Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: koppla mixerbord och kompressor..

  1. #1
    sb.f
    sb.f är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    koppla mixerbord och kompressor..

    Tjena..

    Har skaffat mig lite billiga amatör prylar här för att spela in sång på datorn..

    En Spirit Notepad Mixer, och en JJlabs kondensator mick..

    Känner också att jag behöver en halvdan kompressor/limiter för att inte få dist när man vrålar utav fan.. Och mina undringar är egentligen.. Finns det nån duglig liten limiter för runt 1000 - 2000 kr ? Har kollat på en Alto Alphacomp och det kanske är nått sånt jag söker ? Och till sist,, hur kopplar jag in alltsammans till datorn på bästa sätt, (mixer, och limiter).
    Just nu har jag bara ett Soundblaster Audigy kort i datorn, så det enda sättet för mig nu är att köra rca kabel mellan "monitor out" och "line in" på ljudkortet. Och det funkar ju.. men jag misstänker att det är bättre att köra två stora tele kontakter (Left, Right) från "master mix out" till ett ljudkort med sånna ingångar på... Och i så fall vilket ljudkort skulle man behöva då ?

  2. #2
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Koppla från datorn in på Stereo-A (eller stereo-b). Använd monitor out till just monitor, koppla till din högtalarlyssning. När du ska spela in kan du koppla från master mix out till ljudkortet. Alternativet är att du går via auxtappningen istället om du vill kunna lyssna på det du spelar in direkt från datorn utan att du får rundgång.

    Ett nytt ljudkort kan du köpa av en mängd olika skäl (en helt ny tråd) men inte av detta skäl dock, köp ett par rca-tele-adaptrar istället så länge. M-audio audiphile är ett kort bland flera andra som kan passa om du vill köpa ett nytt.

    Din mixer har inga insertingångar där du kan koppla in ev limiter så om du vill ha en sån får du koppla in den mellan mixern och datorn. Du kan också helt enkelt spela in lite lägre så att det inte distar i ljudkortet och sen limitera ditt material i ditt inspelningsprogram.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Din mixer har inga insertingångar där du kan koppla in ev limiter så om du vill ha en sån får du koppla in den mellan mixern och datorn
    Skulle jag inte rekommendera, då hörs det inte i monitorlyssningen... Och det är ju lite jobbigt.

Liknande ämnen

  1. ART kompressor?
    Av richiekay i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 23:11
  2. Koppla mixerbord?
    Av zthee i forum Inspelning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:01
  3. Koppla mixern - Hur ska jag koppla?
    Av imported_ez0r4y i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 01:40
  4. koppla ihop två mixerbord
    Av Kada i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-15, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •