Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Du är i fokus

  1. #1
    Björnström
    Björnström är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Du är i fokus

    99musik har skapat en ny forumkategori där Du står i fokus - visa vem du är och låt oss andra lyssna på dina alster!

    Forumkategorin "Medlemmar" skapades för att presentera dig och dina musikaliska underverk.

    - Din musik: Ett forum där du kan presentera musik som du själv skapat (obs: du får inte länka till musik som är skyddad av STIM).

    - Presentationer: Ett forum där du presenterar dig själv kort, berätta gärna mer om vilken typ av musik du skapar, vilka musikaliska verktyg du använder och lite kort om personliga prylar.

    Jag kommer sätta igång själv om en liten stund, titta in du också!

  2. #2
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Björnström
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Din musik: Ett forum där du kan presentera musik som du själv skapat (obs: du får inte länka till musik som är skyddad av STIM).
    Du menar att man inte får länka till musik man inte innehar upphovsrätten till.

    Klipper in från STIM:
    "Stim bevakar de ekonomiska rättigheterna åt svenska och utländska kompositörer, bearbetare, textförfattare och deras förlag. När deras musik framförs offentligt eller spelas in tar Stim betalt för detta och fördelar sedan pengarna mellan dem som äger rättigheterna till musiken.

    Stim - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå - bildades 1923 och*har idag drygt 40*000 anslutna upphovsmän och musikförlag.

    I och med anslutningen upplåter rättighetshavarna sin lagliga rätt till ersättning på Stim. Stim inkasserar pengar när deras musik framförs offentligt eller spelas in, för att sedan betala ut pengar till dem som äger rätten till musiken.

    Den som använder musik i ett offentligt sammanhang måste därför betala för ett tillstånd - en licens - från Stim. Licensen ger rätt att använda musik inom ett visst användningsområde, till exempel på en servering, en konsert eller för att använda musik på en webbplats. Stim har idag tecknat mer än 30 000 licenser med musikanvändare.

    Stim är en del av ett internationellt nätverk av liknande organisationer som bevakar rättighetshavarnas ekonomiska rätt enligt upphovsrättslagen. Detta gör att Stim representerar en världsrepertoar med cirka 2 miljoner anslutna musikskapare från hela världen. Stim bevakar alltså även utländska upphovsmäns rättigheter och fördelar pengar till dessa. På samma sätt fördelar utländska organisationer pengar till svenska upphovsmän via Stim.

    För att bli medlem i den ekonomiska föreningen Stim krävs kontinuerlig upphovsmannaverksamhet. Ansökan sker till styrelsen. Medlem i föreningen har rösträtt på stämman. När det gäller bevakning, licensiering av rättigheter och utbetalning av ersättning behandlas föreningsmedlem och ansluten på samma sätt."

  3. #3
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Det Martin menar är att man inte får länka till verk som är STIM-anmälda, inte sina egna och inte andras.

    Anledningen är följande:

    "Användning av musik på nätet kräver tillstånd
    För att få använda skyddad musik på internet måste man ha tillstånd, en så kallad musiklicens. Stim och NCB som representerar upphovsmän och musikförlag ger tillstånd för olika typer av musikanvändning på internet.


    En licens kan gälla allt från en privat hemsida till en stor, kommersiell musikportal med tusentals verk. Även korta smakprov av skyddad musik måste licensieras genom Stim/NCB."

    Detta gäller dock inte verk som inte är stim-anmälda.

  4. #4
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Martin Pettersson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det Martin menar är att man inte får länka till verk som är STIM-anmälda, inte sina egna och inte andras.
    .
    Joda. Det får man visst. Dvs länka till egen musik, även om de är STIM anmälda.
    Medlem sen 1979. Stim alltså.

  5. #5
    Björnström
    Björnström är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Allt vi vill undvika är STIM-avgifter, så länge vi följer reglerna är det jättebra.

  6. #6
    xis
    Jag ska förtydliga mig. Den musik jag har skapat själv (spelat in i egen studio, betalat musikerna, dvs står som producent och kompositör för) kan jag göra precis vad jag vill med. Om den musiken är Stimanmäld kan jag fortfarande göra vad jag vill med, jag kan ge bort den alldeles gratis t.ex. Om den spelas i radio/TV så får jag ersättning. Det ser Stim till.

    Men. Om jag har ett kontrakt med ett skivbolag som artist (musiken/låtarna ges ut på skivbolaget) så äger skivbolaget produktionsrätten och jag får _inte_ göra vad jag vill med de inspelningarna. Låt säga att ett bolag spelar in min låt med en av deras artister så äger jag förvisso upphovsrätten till låten men skivbolaget äger rättigheten till produktionen - den inspelningen får jag heller inte göra vad jag vill med. Det är t o m så att om en av mina egna kompostioner (med/utan text) har getts ut i ett offentligt sammanhang så får vem som helst spela in sin version av den. Utan att jag har rätt att stoppa dem (men rätt till ersättning har jag).
    Etc etc.
    Upphovsrätt är komplicerat, vilket t.ex visar sig i en den första GarageBand tävlingen som blev klar 2 veckor sedan. Det ska ges ut en CD med de 10 bästa, vi är från 8 olika länder med olika lagar, CD'n ska tryckas i ett nionde land dvs efter det landets . . . etc etc. (om ni någonsinn undrat vad skivbolag är bra för så är det är ett bra exempel på det de kan)

  7. #7
    Björnström
    Björnström är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul idé att göra en CD - vi har ju en CD-robot som spottar ut 100st skivor i timmen med omslag och allt.

  8. #8
    babusjka
    All musik på min site är STIM-reggad, inkl. "babusjka & tublenco"-projektet, naturligtvis.

    Just batu-projektet gjordes ursprungligen som "soundtrack" för en konst/designutställning på ett galleri här i Malmö i december och jag kontaktade STIM (som jag varit medlem i sedan 70-talet... jupp... hejhopp...) för att höra om de fattiga galleristerna skulle behöva betala STIM-peng om de körde de - specialskrivna - låtarna i högtalarna under den månad utställningen pågick. Svaret var otvetydigt ja ("fast bara en låg, fast årsavgift, som typ frisersalonger etc"). Därför väntade jag med att regga låtarna tills utställningen var klar - naturligtvis. Galleriägaren är luspank.

    Hur det sedan funkar på nätet har jag ingen aning om.
    Jag har ju delar av mina verk/lofi-demos tillgängliga för gratis nedladdning av privatpersoner. Antar att det är annorlunda om en site börjar använda wav-filer av mina skyddade verk som "bakgrundsmusik" för sin egen site osv. Dvs "offentlig användning".

    Däremot förstår jag inte hur någon skulle behöva betala STIM-pengar om jag lägger ut en länk till mina egna låtar. (Ungefär som om jag sålde egna plattor, skulle köparen behöva betala STIM då? Nix.) Men, fan vet. De är kluriga på STIM. Bäst är kanske att maila dem direkt, från 99musik.

    Intressant fråga.

    /bab

  9. #9
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag håller på att kolla förutsättningarna med STIM och ska träffa de imorgon. Jag återkommer med klarhet i vad vi får och inte får göra.

Liknande ämnen

  1. "Skivbolagen har tappat fokus"
    Av false messiah i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •