Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: att få 2 basar att låta som 1

  1. #1
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior

    att få 2 basar att låta som 1

    Kära basvänner!

    jag sitter med en låt med 2 basar - en syntbas med ganska lång attack som bara spelar 1/4 monotomt och monofoniskt samt en slapbas som piggar upp det hela. vad jag är ute efter är att man ska uppleva de två basljuden som samma instrument.
    om ni lyssnar på hur det låter i mixen, och upplever det på ungefär på samma sätt som jag, så flyter basarna ihop och blir nästan en enhet men när man solar basarna så blir slapbasen alldeles för tydlig (låter småtöntigt imo).
    vad jag har testat med var att köra ljuden genom en gemensam vocoder - det lät grymt men gav inte resultatet som jag hade hoppats på.

    http://www.powerpuff.org/~magnus/musik/baraBasar.mp3
    http://www.powerpuff.org/~magnus/musik/inTheMix.mp3

    någon som vet, tror eller tycker något?

  2. #2
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    När jag bygger old-school-goa-trance brukar jag ösa på ett par tre basljud som spelar i stort sett samma sak, men jag vet inte om man upplever det som en bas, utan bara som ett smatter kanske

    Däremot, så brukar jag stapla lead-ljud för att få det att låta som ett ljud. Det jag sitter och pillar mest med då är delay-funktionen på ett spår i Cubase - alltså, låter det ena ljudet börja några millisekunder innan det andra, för att de ska flyta ihop så snyggt som möjligt och låta som ett ljud.
    Och när jag gör det i rymdsynthen så panorerar jag gärna isär dem lite för att få en nice och trevlig stereobredd på det hela

    Om ljudet dock låter "småtöntigt", som du skriver, så får man väl kanske börja med att ratta om det lite?

  3. #3
    toandfro
    Om du använder cubase så kan du ju testa att lägga alla basarna i samma subgrupp och lägga på gemensamma effekter på det hela.

  4. #4
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    jag kör reason men det går ju att köra bägge basarna genom samma fx.
    det är gemensamma effekter jag har tänkt på jag också - men hur...
    har en liten idé om att dra ljudet genom en dist och sedan filtrera det dynamiskt triggat av slapbasen.

    rizzo: kan tänka mig att det du föresår låter bra på trance - men det är inte bredare ljud jag är ute efter - snarare mer fokuserat. det senare tipset är alltför sant. jag skulle helst slippa fundera ut hur jag fångar bägge ljuden i en syntpatch. jag vill ju ha karaktären av bägge ljuden men att det ploppigaste slapbasljudet ska bort.

    nån annan som kan komma på något fusk?
    btw: en korkad fråga - är det någon som hör det jag hör och försöker beskriva i ljudsnuttarna?

  5. #5
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    bongo: Du vill använda 'resynthesis' (återsyntes?) helt klart. Då kan du ta karaktären från ett ljud och lägga på ett annat, och morpha mellan dem och så vidare

    Några länkar:
    Waldorf Wave
    Hartmann Neuron
    PSP Magenta (Demo i ZIP-fil)

    Wave:n och Neuron:n är kanske lite väl dyra, men Magenta är et VST och går lös för $149, så där finns ingen ursäkt att inte pröjsa om man gillar demon.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Få dem att mötas i samma ljudbild tycker jag. Använd en Spider Audio och koppla bägge ljuden dit, koppla sedan därifrån till ett gemensamt effektpaket med t ex Unison-modulen, lite kort reverb, och sedan kanske in med allt i Scream 4-disten, inte nödvändigtvis för dist utan kanske någon skön tapekomprimering eller så.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite lätt lågpassfilter på slapbasen? Eller så åtgärdar du grundproblemet, att slapbasen låter rätt taffligt? Den behöver lite fler samplingar för att må bra. Tycker inte att den ligger fel nivåmässigt sätt i mixen, snarare lite för lågt, den försvann nästan när man fick höra baspaketet i sitt rätta sammanhang.

  8. #8
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    schyssta tips!

    det blir nog ett annat slapljud och scream som får bli lösningen.

    på gott och ont funkar inte några pluggar i reason - men det går ju att använda en annan host och sampla resultatet.
    wave är toksnygg! - men mitt bankomatkort kommer att protestera.
    Oberheim hade väl nån synt/sampler på gång i mitten på nittiotalet som gjorde additivsyntes av samplingar. någon som minns?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Pluggar kan du visst använda på Reason-instrumenten. Det är bara att ReWire-koppla, Reason har 64 utgångar. Själv tycker jag dock Reasons egna effekter duger fint så jag jobbar inte så.

  10. #10
    bongo
    bongo är inte uppkopplad
    bongos avatar
    Senior
    så sant så.

Liknande ämnen

  1. Huvudinstrument? vilken/ vilka gitarrer & basar spelar du på oftast?
    Av imported_Jonaz i forum Stränginstrument
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 00:49
  2. Ska MoPho låta så här?
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 10:07
  3. Hur får man miditrummorna att låta bra?
    Av erik_ande_85 i forum Mixning & mastring
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 00:05
  4. Låta grejerna stå på?
    Av Butterfly i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •