Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: varierande tempo i reason 2.5?

  1. #1
    Gnirren

    varierande tempo i reason 2.5?

    Har senaste reason på ingång, paketet borde komma på måndag och jag sitter och pillar runt i 2an just nu.

    Håller på med en låt som börjar väldigt långsamt för att sedan succesivt öka i takt till typ 160 bpm. Måste jag sätta det högsta tempot jag vill ha i låten från början och sedan anpassa mig efter det i de långsamma passagerna eller kan man "animera" tempo kontrollen som man kan med diverse andra värden på t ex syntarna?

    Någon som fattar vad jag pratar om

  2. #2
    imported_Frej
    Mej veteligen fungerar inte det. Men de kanske har ändrat på det i 2.5? Du kan däremot köra en intern synk (iac bus) mellan reason och använda ett annat program som mastercontroller (logic funkar till detta) och göra temposkiftningen i det programmet. Sen är det bara att studsa ned audion på disk och slänga in i en sampler i reason som aiff/wav.
    Det borde ju faktiskt vara inbyggt i reason.

  3. #3
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Gnirren
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . . . kan man "animera" tempo kontrollen som man kan med diverse andra värden på t ex syntarna?
    Nej. R kan bara köras i ett tempo - om man kör R själv.

    Om du kör R via Rewire så kan den följa med i huvudprogrammets tempo skiftningar.

  4. #4
    Gnirren
    Surt. Hur gör man detta bäst i enbart reason då? Jag har inga andra program att leka med än så länge...

    När jag ändå är på gång här förresten, hur pass mycket mervärde är det med logic pro vs express, priset skiljer än hel del. Jag är super-newbie på musik och har inga större planer på att spela in audio, typ sång eller gitarr och jag antar att man kan uppgradera expressen senare i alla fall. Jag har nog inget behov av förton kanaler och så, jag fattar inte ens hälften av reasons funktioner ännu, men det verkar vara rätt kul plugins som följer med logic pro. Har funderat på logic express för att vidarebehandla och mastra reason låtar med. Funkar det tro?

  5. #5
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Gnirren
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Surt. Hur gör man detta bäst i enbart reason då?
    Går inte enbart i Reason.

    LogicExpress och Pro finns bara för Mac nu förtiden, har du Mac och ska bara göra lite "lätt" så passar Express bra. Går att uppgradera till Pro.

    Annars finns det ett paket som heter HitKit (finns hos macoteket) för både PC och Mac, det är ett slags nerbantad Logic (8 audio spår, midi etc) för 590 kr.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det går iofs att göra en del fejkade tempoändringar i Reason om man vill det. T ex kan man trolla en del med Dr Rex och sådär. Tempoförändringar där man halverar / dubblerar tempot är enkelt också.

  7. #7
    Niklas HS
    Det går hur bra som helst, men då blir du tvungen att göra det precis i slutet av låtproduktionen (för annars kan det bli väldigt rörigt)

    Högerklicka i Sequencern och välj "Change Events..." där finns en Scale Tempo-funktion. Kan du gissa vart jag är på väg? Japp. Gör så här: Ändra BPM:et till det du vill ha som "absolut" BPM. Sen då måste du räkna fram då hur långt ner från där du vill. T.ex. nu har du en låt på 180bpm, men du vill att den ska börja lite segare -- säg, en fjärdedels BPM av 180. Skriv 75% i rutan, markera hela låten i sequencern (ctrl/cmd+A) sen tryck på Apply-knappen. Sen där du vill låten ska bli tillbaka till 180bpm så skriver du 115% i rutan, markerar hela låten därefter du vill att det ska börja, och sen apply.

    Mycket matte blir det om man vill ha ner från 180bpm till t.ex. 120 (vilket inte är möjligt då man kör i procent, men man kan komma väldigt nära, som till typ 119.97bpm)

  8. #8
    J3000
    De där måste jag skriva upp och spara, trodde inte det var möjligt att ändra tempo så där i Reason

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är ju ingen tempoändring "per se" men en bra workaround...

Liknande ämnen

  1. Tap tempo widget
    Av axeman i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 00:04
  2. Simulering av varierande bandhastighet
    Av Regenholz i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 11:22
  3. Varierande kvalitet på patchbays
    Av Richard Olsson i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 21:49
  4. Tap Tempo?
    Av Soulmachine i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 15:15
  5. Tempo i Cakewalk
    Av Heathenwomb i forum Övriga DAW
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •