Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Polar anordnar studio-utbildning.

  1. #1
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran

    Polar anordnar studio-utbildning.


    Den legendariska Polar-studion har som bekant gått i graven, i alla fall nästan. Nu satsar man på en ljudtekniker-utbildning i den gamla A-studion som får "leva kvar".

    Saxat från MusikIndustrin's nyhetsbrev

    "Polar Studios anordnar en utbildning för ljudtekniker i höst i sina lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm. Kursen leds av producenten Lennart Östlund och studions egna tekniker, och Östlunds ambition är att delge en ny kull tekniker sin kunskap när Polar Studios snart läggs ned. Utbildningen pågår under tiden 3 augusti-26 november, intresseanmälan görs på e-post till rebecca@polarstudios.se."

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha, det är så komiskt, vad gör man när det inte finns en marknad kvar för feta studios? Man utbildar FLER tekniker! Tror det kommer gå svinbra, till skillnad från SAE och etc är det där ju folk och lokaler som faktiskt har riktiga erfarenheter från den riktiga världen. Lär bli poppis.

  3. #3
    Kristofer
    Förstår inte riktigt. Kommer a-studion att finnas kvar framåt, eller ska den också rivas när kurserna är avslutade?

  4. #4
    Spinnybob
    [QUOTE=eskimo]

    Så det är inte på riktigt när SAE/Studio 301 har haft Rammstein, Backyard Babies, Mustach och Europe hos sig de sista 6 månaderna? Get real!

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Eskimon har ett halvt rätt. SAE:s lokaler används men knappast med lärarna som tekniker. När jag gick där höll Christian Falk å Johan Ekelund på i 1:an. Hade man haft dem som lärare då jädrar...

  6. #6
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Spinnybob, när jag gick på SAE fick vi spendera en förmiddag i den studion och mikade lite flygel, annars satte vi inte vår fot där. Så den lokalen är ju en kommersiell studio och inte något som ingår i undervisningen. Min huvudlärare var iof kunnig men extraknäckte med att köra ljud på eurosport.
    "Those who can do, and those who can't teach" som det så fint heter.
    "Get real!"

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eskimo
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min huvudlärare var iof kunnig men extraknäckte med att köra ljud på eurosport.
    Ah! Stefan, Louie eller Peter?

  8. #8
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Stefan var det, louie känner jag inte till, när gick du?

  9. #9
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    399X dvs 1999. Louie jobbar nu på Propellerheads tror jag.

  10. #10
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, 301X här va. Shit vad tiden går...

  11. #11
    Spinnybob
    Ojdå tiderna förändras!
    Jag gick ut september -03 och har under min tid:
    Varit 5 dagar i studio 301(gamla ettan) med Magnus Frykberg, kört liveljud på 8 föreställningar av Trollkarlen från OZ, 1 dag i 301 med Sankan(producent bla Thåström, Paradise Lost, User mfl), gästföreläsningar av Per Boysen, Peter Hallström, STIM folk, Skivbolagsfolk, Suttit på internet online seminarium där vi kunnat ställa frågor till Alan Parson, Desmond Child, Eric Shilling, DJ Muggs mfl. och varit i Hultsfred på rookie festivalen och kört liveljud under tre dagar. Säkert fler men det är vad jag kommer ihåg just nu.

    Menade inte att racka ned på Polar, säkert bra men trött på att höra att SAE är skit, lärarna inte kan något och att det inte har med verkliga livet att göra.

    Just my 5 cents.

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    "DJ Muggs"? ARGH!! LYCKOS!!

  13. #13
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Här kommer mera

    Hejsan!

    Många intresse anmälningar har kommit in och vi har beslutat oss för att ha
    2 dagars öppet hus,
    där vi kommer att informera om utbildnigen mm.

    Dessa datum är: Tisdag den 8 Juni samt Torsdag den 10 Juni kl 19.00 på Polar
    Studion (St:Eriksgatan 58-60)


    Lite kort inför utbildningen:

    Ändamålet är att sy i hop en kurs med en grupp elever som står på någolunda
    lika kompetens och kunskapsnivå från start.
    Därför krävs ett möte med samtliga sökande.

    Kursen kostar 65 000 kr för hela terminen (inga studiemedel finns att söka
    men en del fonder se stora fondboken)

    Tiderna kommer att vara dagar/kvällar/helger allt efter behov.

    Detta är ingen fortsättningskurs utan en utbildning från start.


    Osa snarast och glöm ej tala om vilket datum det gäller!


    Med Vänliga Hälsningar
    Rebecca Repitsch


    Visit us on the web!
    http://www.polarstudios.se


    ST Eriksgatan 58-60
    P.O. Box 49065
    S-100 28,STOCKHOLM
    SWEDEN
    Phone +46 8 654 06 95
    Fax +46 8 651 89 52

  14. #14
    simulacra
    Citat Ursprungligen postat av Spinnybob
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ojdå tiderna förändras!
    Jag gick ut september -03 och har under min tid:
    Varit 5 dagar i studio 301(gamla ettan) med Magnus Frykberg, kört liveljud på 8 föreställningar av Trollkarlen från OZ, 1 dag i 301 med Sankan(producent bla Thåström, Paradise Lost, User mfl), gästföreläsningar av Per Boysen, Peter Hallström, STIM folk, Skivbolagsfolk, Suttit på internet online seminarium där vi kunnat ställa frågor till Alan Parson, Desmond Child, Eric Shilling, DJ Muggs mfl. och varit i Hultsfred på rookie festivalen och kört liveljud under tre dagar. Säkert fler men det är vad jag kommer ihåg just nu.

    Menade inte att racka ned på Polar, säkert bra men trött på att höra att SAE är skit, lärarna inte kan något och att det inte har med verkliga livet att göra.

    Just my 5 cents.
    Spinny, kanske för att du haft tur och varit en av de lyckliga som fått sitta i ettan, samt varit på rookiefestivalen mm mm.
    Det är ju ingalunda ngt som hänt mig än iaf och jag har gått där sedan sept 03, vi har iofs varit i ettan en del men då som utbildning, inte professionell inspelning, har inte heller hört ngt om varken liveuppsättningar utöver det som ingår i PA:n, vad gäller gästföreläsningar så förekommer det dock rikligt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 14:55
  2. Utbildning
    Av DonRickardo i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 20:08
  3. Utbildning?
    Av Morgan i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-27, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •