Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Hörlurar & impedans

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    Hörlurar & impedans

    Har tänkt köpa ett par hörlurar (för monitorlyssning) utrikes ifrån, då jag ändå ska beställa en del annat. Gamla goda www.musicstore.de har "deal" på AKG 240 Monitor. Skillnaden mot Studio-versionen är att impedansen är rätt hög (600 Ohm mot 55). Vad innebär det i praktiken? Blir dom extremt tungdrivna? Har en del att ge på min mixer, men man vill ju kunna fläska på någorlunda... Nån som kan bidra med lite perspektiv?

  2. #2
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag har monitorvarianten å visst går det köra hårt! Akta bara så att du inte stoppar i ett par lättdrivna utan att ha sänkt...har kört ett par Koss PortaPro på det sättet.
    K240 Monitor låter kanon! Kolla även MB som har drive på dem (995kr tror jag).

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    85 Eurosar på Musicstore. Ingen större skillnad, men om frakten ändå ska betalas... Låter bra, blir nog ett par såna.

  4. #4
    Butterfly
    Butterfly är inte uppkopplad

    Senior
    Har du beställt från musicstore förut? Hur mycket extrasaker åker man på att betala?

  5. #5
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Inget förutom frakt (fast pris 150:- har det varit tidigare). Finns ganska många trådar på forumet som behandlar de olika tyska onlineaffärernas för och nackdelar.

  6. #6
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Så vart det beställt. 85E för ett par sjyssta hörlurar, 100E för lite kabel!

  7. #7
    Underhill
    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mot Studio-versionen är att impedansen är rätt hög (600 Ohm mot 55). Vad innebär det i praktiken? Blir dom extremt tungdrivna?
    Nej, 600ohm innebär att dom är lättdrivna. Ett litet problem med gamla K240 (innan "studio" och "monitor" versionerna fanns) var att dom hade relativt låg impedans och var tungdrivna. Att det numera finns en 600ohms variant kanske är en eftergift till alla freestyle-nissar som vill gå omkring med K240 på stan.

  8. #8
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Underhill: jag tror du har det nått om bakfoten, 55 ohm är betydligt mera lättdrivet än 600 ohm. Och jag har för mig att de gamla versionerna var 600 ohm, dvs tvärtom.

  9. #9
    Underhill
    Nej, har inte fått något om bakfoten. 55ohm kräver en effektförstärkare som kan leverera mera ström.

  10. #10
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Visst, 55-ohmslurar suger mer ström ur förstärkaren och då gäller det att den klarar det. Men samma utsignal från förstärkaren (utspänning alltså) ger 11 gånger mer effekt om man kopplar in 55-ohmslurarna än om man kopplar in 600-ohmslurarna eftersom effekten, P, är lika med V^2/R (spänningen i kvadrat genom resistansen) enligt ohms lag.
    Högtalare än ännu mer lättdrivna (8-4 ohm) för att man ska kunna få ut effekt i storleksordningen watt ur dem och inte milliwatt som ur hörlurar (innan det börjar göra ont i öronen)

  11. #11
    Underhill
    Hoppas du inser att du säger emot dig själv?

    1) Mera ström = lättdrivet
    2) Högtalare är mera lättdriva än hörlurar

    Utgående från dessa hypoteser så måste 0ohm (=kortslutning) vara den ultimata impedansen.
    Jag antar också att du driver dina högtalare mha hörlursförstärkare eftersom det inte krävs mera.

  12. #12
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Underhill
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas du inser att du säger emot dig själv?

    1) Mera ström = lättdrivet
    2) Högtalare är mera lättdriva än hörlurar
    Ja, det stämmer, men jag förstår inte hur jag säger emot mig själv?
    Med 0 ohm så får man oändlig effekt enligt ohms lag, men i inte i praktiken eftersom impedansen (resistansen) inte kan vara precis 0 och eftersom utimpedansen i själva förstärkaren kommer att vara betydligt högre så att i princip all effekt hamnar där, och den brinner i värsta fall upp.
    Det omvända, att impedansen är oändligt, motsvarar ju ett avbrott, att inget är inkopplat, och då får man ju ingen effekt ut alls.
    Och du kan säkert koppla in en 8-ohmshögtalare till en hörlursförstärkare och då kommer du nog att få ut högre effekt än med lurarna (så länge inte högtalarens impedans ätr mindre än förstärkarens utimpedans), men troligen så låter det inte så mycket ändå, och risken finns att det distar rätt bra om inte förstärkaren är designad för att klara det högre strömuttaget.. I värsta fall så kan du skada förstärkaren också, så jag tar inget ansvar för det om du gör det.

  13. #13
    Underhill
    Det jag menar är att en apparat som en högtalare, spis, tvättmaskin eller vad som helst som drar mycket ström inte kan anses vara lättdriven. En högtalare kräver mer ström än en hörlur och behöver därför en kraftigare förstärkare för att göra jobbet så att säga. Att då påstå att högtalen skulle vara mera lättdriven är lite märkligt i mina öron.

    T ex så tycker hörlursförstärkaren i mitt gamla Allen & Heath mixer inte om hörlurar med låg impedans.
    Förstärkaren klarar inte av att leverera så mycket ström som krävs för den låga impedansen.
    På hörlurar med hög impedans går det däremot att spela högt.

    Mao förstärkaren kan leverera MERA effekt till en hörlur med hög impedans eftersom det krävs mer spänning än ström för att driva dessa.

    När det gäller batteridriven utrustning som t ex en freestyle så klarar dessa av att leverera en skaplig spänning men bara en klen ström. En freestyle tjänar därför på att hörluren har en hög impedans.

    Börjar vi bli på samma våglängd?

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    AKG har ett par "studio"-lurar. Impedans 600 ohm.
    http://www.akg.com/products/powersla...nguage,EN.html

    De har även ett par "monitor"-lurar. Impedans 55 ohm.
    http://www.akg.com/products/powersla...nguage,EN.html

    "monitor"-lurarna rekommenderas även till bärbart ljud (Also connects to portable equipment (CD players, DAT recorders, notebook computers, etc.)), medans "studio" rekommenderas till stationärt ljud.

    Har testat att köra 600 ohm-lurar på bärbara prylar, kommer inte upp i några ljudnivåer alls knappt, medans med 55-ohmare så dunkar det på rejält. 55-ohmarna må dra mer på batterierna, men de ger mer effekt, dvs untz-untz-untz i örat.

    Underhill+makari, kan ni hålla med om detta?

  15. #15

  16. #16
    Underhill
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat att köra 600 ohm-lurar på bärbara prylar, kommer inte upp i några ljudnivåer alls knappt, medans med 55-ohmare så dunkar det på rejält. 55-ohmarna må dra mer på batterierna, men de ger mer effekt, dvs untz-untz-untz i örat.

    Underhill+makare, kan ni hålla med om detta?
    He, he....
    Nu ska ni sätta dit mig.
    Jag tror inte att det är några problem att köra 55-ohmare på modern utrustning som designats för ändamålet. Min mixer är 25år+.


  17. #17
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Problemet med 55-ohmare är att man har svårt för att spela lågt, lägsta volymen kan kan köra på blir rätt hög.

  18. #18
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    AKG har ett par "studio"-lurar. Impedans 600 ohm.
    http://www.akg.com/products/powersl...guage,E N.html

    De har även ett par "monitor"-lurar. Impedans 55 ohm.
    http://www.akg.com/products/powersl...guage,E N.html
    Fast tvärtom då.

    Tror att alla egentligen är överens, men en pratar om ström och en annan om spänning...

  19. #19
    Underhill
    jgb, det är Monitor lurarna som har 600ohm!
    Vilken är det som spelar högst egentligen???

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Damn, helt rätt, tappade bort mig i beteckningarna.

    Monitor - 600 ohm. Studio - 55 ohm. 55 ohm bonkar högst.

  21. #21
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    jgb: ja, jag håller med.

    underhill: Lite begreppsförfirring tror jag , med lättdrivet menade jag att det är lätt att få ut en hög effekt, dvs volym i det här fallet, att motståndet är lågt alltså.
    En ballong skulle vara lättdriven om det var lätt att blåsa upp den, dvs den hade litet mostånd för luften.
    Men vi nog ungefär på samma våglängd, fast 180 grader ur fas (om man ska vara lite nördrolig), du menar nog spänning när du skriver ström och tvärtom.
    Som jgb säger så är lågohmiga lurar att föredra till bärbart eftersom de bara kan leverera en begränsad spänning, det finns ju bärbara som bara går på ett 1,5-voltsbatteri. Då är det lättare att få ut effekt om luren har lågt mostånd, lågt motstånd ger ju en högre ström och då mer effekt.

    Mao förstärkaren kan leverera MERA effekt till en hörlur med hög impedans eftersom det krävs mer spänning än ström för att driva dessa.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, det krävs inte mer spänning än ström för att driva högohmiga lurar, det krävs högre spänning, punkt. Strömmen är en funktion av spänningen och lasten (lurarnas impedans). Man kan inte prata om dem oberoende av varandra.
    Nu har jag antagit att förstärkaren är en spänningskälla, man kanske kan bygga förstärkare som är strömkällor också, men det vet jag inget om. Nån som vet kanske kan upplysa mig?

    Angående din mixer så tror jag att utimpedansen i den är större än 55 ohm, då hamnar större delen av utspänningen över förstärkarens egen utresistans och inte över hörlurselementet om du kopplar in lågohmiga lurar. Då gäller inte den formel som jag skrev i ett tidigare inlägg (det gör den iofs men spänningsfallet över förstärkarens utresistans blir större ju lägre impedans lurarna har).
    Din mixer är antagligen är inte gjord för så lågohmiga lurar helt enkelt.

  22. #22
    Underhill
    Hej igen Makari!
    Ja, efter lite tänkande förstår vad du menade ursprungligen.

    Citat Ursprungligen postat av makari
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, det krävs inte mer spänning än ström för att driva högohmiga lurar, det krävs högre spänning, punkt. Strömmen är en funktion av spänningen och lasten (lurarnas impedans). Man kan inte prata om dem oberoende av varandra.
    Vet jag väl. "Mer" eller "högre", jag använder begreppen fritt.
    Ökande impedans = ökande spänning och minskande ström för att uppnå en viss effekt.

    Citat Ursprungligen postat av makari
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag antagit att förstärkaren är en spänningskälla, man kanske kan bygga förstärkare som är strömkällor också, men det vet jag inget om. Nån som vet kanske kan upplysa mig?
    Enligt länken som någon har postat här så är alla effektförstärkare att betrakta som strömkällor! Jag lämnar detta öppet.

    Citat Ursprungligen postat av makari
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående din mixer så tror jag att utimpedansen i den är större än 55 ohm, då hamnar större delen av utspänningen över förstärkarens egen utresistans och inte över hörlurselementet om du kopplar in lågohmiga lurar. Då gäller inte den formel som jag skrev i ett tidigare inlägg (det gör den iofs men spänningsfallet över förstärkarens utresistans blir större ju lägre impedans lurarna har).
    Din mixer är antagligen är inte gjord för så lågohmiga lurar helt enkelt.
    Jepp, den är inte konstruerad för lågohmiga lurar.

  23. #23
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har lite problem som har med ohm och lurar att göra, jag har en behringer lurförstärkare som inte vill ha lurar under 100ohm. Men de lurar jag har är 55ohm och de andra paren som finns vet jag inte faktiskt hur många ohm dom har.

    Problemet är att det inte blir nått krut alls ut i lurarna, kan man göra nått för att få upp ohmantalet över 100?
    Blir det högre då?

  24. #24
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Man kanske kan använda en transformator för att impedansmatcha, men jag har dålig koll på det området. Nån annan kanske kan hjälpa till?

  25. #25
    Lucas
    Inte helt offtopic så jag gör ett påstående här som jag funderat över ett tag. Som hör till ämnet.

    Kopplar jag in ett par 600Ohms lurar i en hörlursförstärkare så får jag kräma på ganska mycket för att få upp en viss volym. Dvs det krävs en spänning på X för att få ut effekt Y.
    Kopplar jag sedan in ett par 50Ohms lurar och satsar på att få samma volym, eller effekt Y som tidigare, då behöver jag inte dra upp volymkontrollen lika mycket. Dvs jag behöver inte lägga på lika mycket spänning eftersom motståndet inte är lika mycket som förut. Men har jag samma volym alltså samma effekt så gör jag väl inte slut på mer ström under lika lång tid. Dvs hade hörlursförstärkaren gått på batterier och jag hade lyckats köra 50 Ohms lurarna i 1 timme, så hade jag kunnat köra 600 Ohms lurarna på exakt samma volym lika länge (även fast volymratten var uppdragen mycket mer).
    Visst är det så?

    Blev änna lång utläggning för en fråga som säkert kunde formuleras i en mening. En av mina förmågor

  26. #26
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    lucas: I teorin, ja. I praktiken nej, eftersom man bör räkna med förstärkarens utimpedans och att verkningsgraden kan ändras med effekten plus att det säkert är en hel massa annat i den som drar ström mer eller mindre oberonde av uteffekten.

  27. #27
    kallback
    blev vi klokare, det blev vellan +/-0 typ

    jag vill bra bekräfta att SPL spelar in - allstså Sound Pressure Level » 1 Vrms ger xxx i dB
    där har vi ett mätbart fält...

    mina sennheiser hd25 e "lättdrivna" ~70ohm med ~120dB SPL vilket ger att huvet trillar av innan luren ger vika när man gasar.

    akg240m/600ohm har vellan 89db har jag för mig vilker kräver mera gas än hd25orna för att nå samma volumstyrka

    jag vet iaf att jag har splittat en stereokontakt vid ett live gig med en akg240m + och mina hd25 - för att personen med akg skulle höra nått fick jag använda öronproppar i hd25 ...

  28. #28
    Richard Olsson
    Förlåt om jag bumpar en tråd som många säkert är glada att slippa se igen, men jag kände att det var vettigare än att posta nytt.

    Vad kommer man egentligen fram till här? Jag har lite svårt att urskilja vem som egentligen "vann" dispyten om huruvida höga eller låga impedanser är lättdrivna. Jag funderar på att köpa DT770PRO som monitor och mixlur. Mitt MOTU 828mkII kommer att driva den, åtminstone till jag känner att jag vill lägga pengar på hörlursstärkare. Rekommenderas 250Ohms- eller 80Ohmsvarianten?

  29. #29
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior
    600 Ohm är jobbigt för din freestyle att putta upp volymen på!
    Jag har AKG Monitor varianten, som enligt AKG ska låta lite bättre än Studiovarianten på 55 Ohm, men är "tyngre" att kräma på. Jag får köra min stackars AltoMixers hörlursförstärkare på max för att komma upp i skön volym.
    Dessa går inte alls att använda till min freestyle.

    Däremot mina trogna Sennheiser HD450II på betydligt lägre Ohm klarar minidiscen. I o f s med nöd o näppe men jag kommer inte bli hörselskadad av dem iaf.

    Så av rent praktiska prov säger jag att 600 Ohm kräver mer Patte än 55 Ohm.

    Dessutom stämmer detta bra överens med vad jag fick lära mig på fysiken gymnasiet. Hepp

  30. #30
    Richard Olsson
    Citat Ursprungligen postat av Dr Dront
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    600 Ohm är jobbigt för din freestyle att putta upp volymen på!
    Jag har AKG Monitor varianten, som enligt AKG ska låta lite bättre än Studiovarianten på 55 Ohm, men är "tyngre" att kräma på. Jag får köra min stackars AltoMixers hörlursförstärkare på max för att komma upp i skön volym.
    Dessa går inte alls att använda till min freestyle.

    Däremot mina trogna Sennheiser HD450II på betydligt lägre Ohm klarar minidiscen. I o f s med nöd o näppe men jag kommer inte bli hörselskadad av dem iaf.

    Så av rent praktiska prov säger jag att 600 Ohm kräver mer Patte än 55 Ohm.

    Dessutom stämmer detta bra överens med vad jag fick lära mig på fysiken gymnasiet. Hepp
    Ja, jag tycker det känns logiskt med den lilla elutbildning jag har i bagaget. Men det slog mig att 250 Ohm DT770Pro lär nog vara i en sådan mellanzon att det inte har någon betydelse. MOTU 828mkII's hörlursförstärkare lär ju klara att driva den.

  31. #31
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är rätt stor skillnad på mina 600 och 55ohm's lurar. Men det är inga problem att spela tillräckligt högt. Däremot lite lurigt när man stoppar i två lurar i mixerbordet, och bara har en volymkontroll...

  32. #32
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Allt handlar väl om att ha en hörlursförstärkare vars utgångsimpedans matchar hörlurarnas impedans. Att jämför effekter som om det vore ren resistiv belastning är väl inte helt rätt. Impedansen är ju frekvensberoende och går ju inte att jämföra med en spisplatta. Jag har själv ett par 600 ohms och ett par 55 ohms AKG-240 och visst är 600:orna tungdrivna. Om jag var tvungen att köpa nya lurar så skulle jag kika lite på andra märken som t.ex. Sennheizer. AKG färgar ljudet lite väl mycket enligt mig, men dom sitter ganska skönt. Sedan är dom ju halvöppna vilket inte är så bra om man ska spela in sång.

Liknande ämnen

  1. Impedans
    Av Regenholz i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-01-29, 13:36
  2. bra hörlurar?
    Av Volantiz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 09:33
  3. En fråga om impedans!
    Av sebsongs i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:53
  4. Hörlurar för max 7-800:-
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2004-08-27, 13:16
  5. Impedans
    Av berusad i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-30, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •