Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Designa 99klubb-CD'n!

  1. #1
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran

    Designa 99klubb-CD'n!

    TÄVLINGEN ÄR AVSLUTAD


    Våran klubbmusik-tävling rullar på som vanligt. Men vi behöver ett omslag till CD-skivan. Därför utlyser vi nu ytterliggare en tävling. Vem kan designa det snyggaste omslaget till 99musik's klubbskiva? Vi tänkte att alla som vill får delta och göra sin design och sedan har vi en omröstning om vilket bidrag som är bäst.

    Deadline för denna lilla tävling är densamma som för klubb-skivan, dvs den 30 Juni.

    Regler!

    Några enkla regler för tävlingen. Ni måste använda dessa mallar för designen:

    - Booklet (fronten på CD-caset)
    - Inlay (bakstycket på CD-caset)
    - Label (själva CD-skivan)

    Filformaten som vi godtar är antingen TIFF eller EPS med en upplösning på minst 300 dpi.

    Det finns en väldigt bra sida med lite tekniska tips/regler på hur man ska designa ett skivomslag för att det ska bli så bra som möjligt i tryck. Jag rekommenderar Er att läsa denna sida!

  2. #2
    J3000
    Funky stuff, eftersom jag inte pallar göra nån låt kanske man kan försöka sig på ett omslag..

  3. #3
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag vill också passa på att säga att ett par saker till.

    Tänk på följande saker när ni designar omslaget.

    - Lämna plats för 99musik-logotypen på framsidan.
    - Bookleten's mittenuppslag skall innehålla spårinformation, så tänk på att det ska finnas text där.
    - Inlay:en skall i nederkant kunna ha plats för logotyper med eventuella sponsorer.
    - Inlay:en skall också innehålla spåren på skivan, så tänk på att det ska finnas text där.
    - Skriv gärna påhittade artistnamn och låtar så att vi förstår vilket typsnitt och placering som texten är tänkt.

    I nuläget vet vi inte exakt hur själva skivan kommer att tryckas, det är en ekonomisk fråga. I värsta fall blir det enbart ett svart tryck på skivan. Men förhoppningarna är att vi ska kunna trycka även skivan i färg.

    Angående sidan med tips/regler som jag hänvisar till i nyheten så bli inte förskräckta av allt tech-talk där. Gör schyssta omslag så får vi i värsta fall fixa i ordning det vinnande bidraget inför tryckning.

    Priset, om man vinner, är väldigt blygsamt. Ett exemplar av skivan samt cred i bookleten.
    för jobbet.
    Några frågor?

  4. #4
    oberg
    Jag vet (från tidigare jobb jag gjort) att Arkitektkopia tar ca 20:-/styck för 4-färgstryck på en CD-R (Verbatim) som man sedan bränner själv. De tar ju ofta ganska bra betalt för sitt arbete men det kanske kan vara bra som en prisjämförelse.

  5. #5
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag tycker den är skitsnygg som den är på bilden , Det ser ut som om den är silverfärgad. Lite text och en 99musik-logga i svart bara så är det färdigt

  6. #6
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Glöm inte att lämna plats för streckkoden (EAN13, med tysta zooner och sånt) på baksidan av plastasken.

    Mer info om streckkoder hittar ni på www.ean.se, eller genom att skicka ett PM till mig :kaaaka!:

  7. #7
    sybariten
    sybariten är inte uppkopplad

    är EPS vektoriserat ?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tänk på att skicka med en webvänlig version också (72 dpi, storlek?) för röstningens skull. Bilder för "print" kan ej visas i en webläsare - där blir de bautastora. 300 dpi blir inte så bra i tryck heller, jag rekommenderar 1200 dpi. Tycker egentligen alla borde skicka in 72 dpi-versioner, annars kommer Martins mailkonto må mycket illa mycket snabbt. Så kan vinnaren skicka in sin fullsize:are sedan. Ett CD-omslag i full storlek & upplösning blir gissningsvis mellan 20-50 mb stort. Det bara fram/baksidan dessutom.

  9. #9
    Tobias Bergius
    Det här måste jag vara med på.
    Hur gör jag för att skicka in bidraget då?

  10. #10
    oberg
    sybariten: Man använder vanligtvis vektorgrafik i en EPS, men filformatet som sådant kan även innehålle bitmap:ar.

    Martin: Vad vill det tilltänkta tryckeriet ha för upplösning?
    Till skillnad från PF tror jag att 300 räcker gott - men klarar de högre är väl det fint. Vilken färgrymd föredras? CMYK? ...eller är de modernt digitala och godtar RGB?

  11. #11
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Oberg: 300 dpi duger gott för det är det som krävs enligt tryckeriet.

    Tobias: Skicka ett PM till mig med länkar till bidragen, alternativt mailar du till mig privat, martin (snabela) easedrop.com

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Sist jag gjorde omslag skulle tryckeriet ha dubbelt dpi mot vad som blir färdig produkt, men det kan ha ändrats.

  13. #13
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    I båda checklistorna står det att man inte ska använda Truetype-typsnitt. Jag blev nyfiken på varför och hittade den här intressanta sidan:

    TrueType & PostScript Type 1: What's the Difference?

    Sidan har ett par år på nacken men jag antar att både Postscript- och Opentype-typsnitt går bra idag.

  14. #14
    pledge
    Finns det inga mallar att tanka hem för Indesign? PageMaker är ju stenålder.

  15. #15
    Patrick Fridh
    Typsnitt är ju inte aktuellt, man gör en bild av hela sidorna inklusive texten - då är man säker på att allt blir exakt som man vill (och följdaktligen kan man då använda vilket typsnitt som helst). Jag håller med om att Pagemaker är stenålder. Verkligen en gammal relik. Jobba med pixlar i stället, och gör hela bilderna i Photoshop. 1200 dpi skadar inte, även om tryckeriet bara anger 300 dpi. En riktig tryckpress jobbar oftast med 1200 dpi och då är det lika bra att ha med så pass mycket information i grafiken; då kan tryckeriet göra som de behagar. Att skala ned 1200 till 300 är inga problem.

  16. #16
    Patrick Fridh
    Letade runt lite, 300 dpi verkar OK om man tar i ordentligt med pixelstorleken.
    Här finns ett "actions"-paket till Photoshop; http://thepluginsite.com/resources/gizmo/ - så får man rätt format. Packa upp filen, lägg t ex på skrivbordet, öppna Photoshop och fönstret Actions ("händelser" i svensköversatt Photoshop?), klicka på den lilla pilen i övre högra hörnet på Actions-rutan och välj "Load Actions...". Nu har ert program CD-mallen inlagd.

  17. #17
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    PF: Jo, förvisso - om slutresultatet ändå blir en bitmap spelar typsnittsfrågan ingen roll. Jag är själv rätt förtjust i vektorgrafik, men hur man än gillar att jobba går det ju alltid att exportera till ett pixelerat bildformat till sist.

Liknande ämnen

  1. 99klubb
    Av jensjakob.se i forum Allmänt om musik
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 19:52
  2. Om ni fick designa en synt
    Av Jony i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 01:28
  3. Designa en synth...
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •