Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Från Moog

  1. #1
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran

    Från Moog

    Aloha!

    Skickade ett email till Moogmusic efter jag fått min Voyager AE för att tacka Bob och alla andra på Moogmusic för att göra en sådan underbar synth. Jag berättade att jag var från Sverige och att Bob förtjänade Polarpriset. Sedan skrev jag att detta email skulle skickas till alla på Moogmusic speciellt Bob Moog. Fick detta som svar i dag. Dom på Moog vet hur dom ska ta sina kunder. :kaaaka!:


    Magnus:
    Thank you for writing to us and Thank You for being our customer and supporter. Everyone at Moog received your message. We greatly appreciate you taking time to write and, of course, we appreciate your purchase of the Voyager. Bob got really happy of the message from Sweden since he had a great time there and got to know some of the moog users. He want you to give is regards to all moog users in Sweden. We hope to continue to make outstanding products and when we receive support like yours it makes the hard work worthwhile.

    Thanks again!
    Mike Adams
    President

    Moog Music Inc.
    p. 828-251-0090
    f. 828-254-6233
    www.moogmusic.com
    50 Years of Timeless Electronic Musical Instruments

  2. #2
    GlobalMotion
    Roligt att det nådde fram och blev uppskattat

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Testa det på Roland...

  4. #4
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa det på Roland...
    Hahaha! Vet inte riktigt vad man ska tacka dem för egentligen heller...det mesta sköna sakerna de har är ju taget ur produktion ändå... :rolleyes:

  5. #5
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha! Vet inte riktigt vad man ska tacka dem för egentligen heller...det mesta sköna sakerna de har är ju taget ur produktion ändå... :rolleyes:
    Replik från PF kanske?!?

  6. #6
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Okej...V-synth är fin, det håller jag med om, och d-50 kortet man kan köpa och ploppa in är fint...men det överväger inte allt skräp som de producerat. Moog har ändå hög klass på alla sina saker.

  7. #7
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Gött mos!

  8. #8
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och d-50 kortet man kan köpa och ploppa in är fint...
    Om man bortser från det faktum att de fortfarande inte har lyckats leverera några...

    Kul med brevet, Demokid...

  9. #9
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Lasselu: Ajdå...jaja...inga snälla brev till dem då.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul! ;-) Själv kunde jag inte närvara eftersom tjejen skulle leverera baby när som helst när det bar av för moogmiddag. Men jag kommer ihåg att kollegan Ludde tog med sig kollegan Tages Moog för signering... :-) Härliga bilder blev det också. Hade förmånen att snacka en del med Bob under frankfurtmässan året därpå dock, det var häftigt.

  11. #11
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Coolt meddelande från VD på Moog. Önskar att jag hade en moog. Vad tror ni om Prodigy eller Rouge?

    \\Gnutten

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Är du också sugen på en sådan?

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    eller varför inte en arturia?

  14. #14
    toandfro
    Att det var Bob Moog som skapade Moog-synthen kan man ju förstå om man hör namnet...men vem är skaparen till Roland? Roland Cedermark?

  15. #15
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Ha Ha Ha!! Roland Cedermark!! Den var bäst!

    MVH
    Demokid

  16. #16
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller varför inte en arturia?
    Ljudmässigt funkar Arturia men om man vill ha känslan och stoltheten som följer med en Moog, då vill man ha hårdvara.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    javisst.. lägg även till alla fakta om ständig skötsel, service, patchminnen, otymplighet och pris så kan man ju börja fråga sig om vad som är generellt sett det kreativaste verktyget _egentligen_. Det är nog generellt sett mest stoltheten som talar till orginalens fördel.. tyvärr.

  18. #18
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Nja alltså så mycket skötsel. service blir det t.ex inte på min Model D från 72. Den funar fin fin bättre än vissa två år gammla Korg Mikrokorg eller Alesis ION m.m.

    Det är roligare att lira på äkta vara det fina trät, koppla eller ratta på äkta rattar gör att man vill lira mer. Inte samma sak att boota upp datorn starta Cubase/Logic, välja rätt plugin spår och sitta och klicka med musen.

    Jamenar varför ska allt gå så fort alla snackar om att det går snabbare att jobba med mjukvara... ja när man gör svenssontechno m.m.

    See you, nu ska jag gå till Kägelbanan och se System "live" dom kör bara plugins, samplingar från mig och talsynthes...dom e tok bra. :-)

    MVH
    Demokid

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den funkar finfint, bättre än vissa två år gamla Korg Mikrokorg eller Alesis ION m.m.
    Såpass? Nu får du allt förklara dig...jag har då inte hört ngt som ska strula på dessa (förutom att ngn här hade knas på sin microkorgklaviatur...men det var självförvållat).
    Imo så har vi precis sett "stoltheten" tala...

    EDIT: var tvungen att korrigera smärre språköverträdelser i citatet. Jag känner stolthet för det svenska språket.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Är det bara jag som stämmer alla mina VCO-syntar som saknar autotune så fort jag ska göra inspelningar till en seriös låt? Ibland så behövs även kalibrering av oscillatorerna.. sånt är inte så kul. Efter ~20 år så bör man börja byta ut en del kretsar för att de åldrats för mycket vilket gör att synten börjar låta grumligare med mera (det har jag planerat att göra på mina syntar i sommar). .. så både skötsel och service-jobb ser jag att det blir ganska mycket av till skillnad från mjukvarusyntarna som jag använde förr i tiden.

    "service blir det t.ex inte på min Model D från 72"

    Du funderar alltså inte på att byta ut alla kondningar (numera så har jag iofs dålig koll på sånt.. men det är väl kondningarna som föråldras till det sämre?)? Det bör du fundera på om det inte redan är gjort. Jag ska be någon fixa det på mitt gamla härke från '69 så snart som möjligt.. för den vågar jag inte rota i själv.

    "Det är roligare att lira på äkta vara det fina trät"

    Det finns riktigt bra midikontrollers som gör att man i många fall inte behöver kolla på datorn.. eller ens ha den i samma rum som där man står och lirar. Men visst håller jag med om att det är mycket roligare att köra på de riktiga.. där har vi nog en hel del stolthet inblandat i det hela.

    "koppla eller ratta på äkta rattar gör att man vill lira mer."

    Det är relativt få musiker som verkligen tycker att det är så kul att hålla på med sånt om de verkligen inte behöver. Det var därför som jag envisades om att kasta in hela 2 st "generellt sett" i mitt förra inlägg.

    "Jamenar varför ska allt gå så fort alla snackar om att det går snabbare att jobba med mjukvara"

    Ingen aning.. jag såg nu den frågan riktad lite halvt åt mitt håll.. men jag har aldrig skrivit något om att det ska gå fort.

    Jag tar upp den här diskussionen mest för att jag tycker att man bör försöka att bredda sina vyer även om man har fastnat för ett arbetssätt. Jag kör själv nästan bara med 60 och 70-talare.. men för det så tycker jag att det är skitkul även med VA-syntar/romplers/mjukvarusyntar/whatever och ser nu att det t.om. är mer givande att köra på sånt om man inte har ett verkligt intresse för semi-antika instrument.

    "See you, nu ska jag gå till Kägelbanan och se System"

    coolt.. jag var på väg att övertala en polare till att hänga med dit då han sa att han skulle ut med frugan istället.. verkar ju va lite mini-festival där.. och det missar man.. blä

  21. #21
    imported_equinoxe
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    javisst.. lägg även till alla fakta om ständig skötsel, service, patchminnen, otymplighet och pris så kan man ju börja fråga sig om vad som är generellt sett det kreativaste verktyget _egentligen_. Det är nog generellt sett mest stoltheten som talar till orginalens fördel.. tyvärr.
    Jag äger ingen Moog och har inga planer på att fixa en heller. Men om jag skulle välja hade jag hellre fixat en riktig istället för Arturias. Varför? Jo, därför att jag helt enkelt inte kan göra någon konstruktivt och bra framför en dator rent musikaliskt. Jag tar hellre jobbet som medföljer helt enkelt så länge jag vet att instrumentet hjälper mig i mitt skapande.

    Självklart bör man vidga vyerna och se sig omkring men för mig är inte dator ett alternativ om jag vill göra något seriöst. Jag tittar mer än jag lyssnar och hatar att sitta och klicka mig fram på en skärm. Dessutom saknar jag enkelheten att bara slå på mitt instrument och spela 10 min innan bussen går. Det känns också skönt att inte göra allt framför datorn. Jag sitter där tillräckligt ändå.

    Jag bör kanske tillägga att jag dock inte är främmande för VA eller digitala alternativ. Puritan har jag inte råd att vara.

  22. #22
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Jag äger en Model-E sedan en vecka. Mer Moog än så kommer jag knappast behöva köpa. Är väldigt nöjd med den dessutom!

    /En före detta Hårdvarutaliban som blivit Mjukvarufanatiker

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    eq: jag tror du inte läste igenom mitt senaste inlägg ordentligt. Men japp.. i ditt inlägg så har vi ett av alla tänkbara sätt att se på saken

    dalle: Den har jag testat lite. På något sätt så tycker iaf jag att den känns ganska så ball med tanke på att det var en av de första mjukvarusynt-pluggarna som försöker emulera en gammal klassiker. Kul att du är nöjd! Vad jag kommer ihåg så låter den inte särskillt "moog" för övrigt.. så om man är tokig i moog-soundet så är det orginal, creamware eller arturia som gäller verkar det som.

  24. #24
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Jag använder både en riktig Moog Modular och Arturia Moog Modular V och visst är det skillnad både i ljud och användning. Arturias mjukvaruemulering låter i vissa fall ganska likt den riktiga hårdvaran men det finns samtidigt väldigt många fall där det helt enkelt inte går att få mjukvaran att låta som hårdvaran ... Fördelen som jag ser med Arturia är framför allt möjligheterna att spara sina patchar. Jag föredrar dock ändå den riktiga hårdvaran framför mjukvara i detta fall!

Liknande ämnen

  1. Gratis vågformer från Moog, ARP, Korg etc
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 17:34
  2. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57
  3. Nyheter från Moog!
    Av Volantiz i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 12:56
  4. Ny filterbox från Moog
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-23, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •