Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skumt fel med Reasons mixer

  1. #1
    Niklas HS

    Skumt fel med Reasons mixer

    Det ligger sanning i att Reason låter lite konstigt ibland. Är det bara jag som kommit i situationen då jag hört till exempel hör en loop som låter råfett och sen då man importerar man det i Reason så låter det inte lika bra längre -- även om man skruvat upp ljudet?

    Men det finns en fix! Ta ta ta ta ta tada! Detta förklarades för ett tag sen på Propellerheads egna forum och har med mixern att göra. Låt mig demonstrera:

    Här finns ett simpelt ljudklipp med en loop som spelas från två stycken olika Dr Rex. Båda är exakt likadana, körs inte genom några effekter utan går direkt till mixern utan några helst olikheter. Att du hör en märkbar skillnad mellam dem båda? Du har inga fel i öronen!

    Saken ligger i att Reasons mixer verkar ha problem med dynamiken beroende på hur man gör. Det enda jag gjorde som skilde dom båda Dr Rex åt var i hur jag kopplade dom till mixern.

    Så här kopplades den första loopen:


    Men, så här kopplades den andra, och lägg märket till hur man måste dra ena kanalen helt till höger och den andra till vänster för att behålla stereoljudet -- även om i det här fallet så var det inte det då jag körde med ett monoljud


    Oj oj oj! Det där simpla tricket fick det att låta mycket bättre.

    Visst är det skumt? Börjat göra så på all min musik jag gör i Reason, och allting låter helt enkelt mycket fräschare.

  2. #2
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    That could be the Reason (hehe) for the infamous "bomulls-sound", som jag och några till diskuterat här på 99musik förut.

  3. #3
    J3000
    Najs ! Ska prova på en gång

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har inte lyssnat / provat själv ännu. Men är de där ljudfilerna genererade från ett inspelat "ljud ut" eller från exporterade Reason-filer? I annat fall kan man undra om det kan bero på ljudkort eller operativsystem. Jag tror mig ha upplevt liknande saker men har misstänkt mig själv snarare än programmet, typ att man blir "trött i öronen" eller liknande, men det är klart intressant. Jag ska kolla om någon från Propellerhead kan svara.

  5. #5
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Fast om det skulle bero på ljudkortet eller operativsystemet så borde båda exemplen låta likadant. Någonting måste det ju vara med Reason eftersom båda exemplen är gjorda i Reason på samma dator med samma tillvägagångsätt förutom den förändring som Niklas gjort i mixern. Det antar jag i alla fall att Niklas har tänkt på. Och den ena loopen är distinktare och har mera "punch" än den andra......Det vore intressant att få veta vad Propellerheads har för teori.

  6. #6
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Men hur är det med panoreringsrattarna i Reason-mixern på stereosignaler? (för jag antar att mixern använder sig av stereokanaler) Är det en "riktig" panoreringsratt eller en balance-ratt? Jag menar - om man drar ratten åt höger, är det endast den högra källan man hör då eller är det en mix av vänster och höger källa panorerat åt höger? Ni förstår min poäng va? Om det handlar om en så kallad balansering så är det inte så konstigt att det låter högre om man gör som Niklas skriver. Signalen dubbleras ju.

    Jag provade att importera mp3:an i Sound Forge å normalisera de olika snuttarna. Kunde inte höra någon skillnad mellan de olika Dr. Rex-instanserna efter det. Men det var möjligen inte heller Niklas poäng.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klokt tänkt, Encore! Tummen upp, låter som om du har något där... kan absolut vara en balansering som du säger. Again - så har jag inte testat detta heller.

  8. #8
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag hajar poängen Encore! Du är inte dum du!

    Hur funkar det där med panorering i andra programvaror tradionellt sett? Jag har aldrig ens tänkt på saken föränns du (encore) faktiskt tar upp denna intressanta frågeställning.

    Hursomhelst så borde det väl stå något i manualen?
    Kan du inte ringa någon gammal arbetskamrat PF och be om assistans i denna fråga?

  9. #9
    Tiny
    Reason har väldigt mycket headroom. Kan inte detaljerna, men encore har rätt.

    Bättre att låta det vara så och höja volymen (tror det var 6db) på slutsteget istället.

  10. #10
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Prova annars att använda bara en enkel rewire till tex logic eller cubase, Det märks skillnad direkt.

  11. #11
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Kul att vara till någon hjälp.


    Hur funkar det där med panorering i andra programvaror tradionellt sett?
    Tror att det vanligaste - både i programvaror och hårdvarumixrar - är vanlig panorering. Dvs. max panorering åt höger ger bara höger källa.

    Dualrange : Kan du inte fixa ihop en liten mp3:a i samma stil eller något? Alltså Dr Rex via Reason-mixern vs. Dr Rex via extern host? Hade varit kul att höra, för jag är nyfiken på om det bara handlar om en volymförändring (rätt fackord, någon?) eller om även ljudet i sig påverkas och förändras av någon orsak.

  12. #12
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Aaah jag kör inte med reason själv, men hjälpte en polare att få igång rewire med reason och cubase, ska kolla ifall han har lust kanske.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svar från Pelle och Tage på Propellerheads!


    Det är ju samma ljudkod som hanterar mono och stereokanaler, men när man
    pannar ett ljud så förstärks det. Att köra två monokanaler med full
    panorering ger +6dB, men inget annat. Det har inte med dynamik eller
    frekvensgång att göra. Att köra två kanaler drar mer CPU och gör
    panoreringen svårare dessutom. Försök att göra en snygg pan-automation med
    två mono istf en stereo. Amplitud. Det är allt. Igen. :-)
    That's the Reason!

  14. #14
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    OK! Skönt med ett svar direkt från kodknackarna. En annan intressant fråga är ju varför de har valt ett högre headroom än andra produkter. Eller har de inte det? Antar att de finns en bra anledning i sådant fall. Nu snurrar det i mitt huvud av allt det här dB snacket.

  15. #15
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Förmodligen för att folk ska kunna dra på lite i eq och effekter utan att ringa ned supporten med "jävla skitprogram det distar!" I slutändan blir det ju lika högt/lågt.

    I cubase finns det nåt de kallar pan law vilket man kan ställa in själv om man vill.
    Innan folk blev på det klara med det så var det en jäkla storm med "varför låter det här programmet sämre än det förra" osv. Det var helt enkelt bara lägre.

    "When sounds are panned to the center, they tend to sound louder than when they are panned to either side. Pan Law is a way to compensate for this. Stereo Pan supports three different kinds of pan law: 0dB, -3dB, and -6dB. The 0dB setting essentially means that you have pan law turned off. The -3 dB setting means that sounds panned in the center are reduced by 3 dB. The -6 dB setting means that sounds panned in the center are reduced by 6 dB.The -3 dB setting uses a constant power curve based on sin/cos, while other two settings are linear."

Liknande ämnen

  1. Skumt oljud
    Av Glitzerstrahl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 22:24
  2. Importera wav till reasons samplers
    Av kjejsaren i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 14:16
  3. Skumt i Win2000
    Av Roberth i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-04-12, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •