Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: compact disc

  1. #1
    blomstrom

    compact disc

    Jag undrar varför alla håller på att tjafsa om att cd-r skivor blir bättre när man bränner dem sakta istället för långsamt?
    Det är väl fortfarande samma ettor och nollor eller?
    Förklara!

  2. #2
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har inte märkt att det blir någon skillnad om man kör det i en dator.
    Däremot om man slänger en 24x bränd CD-R skiva i bilen så märks det i oljud då och då samt problem att läsa skivorna.
    Nu är inte CD spelaren särskilt modern men bränner jag i 8x eller lägre så är det lungt.

    Antar att det har med hur pass bra felkorrigering spelaren har.

    Sen beror det också på vilket CD-R märke man kör med.
    Sony och Verbatim fungerar klockrent i bilen, ex. Maxell fungerar mindre bra.
    Varför, ingen aning.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är sant att en snabbränd platta blir sämre trots alla sites och experter som talar om att "kan brännaren köra 24, då är den bäst lämpad för det" (IMHO!). Ljus-våglängs-skillnaden mellan 1'orna & 0'orna är mindre på en 24x skiva än på en 8x, logiskt för att brännaren har bara en tredjedel så mycket tid på sig att göra samma sak och därför hinner den inte göra lika stort avtryck i dye'n. När skillnaden blir mindre kan billiga/slitna/gamla verk ha svårt att läsa skivorna och 24x skivorna är även mer repkänsliga av samma orsak. Allra värst uppträder detta fenomen på cdrw plattor, för där är våglängdsskillnaden ÄNNU mindre än på cdr's. Detta är inget jag kliniskt har stöd för, men alla mina 8-12x skivor funkar överallt medans mina 24x har problem i vissa spelare, och det är samma media i bägge fall.

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag tror att det har att göra med att om man bränner snabbt så kan precisionen i bränningen bli sämre, dvs ettorna och nollorna kanske hamnar lite snett.
    Speciellt om man har en lite äldre cdbrännare. Vad jag har läst så är nyare brännare mer anpassade för att bränna snabbt och har då bättre precision. MIn brännare bränner i x8 som långsammast och även om jag var rädd för att ljudskivorna skulle bli sämre då så har de aldrig krånglat.

  5. #5
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det är tydligen så att man bara kan bränna fortare på vissa delar av skivan så vinsten är inte så stor som man kan tro, det blir ofta lite mongo i vissa cdspelare när man bränner fort

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    cdr mediat har kommit till ett utvecklingsstopp, tror jag. nu skiter alla i att utveckla 700 megs skivorna ytterligare och satsar hejvilt på dvdr och nästkommande 20GB media (kommer inte håg namnet...) så trivs med 8x eller skaffa dvdr

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det finns ju 800MB-CD oxå (om man kör overburn med 90 minuters). Därför föredrar jag CD före DVD.

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Jag undrar varför alla håller på att tjafsa om att cd-r skivor blir bättre när man bränner dem sakta istället för långsamt?
    Bränner dem sakta istället för långsamt?

  9. #9
    jonas gustafsson
    Utan att veta riktigt vad jag pratar tror jag det kallas för "jitter" när en cd spelare har problem att läsa information.Tidsfel som uppstår i groparna mellan 1och 0 en slags digital distorsion.

  10. #10
    blomstrom
    tack för alla svaren, tror jag förstår lite nu!

    encore:

  11. #11
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av encore
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bränner dem sakta istället för långsamt?
    :kaaaka!:

Liknande ämnen

  1. Emax - Disc write protected
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 23:26
  2. Disc load 100%, varför?
    Av Sunseeker i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 11:04
  3. Mini Disc - Ett alternativ?
    Av imported_ez0r4y i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 12:24
  4. Extern Firewire Hårddisk som Audio-disc?
    Av imported_Dead_Silent i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •