Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mastering?

  1. #1
    imported_i_smurawa

    Mastering?

    Hur mastrar ni era låtar?

    Gör ni det själva?

    Eller låter ni någon proffstudio göra det? Vilka kostnader får man räkna med i så fall?

  2. #2
    Arnegrön
    har man gjort en bra mix så behöver man väl inte mastra så himla mycket tycker jag. kanske lägga på en snäll kompressor, en snäll limiter och dither.

  3. #3
    CiD
    Kör mastring själv, inte så himla bra faktiskt för att öronen hinner vänja sig vid låten hur dåligt det än låter. Därför vore det bättre att låta någon annan mastra egna låtar..
    Men har märkt att det blir bättre om jag kör mastringspluggarna direkt när jag börjar en låt, givetvis är man tvungen att kolla mixen utan mastringsgrejerna emellanåt så att det även låter bra "rent" :kaaaka!:

  4. #4
    Arnegrön
    när du börjar banda eller börja mixa?

  5. #5
    CiD
    Jag jobbar oftast så att när jag börjar en låt så bygger jag en loop på några bars för att se vart jag är på väg, om jag är nöjd med allt så lägger jag mastringspluggarna och gör en provisorisk mastring. Därefter bygger jag resten av låten. Jag har tendensen att mixa samtidigt som jag producerar en låt..men all är ju datorbaserat så bandar ju inget heller..

  6. #6
    Arnegrön
    då var det inte så illa som jag trodde

    men i vilket fall som helst skulle jag inte rekommendera den metoden åt någon som frågar hur man mastrar.

Liknande ämnen

  1. DVD-mastering
    Av emp i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 15:39
  2. mastering
    Av popartpopeye i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 23:34
  3. Analog mastering
    Av enapa i forum Mixning & mastring
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 16:22
  4. Mixning och Mastering
    Av sb.f i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •