att putsa plexiglasfönster på båten med. Så ska testa lite försiktigt. Det är ju gissningsvis förnicklad stål så vill ju inte ta i för mycket.

    Kul att kunna fixa upp ett över 70 år gammalt instrument och få det att låta bra!

    En sån här föresten. Som mamma fick som liten. Ingen dyrgrip precis (därför jag vågat gett mig på den). Men låter bättre och stämmer bättre mellan oktaverna än min plastklarinett. Så jag är glad!

    https://www.vadärdenvärd.se/s/1452721/klarinett-dixie/

  6. #66
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Slängde i senaste Thomannbeställningen med ett Yamaha syntetrörblad 2.5, det billigaste kunststoffbladet. Ser ut och känns som "vanlig plast". Men JÄVLAR alltså. Det blev ett helt annat instrument. Skulle utan överdrift säga att det är runt 8 gånger lättare att spela klarre med detta rör än något annat jag testat, trä eller syntet. Kommer aldrig köpa nåt annat igen!!! Så otroligt roligt att spela med.

    Det låter lite plastigt faktiskt, men inte alls på ett dåligt sätt

  7. #67
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    HALLÅ!!! Nu verkar det vara guldrusch på klarinetter. Chansen att få tag på en bra för under 500 spänn har nog sällan varit bättre. Kolla tradera. Önskar nästan att jag inte redan hade två

  8. #68
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Suktar efter en basklarinett, de är dock inte billiga någonstans.

  9. #69

    Redaktör
    Jag fick agera bulvan vid inköp av en basklarinett förra året, lite nojigt att cykla runt med en väska med ett instrument för 10.000+ kr i (mest utifrån risken att trilla omkull, tror att svarta börs-värdet på klarinetter är rätt lågt).

  10. #70
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja de andra släktingarna blir inte billigare... (För att inte tala om dubbelbladsinstrumenten...)

    Det borde ju ha att göra med klarinetten som instegsinstrument. Många har köpt och slutat liksom. Av samma anledning finns billiga mandoliner, som man ofta fick börja med innan man fick spela gitarr (för rätt länge sen nu ).

    Jag tycker altsaxar borde hamna i det segmentet snart. Vill ha en billig

  11. #71
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vill ha en sopransaxofon. De är nog alltid dyra? För dyra för att spela oljud på. Jag får nog köra vidare på min Thomann-flöjt

  12. #72
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Steget mellan sopransax och klarinett är inte lika stor som prisskillnaden, menar jag Köp en klarinett! Utmärkt för oljud

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    https://www.tradera.com/item/210401/...138-kr-4138-kr kanske... Är väl inte raketvetenskap att fixa.

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steget mellan sopransax och klarinett är inte lika stor som prisskillnaden, menar jag Köp en klarinett! Utmärkt för oljud
    Jo, det är väl sant kanske.

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.tradera.com/item/210401/...138-kr-4138-kr kanske... Är väl inte raketvetenskap att fixa.
    Huh. För det priset är det ändå långt över nuvarande budget, men man kanske kunde fulpruta ner det en tusenlapp.

    Oj jävlar, de har en defekt piccolo för 500. Sån akustisk tinnitus-oljud-apparat ju. Vågar inte köpa, kommer bli döv.

  15. #75
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag ser att vi har en 99a som budar där :-)

  16. #76
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HALLÅ!!! Nu verkar det vara guldrusch på klarinetter. Chansen att få tag på en bra för under 500 spänn har nog sällan varit bättre. Kolla tradera. Önskar nästan att jag inte redan hade två
    Länka gärna till någon billig som verkar vettig! Jag har ju noll koll.

  17. #77

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp en klarinett! Utmärkt för oljud
    Nysläppt album på Bandcamp med bara Bb-klarinett:

    Citat Ursprungligen postat av Madison Greenstone
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Each of these studies takes as its basis a mode of resonance latent in the Bb clarinet. This album collects iterative and essayistic reflections on the self-generative qualities of these resonances. The instrument becomes a site of indeterminacy. What happens when resonance overflows?
    https://relativepitchrecords.bandcam...-consciousness

    (Gissningsvis mer i oljuds smak än Ambulansens.)

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Läget just nu https://www.tradera.com/search?q=kla...egoryId=210401 har aldrig varit så billigt överlag.

    Rent spelbarhetsmässigt så är det viktigaste 1. Inga sprickor. Kolla bilderna ordentligt. (Men för en superbillig sprucken man jag köra med trälim och slangklämma och spela ändå )

    2. Uttorkade putor. Detta är svårt att se, och det kanhända att det inte nämns av säljaren. Man kan messa och fråga dock, men det är inte säkert säljaren ens vet. Eller hoppas på det bästa (jag har haft tur). Man kan byta putor i värsta fall. Finns billiga uppsättningar.

    3. Uttorkade/bortfallna korktätningar. Här kan man ta vafan som helst. Fetta in en bit tyg och linda runt och du är good to go. Snabbfuktat toapapper funkar det med i nödsituation. Eller köp dyrt för ändamålet tillverkat specialkorkmaterial

    Som det ser ut dock, så är de flesta fan förvånansvärt fina där på tradera just nu.

  19. #79
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nysläppt album på Bandcamp med bara Bb-klarinett:



    https://relativepitchrecords.bandcam...-consciousness

    (Gissningsvis mer i oljuds smak än Ambulansens.)
    Ja FY fan alltså Mest för att man får förvärrad tinnitus varje gång man råkar låta sådär. Sätter 100sek på att hon spelat in med hörselskydd

  20. #80
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nysläppt album på Bandcamp med bara Bb-klarinett:



    https://relativepitchrecords.bandcam...-consciousness

    (Gissningsvis mer i oljuds smak än Ambulansens.)
    mmm, en sekund in, ren njutning. Blir nog ett köp imorgon på bandkampsfredagen.

  21. #81
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.tradera.com/search?q=kla...egoryId=210401

    Där kan man se avslutade priser på beg klarinetter, från senast inlagd och bakåt. En del rätt billiga, ja.

    Och nu när jag hör Madison Greenstone så känner jag att jag vill levla upp från min Thomannflöjt...

  22. #82
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sen får jag kolla om Dror Feiler vill ha lite lektioner (halvt seriöst)

  23. #83
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läget just nu https://www.tradera.com/search?q=kla...egoryId=210401 har aldrig varit så billigt överlag.

    Rent spelbarhetsmässigt så är det viktigaste 1. Inga sprickor. Kolla bilderna ordentligt. (Men för en superbillig sprucken man jag köra med trälim och slangklämma och spela ändå )

    2. Uttorkade putor. Detta är svårt att se, och det kanhända att det inte nämns av säljaren. Man kan messa och fråga dock, men det är inte säkert säljaren ens vet. Eller hoppas på det bästa (jag har haft tur). Man kan byta putor i värsta fall. Finns billiga uppsättningar.

    3. Uttorkade/bortfallna korktätningar. Här kan man ta vafan som helst. Fetta in en bit tyg och linda runt och du är good to go. Snabbfuktat toapapper funkar det med i nödsituation. Eller köp dyrt för ändamålet tillverkat specialkorkmaterial

    Som det ser ut dock, så är de flesta fan förvånansvärt fina där på tradera just nu.
    Du är bäst!

  24. #84
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nysläppt album på Bandcamp med bara Bb-klarinett:
    https://relativepitchrecords.bandcam...-consciousness
    Multiphonics med kretsandning? Många av dem låter ganska stabila. Här finns några varianter att prova för den som har en klarinett:

    https://heatherroche.net/2018/09/13/...-multiphonics/

  25. #85
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  26. #86
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Där snackar vi! Har tyvärr varken chennai, surna eller skallmeja. Men det där kan vara en bra deal faktiskt.

  27. #87
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läget just nu https://www.tradera.com/search?q=kla...egoryId=210401 har aldrig varit så billigt överlag.

    Rent spelbarhetsmässigt så är det viktigaste 1. Inga sprickor. Kolla bilderna ordentligt. (Men för en superbillig sprucken man jag köra med trälim och slangklämma och spela ändå )

    2. Uttorkade putor. Detta är svårt att se, och det kanhända att det inte nämns av säljaren. Man kan messa och fråga dock, men det är inte säkert säljaren ens vet. Eller hoppas på det bästa (jag har haft tur). Man kan byta putor i värsta fall. Finns billiga uppsättningar.

    3. Uttorkade/bortfallna korktätningar. Här kan man ta vafan som helst. Fetta in en bit tyg och linda runt och du är good to go. Snabbfuktat toapapper funkar det med i nödsituation. Eller köp dyrt för ändamålet tillverkat specialkorkmaterial

    Som det ser ut dock, så är de flesta fan förvånansvärt fina där på tradera just nu.
    Istället för korktätning kan man också köpa ett paket tandtråd och linda runt tills det blir lagom tjockt. Sprickor är väl som sagt det enda man verkligen skall försöka se upp med.
    Enstaka putor som inte sluter tätt är inte så svårt att fixa. Det är viktigt att instrumentet är tätt, annars är det inget roligt att spela klarinett och sax. Jag spelar hellre på ett billigt plastinstrument som är tätt, än ett proffsinstrument som inte är det.

    Själv skulle jag gärna någon gång få tag på en tarogato (ett slags ungersk träsopransax):


    https://youtu.be/ZIwPmgd0Hvs
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-10-05 klockan 19:00.

  28. #88
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    TANDTRÅD!!!!! Genialt. Köper tandtråd snarast.

    Håller med om plastklarinett. För en casual player är det förmodligen bättre. Minimal väderkänslighet är ej att förakta.

    Lägger till syntetiska reeds. Kräver ingen inblötning och uppvärmning, vilket ger instrumentet ännu mer instant gratification Testar på skoj just nu Yamahas allra billigaste nybörjar-reed i äkta plast. Och det är helt makalöst otroligt nästan konstigt lättspelat, som ett annat jävla instrument nästan. Askul, och jag kan mer än uppskatta det litelite leksaksaktiga sound det ger. Däremot deformeras det alldeles för lätt, så man måste vara mer försiktigt med det än med trärör. Dyrare syntetrör låter inte särskilt annorlunda från trä dock.

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv skulle jag gärna någon gång få tag på en tarogato (ett slags ungersk träsopransax):

    https://youtu.be/ZIwPmgd0Hvs?si=aOUs-ort-T5EhbPX
    Mycket fint instrument! Mycket nära en sopransax men träigare timbre och bättre dynamik inom mjuka området utan att spricka sönder och bräka som saxofoner ofta gör...


    https://youtu.be/eTSlWC1ycWg


    https://youtu.be/xAYqi1g1fMI
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-10-06 klockan 22:17.

  30. #90
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Förklara hur tandtråden fixar glappande putor. Fattar inte?

  31. #91
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte putor, men istället för korktätning.

  32. #92
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte putor, men istället för korktätning.
    Ah. Såklart! Ja nu är jag med.

  33. #93
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förklara hur tandtråden fixar glappande putor. Fattar inte?
    Man virar åt den skithårt så ventilen är stängd jämt. Tätt!

  34. #94
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Ett tips när det gäller att kolla om en sektion är tät är att, efter att man tätat med handflatan, inte blåsa utan suga luft med munnen och få till ett vakuum. Om man sedan lyfter ett finger och det är riktigt tätt blir det en speciell känsla och ljud (som inte uppstår om det är otätt någonstans). Blåser man istället mot ett motstånd så tenderar putor/klaffar att öppna sig som kanske är helt täta vid de betydligt lägre tryck som gäller när man spelar.
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-10-07 klockan 18:13.

  35. #95
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just nu spelar jag mest tenorsax, men har klarinetten alltid monterad i närheten (smidigare pryl liksom ), och skillnaden är intressant. Saxen förbrukar mycket mer luft, men är liksom öppen och fluffig, medans klarren faktiskt är jobbigare att spela på trots att man sparar på luften.

  36. #96
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Oboe är värst. Där går luften inte alls åt fort, problemet är att sätta in utandningspauser.

  37. #97
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja jag har hört det. Att man kan svimma av koldioxidöverdos typ.

  38. #98
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fan, jag hade ju larm på det här idag. Gick flera stycken. Har iofs inga pengar så det var kanske bäst ändå

  39. #99
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ligger en C-klarre där nu, för den som vill ha sån

  40. #100
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag önskar nästan att jag inte redan hade två Fan vilket billigt instrument, verkar finnas hur många som helst på marknaden nu med. Nån som slagit till?

  41. #101
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang putorna. Lade alltså lite olja på en bit gammalt bomullslakan som jag rivit till trasor. Förde in under en öppen puta och stängde klaffen försiktigt. Får se om det börjar klibba eller så. Men funkar än så länge bra.
    Hur funkar det nu efter några år? Blev det klister eller?

    Grejen är att idag gjorde jag "misstaget" att spela lite på en äkta Selmer hos en vän Helvete vilken skillnad mot min billiga Artley, som vid det här laget just blivit svårspelad. Tänker att det är puttorka, och tänker på denna tråd och mandelolja...

  42. #102
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är att idag gjorde jag "misstaget" att spela lite på en äkta Selmer hos en vän Helvete vilken skillnad mot min billiga Artley, som vid det här laget just blivit svårspelad. .
    Ja visst blir man deppig när man märker hur lätt det går med underhållna kvalitetsinstrument.. och märker hur mycket det kostar

    Uppdatera gärna om du tänker restaurera, har också en klarinett som behöver kärlek eller säljas.

  43. #103
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar det nu efter några år? Blev det klister eller?

    Grejen är att idag gjorde jag "misstaget" att spela lite på en äkta Selmer hos en vän Helvete vilken skillnad mot min billiga Artley, som vid det här laget just blivit svårspelad. Tänker att det är puttorka, och tänker på denna tråd och mandelolja...
    Bra fråga! Ska kolla nästa gång jag är på landet där den befinner sig!

  44. #104
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Spännande! Som sagt, den där selmern jag testade var så jävla tät och lättspelad att jag nästan blev ledsen Man vet inte vad man har förrän nån annan har nåt bättre...

  45. #105
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Köpte mandelolja och behandlar putorna på tvärisen... Funkar kanske lite Hittar rena skador dock, så det kanske är läge att hitta ett byteskit.

    Inser att jag inte riktigt minns hur bra denna var från början på de lägsta tonerna, för nu kan jag bara tänka på att selmern var lika lättblåst i botten som mina bansuris.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •