Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Finns detta? Intern ljudkälla, Midi out, CV out, basic sequencer

  1. #1
    crybaby
    crybaby är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Finns detta? Intern ljudkälla, Midi out, CV out, basic sequencer

    Hej!

    Jag reparerar syntar och effekter, och börjar tröttna på att släpa fram SH-101 och MIDI klaviatur + adapters flera gånger i veckan.

    Jag kan inte mycket om moderna (post 1990) syntar, så jag ber om idéer på något billigt som uppfyller dessa specifikationer:

    Polyfoniskt klaviatur med velocity, gärna 4 oktaver
    DIN MIDI out
    Inbyggd ljudkälla (monofonisk räcker)
    Basic step sequencer
    CV + Gate out (gärna Trig också men det kan jag fixa själv från gaten)
    Gärna nån mer CV out från wheel, LFO eller liknande (men det kan jag också fixa själv)

    Tackar
    Andreas Gaunitz
    9bit.se

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Billigt och billigt, men Matrixbrute borde duga. Dock tungt as iofs.

  3. #3
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Elektron Analog keys har allt du söker bortsett från endast tre oktaver, iaf halva priset och en tredjedel av vikten av matrixbrute.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Arturia Minibrute och Minibrute 2 har också allt utom separat trigg, men bara två oktav.

    Den förstnämnda säljs nog inte längre, men du kan hitta den för en femma och en fimp begagnad. Tvåan är fortfarande i produktion och är en helt annan best. Men ettan borde duga för ditt behov om två oktav räcker. Du har förstås knapp för att skifta oktav.

    Edit: Tvåan kan du iofs skapa trigg med genom att använda ett envelope.

  5. #5
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    UNO Synth Pro borde väl vara ett alternativ?
    Dock bara tre oktaver.

  6. #6
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Keystep har väl allt utom inbyggd ljudkälla och fyra oktaver. Men keystep + ljudkälla låter ändå smidigare än matrixbrute

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tänkte också föreslå Keystep, men Minibrute är ju i princip en Keystep med inbyggt ljud.

  8. #8
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Roland boutique A-01.

  9. #9
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Behringer Poly-D.

  10. #10
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Du har inte plats med en MatrixBrute, älskade granne!

    Ett faktiskt inte helt dumt förslag ska du få: Synthstrom Deluge. Den tar jag oftast fram när jag ska testa något. Snabbjobbad sequencer, har "klaviatur" om man mest ska testa CV-width och liknande och kanske inte "spela" direkt. Skickar mer än bara 1v/oct. Går på batteri typ fyra timmar så det är enkelt att bara dra fram den lite snabbt och testa med.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Roland D20 plus en midi-cv från Kenton.

  12. #12
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Roland JD-XA eller SYSTEM-8

  13. #13
    crybaby
    crybaby är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för alla förslag och insikter!!

    Har kollat igenom allt. I omvänd ordning:

    1) Roland JD-XA tror jag är en utmärkt synt, men för dyr för detta ändamål
    2) Roland System-8, samma
    3) Roland D20 + kenton, den är nog lite för stor
    4) Sythstrom Deluge skulle säkert funka, bra format, men den är lite "för bra" och inte superbillig, skulle vara svårt att inte använda den till annat än reparationer tror jag
    5) Behringer Poly-D Okej den här skulle funka! Den har "After pressure" out så funkar som CV generator. Men nu funderar jag på original Minimoog... har Poly-D ens vanlig Gate out?
    6) Roland A-01, ah jag skulle kunna fästa den ovanpå mitt 90-tals midi controller klaviatur... Men den har bara CV / Gate out, ingen CV från modwheel / LFO eller liknande...
    7) Minibrute verkar inte ha en sequencer? Fast den har en arpeggiator, det duger. Också för liten klaviatur men kan ju stacka den på annan midi klav...
    8) Elektron Analog Keys, osäker på om den bara skickar note CV eller om man kan få ut en annan LFO / Aftertouch CV också. Generellt är jag inte så förtjust i Elektrons user interfaces

    Alltså jag börjar fundera på att tejpa en Behringer Crave ovanpå mitt midiklaviatur?

    / Andreas
    Senast redigerat av crybaby den 2021-12-29 klockan 15:54.

  14. #14
    crybaby
    crybaby är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Anledningen till de olika (kanske till synes disparata) önskemålen är

    Längre klaviatur:
    För att testa och stämma moduler (Oberheim Xpander, Rhodes Chroma Expander, MKS-70)

    Ljudkälla med sequencer:
    För att felsöka och tuna effekter (Ursa Major Space Station, AMS RMX-16 men också enklare phasers och delay)

    Extra CV förutom note CV:
    Testa Euro, Buchla etc

    Trig + gate:
    Ja många analoga (som har envelope retrig) använder ju det, ARP etc

    Hela upplägget bör vara långsmalt pga SH-101 + MIDI klaviatur tar bara för mkt plats. Och då har jag inte ens CV ut från t.ex LFO, måste plocka fram en tredje grej >

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ska du inte ha en riktig noggrann spänningskälla istället om det är tuning du vill göra? Labaggregat med ett par decimalers noggrannhet plus nån pulsgenerator.

  16. #16
    crybaby
    crybaby är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jo absolut

    Har ett synthesizers.com system hemma nu och då blir det ju som du säger

    Men tuningen på de ovan nämnda poly-modulerna går ju via MIDI, de sköter DAC själv

    När det gäller att tuna CV input på analoga monosyntar så tunar jag först efter deras klaviatur, och ser sen till att CV-input ger samma resultat. Det är för tidskrävande att vrida in rätt spänning på ett labbaggregat för t.ex C1 + tuna, sen C5 + tuna osv och faf risk att göra fel. Hellre då att jag mäter outputen från (tex) SH-101 1 gång och sen använder den

    Jag har sällan haft anledning att tuna control-CV (i motsats till note-CV alltså) input på en modularenhet, då handlar det mest om felsökning / kolla om det öht funkar
    Senast redigerat av crybaby den 2021-12-29 klockan 16:32.

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av crybaby Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    7) Minibrute verkar inte ha en sequencer? Fast den har en arpeggiator, det duger. Också för liten klaviatur men kan ju stacka den på annan midi klav...
    Minibrute SE har en enkel sequencer istället för arp. Det är samma hårdvara som gamla Minibrute så det går att flasha firmwaren från SE. Det som skiljer är screentrycket på panelen, som då blir fel om du byter firmware. Minibrute 2 har sequencer, samt rejäl patchbay med massa fina funktioner för att testa eurorack. LFO, envelope med mera.

    Alla varianterna spänner över sex oktav med oktavväljare. Sparar plats!

    Slänger in ett till uppslag: Microbrute! Tror den har allt du behöver och tar ännu mindre plats.
    Senast redigerat av johey den 2021-12-29 klockan 19:41.

  18. #18
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minibrute SE har en enkel sequencer istället för arp. Det är samma hårdvara som gamla Minibrute så det går att flasha firmwaren från SE. Det som skiljer är screentrycket på panelen, som då blir fel om du byter firmware. Minibrute 2 har sequencer, samt rejäl patchbay med massa fina funktioner för att testa eurorack. LFO, envelope med mera.
    Och den har väl transponering för köaviaturet inbyggt så trots att det är mindre har en ju större range?
    Tycker detta känns som ett jävligt prisvärt alternativ som fyller så gott som hela briefen i så fall.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Yes. Uppdaterade inlägget du citerade.

  20. #20
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Hur kan man tipsa om JD-XA?
    Jag har den men det är en fristående synt och inte något man använder för att testa reparationsobjekt?

Liknande ämnen

  1. Finns detta att få tag på i Reason?
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 04:40
  2. Finns detta idag?
    Av Patbos i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 03:30
  3. Intern MIDI-routing?
    Av john g i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 05:58
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 09:18
  5. Basic Sequencer (gärna freeware)
    Av champ i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •