Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Aphex Twin - The God

  1. #1
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior

    Aphex Twin - The God

    Jag blir helt galen! Upprymd! Sprittande..
    Det finns ju INGET som Aphex Twin!!
    Visst har Made in Japan m Deep Purple sina intensiva stunder som inte finns på någon annan skiva, o visst är Bruce Springsteens "Wild and Innocent" en helt otrolig skiva som gör att man bara vill studsa ut över ängarna av energin... Lekfullheten hos Bo Hanssons "sagan om ringen" och galenheten hos Tom Waits... går ju inte att leva utan.. men...

    Aphex Twin har ALLT det!! Lyssnar på Drukqs nu.. för första gången.. (har däremot lyssnat in hans andra plattor desto fler gånger)

    Han trycker in, tvingar in Energi i mig! Så starkt, jag förstår de som verkligen AVSKYR det här.. men det är så omedelbart... Som The Clash fast värre!

    Aaaaargggghh


    http://www.drukqs.net/

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Jahaja, själv tycker jag han är "OK" ibland och "too much" ibland, men jag dansar inte upp indianringar i golvet av lycka... när jag hör hans prylar. Som du!

  3. #3
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag kan inte komma undan en paranoid känsla av att Aphex Twin driver med oss, att han utför ett konsekvent experiment för att se vad vi lättlurade "alternativa" typer är beredda att svälja om det anses koolt nog.

    Men han får gärna luras med mig, jag blir också glad av hans knasigheter.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Håller med lite där faktiskt... Man vet inte var man har killen.

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Tycker att afx är ganska så stabil på sitt eget lilla knasiga vis, men vet att han lite galen i sitt musikskapande och det är lite tryggt trots allt.
    Det senaste som jag köpte med honom var 26 mixes for cash, grymt bra platta, rekomenderas för lite mindre knas och mera chillvibbar, men fortfarande lite lagom farligt
    En del av hans samplingar är så snygga och så rätt tillskruvade så att man blir alldeles avundsjuk....

  6. #6
    Dr Dront
    Dr Dront är inte uppkopplad
    Dr Dronts avatar
    Senior

    Stockhausen

    Stabil är han ju inte.. o pulserande tempo har han ju oftast inte.. men lyssnar man på Aphex nästan lite för högt, så undrar man om det inte är sant ändå det där med att han skulle jobba på mentalsjukhus o snor knark därifrån (läste på någon av hans sidor.. sedan hur mycket han själv diktat upp en myt vet jag inte) för man känner en abstinens byggas upp i en. Han är ju trots allt en modern Stockhausen.. En som är till för musiker att lyssna på o inspireras av.
    Det är när han experimenterar med de vackra djupa "missljuden" som jag tycker han når sitt absoluta klimax tycker jag då personligen. Fast man orkar ju bara med o lyssna på honom.. två gånger i månaden.. Hans musik kräver ju fokus. Nej, nu ska jag ta min ångest o gå o lägga mig tror jag. Godnatt

  7. #7
    ruddock420
    ruddock420 är inte uppkopplad
    ruddock420s avatar
    Senior
    en modern stockhausen, ptja - stockhausen skulle nog slita sitt hår (och bryta sitt svärd) om han hörde dig säga det.

    faktum är att aphex skickat sina skivor till stockhausen, men aldrig fått något svar. stockhausen sa i någon intervju förut att "det är en kille som heter alex twin eller något, som skickar en massa skit till mig hela tiden." ;D

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ibland känns hela grejen så anonym att man kan tro att Warp, Aphex Twin och alla andra artister på bolaget är en och samma person...

  9. #9

    Redaktör
    ruddock: Någon tidning sammanförde det nya gardet (Warp-gänget) med Stockhausen. De flesta på warp mer eller mindre avgudade gamla elektronmusiker, men Stockhausen tyckte att det var kass och "det där gjorde jag för 30 år sen". Gammal och grinig?

    (fast jag kan inte riktigt ogilla någon som har skrivit ett stycke för stråkkvartett och/i helikopter..)

  10. #10
    jonas gustafsson
    Det är väl för strukturerat och anpassat för Stockhausen att lyssna till sån mainstream.Undrar vad han skulle kunna tänkas lyssna på?
    Som Zappa kanske, mest klassisk musik
    Vilken skiva med AFX rekommenderar ni?

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran



    "I care because you do..." ! ..för mörk och sorgsen industri och trip hop (tja..) samt "Donkey Rhubarb" !! med ett härligt lyckligt titelspår (samt en orkestration av "Icct Hedral" från "I care..." på synt av Philip Glass )

    Möjligtvis borde även "Richard D. James Album" nämnas men folk verkar vara så trötta på drill n'bass...

    De flesta på detta forum skulle nog rekomendera äldre prylar men jag som kom in i svängen sent kan konstatera att mycket av det Aphex gjorde tidigt har gjorts till döds därefter.

    Titta här
    och här.

  12. #12
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Ah, du frågade efter AFX.. jaja. Det vet jag ingenting om. :kaaaka!:

  13. #13
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    AFX är en annan av Richard D James pseudonymer. En serie som heter Analogue Bubblebath vol. 1 - ? är trevliga på sina håll. Kolla James' skivbolag Rephlex:

    http://www.rephlex.com/

    De gjorde en rolig samling för några år sedan som heter Braindance. Andra schyssta lirare på bolaget är Cylob, Bogdan Raczynski, Squarepusher och DMX Krew.

  14. #14
    dropdeadfred
    Kan rekommendera en Warp-skiva som skiljer sig lite från deras andra släpp. Broadcast - "Haha Sound" är enligt mig en av förra årets bästa skivor. Svårt att förklara hur det låter, men det är någon sorts electronica inspirerad av psykadelisk 60tals-pop. Som ett urflippat elektroniskt Belle & Sebastian ungefär. Galet bra hur som helst.

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  16. #16
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Tolkade rubriken som att aphex twin släppt en ny låt/skiva som hette "the god". Vart lite små lyrisk
    Senast redigerat av rickardg84 den 2017-07-18 klockan 22:33. Anledning: Helvete vilken spelning <3

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Rich är verkligen min största idol sen jag var liten grabb... ja jävlar.

    I Will Get It Tattooed

  18. #18
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rich är verkligen min största idol sen jag var liten grabb... ja jävlar.

    I Will Get It Tattooed
    Samma här. Han förändrade livet för mig 1993, när jag var 16 år.
    Jag har verkligen försökt att inte bli betagen av honom. Bland annat 2001 och skivan han släppte då. Då kände jag att han blev världsstjärna och inte längre "min". Ja, jag förstår ju att han aldrig varit min, men ändå. När jag gjorde min första spelning i Japan var han på omslaget till varje tidning den månaden. Verkligen ÖVERALLT. Och jag tog ett ordentligt steg bakåt och klev åt sidan. Den skivan har jag inte ens hört än idag. Pga att jag är töntig och inget annat.
    Men fan. Kapitulerar. Ambient Works och Analord är fan fler och bättre låtar än de flesta kan spotta ut under en livstid.
    Länge (väldigt länge) hävdade jag att Autechre var bättre, men jag hade fel. AFX är bäst (direkt efter Moritz von Oswald och Lee Perry förstås).

  19. #19
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Nedräkningen börjar lida mot sitt slut: http://aphextwin.warp.net

    Nytt släpp väntas!!

  20. #20
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    ASSÅ

    Fint skrivet Outshape!

    För mig var det precis när jag var i min mest musiksökande ålder sådär runt 13-årsåldern. Jag hade helt fastnat för Lusines nysläppta Serial Hodgepodge och sökte annan IDM och hittade AFX. Sen var det som i star wars när de hoppar till hyperspace rätt in i aphex Twins diskografi, mike and rich, autechre, warp, music70 - mellan 14-18 så verkligen levde jag aphex, mycket tillsammans med mina kompisar. Det finns dumma videor från där vi är 14 år och försöker göra windowlicker Acapella osv.

    Just Aphex Twin, Lusine och Boards of Canada är de band som hängt med mig hela livet och antagligen alltid kommer göra det. Mitt livs soundtrack.

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Han förändrade livet för mig 1993, när jag var 16 år.
    Jag har verkligen försökt att inte bli betagen av honom. Bland annat 2001 och skivan han släppte då. Då kände jag att han blev världsstjärna och inte längre "min". Ja, jag förstår ju att han aldrig varit min, men ändå. När jag gjorde min första spelning i Japan var han på omslaget till varje tidning den månaden. Verkligen ÖVERALLT. Och jag tog ett ordentligt steg bakåt och klev åt sidan. Den skivan har jag inte ens hört än idag. Pga att jag är töntig och inget annat.
    Men fan. Kapitulerar. Ambient Works och Analord är fan fler och bättre låtar än de flesta kan spotta ut under en livstid.
    Länge (väldigt länge) hävdade jag att Autechre var bättre, men jag hade fel. AFX är bäst (direkt efter Moritz von Oswald och Lee Perry förstås).
    Jag har alltid tyckt Autechre och Aphex Twin sysslat med helt olika saker.... inte jämförbart....och att ens jämföra med Perry... olika universum,,det går ju inte .

  22. #22
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior

    Festival

    Aphex Twin spelar på festivalen The Flow i Helsingfors 11/8. Någon mer som skall dit?

  23. #23
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

  24. #24
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Massa nya låtar! For the fans! ��

  25. #25
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    yey! ska till flow bara för att se aphex! nån som kan rekommendera nått annat, alla kategorier!?

  26. #26

  27. #27
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    älskar verkligen hur man kan ha så olika uppfattningar om saker och ting! nu var det ju dock en smiley med glimten i öget efteråt...men ändå?!=)

  28. #28
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Afx på flow ikväll för egen del också . Annars är det ju främst kvalitetstechno på schemat ikväll som lockar - Model 500 och Planetary Assault Systems (Luke Slater) bland annat. Roy Ayers tänkte jag försöka kolla in också .

  29. #29
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Tyckte spelningen på flow var riktigt bra. Riktigt nöjd att jag kom iväg dit. Skönt att äntligen få se nått man lyssnat på de senaste 20 åren eller så

  30. #30
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Lyssnat en hel del idag. Vordhosbn, Bucephalus Bouncing Ball.
    Det finns verkligen ingenting som ens kommer nära att röra Aphex. Börjar mer och mer tro att han är en utomjording eller något.

    Hur kan en människa varva melodi och rytmik på det här viset? Det är verkligen nån slags peak. Jag har objektivt svårt att hitta moderna musikaliska verkshöjder som matchar. Varje skiva har något helt banbrytande.

    Även 'varumärket' Aphex Twin är perfekt. Cunninghams videor, logotypen, myterna. Ansiktet. Han är överallt men ändå helt anonym. Soundcloud-grejerna 2015. Blimpen inför Syro. Gatukonsten inför årets släpp. Som en signal. Det kommer alltid något kittlande och en lagom hype.

    Jag är definitivt en fanboy, stolteligen så!

  31. #31
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nu: Orphans EP

    Öppnande tracken är så sjuk. Grym acidsekvens, junoeska ackorden är så mysiga!

  32. #32
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu: Orphans EP

    Öppnande tracken är så sjuk. Grym acidsekvens, junoeska ackorden är så mysiga!
    originalet är fetare

  33. #33
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Originalet. Gjord med reason och 303.

    https://youtu.be/ULM8jG0xXcU

  34. #34
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Däremot hade det varit sjukt kul om han arrangerar nästa hype för nightmail. En ensides picture disc med bara nightmail.

  35. #35
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Kevin foakes tycker att man kunde varit ordentliga när man satte upp senaste reklamen

    http://www.djfood.org/wp-content/upl...AFX-corner.jpg

  36. #36
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Medans Paul Nicholson förutspår framtiden.

    https://www.instagram.com/p/BmXrz1Aj0UZ/

  37. #37
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Collapse EP! Asså holy shit, den är så gränslöst fet. 1st 44 med 808 warfare, abundance10edit....


    kul också med abundance, i titeln: "2 R8's, FZ20m and a 909"

    undrar om någon artist krämat ut lika mycket kraft ur Casio FZ som Aphex?

  38. #38
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Lyssnar för andra gången nu. Superbra skiva, verkligen.

  39. #39
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    JA!

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Postmord kom för en stund sen så sitter och lyssnar nu....

  41. #41
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Riktigt bra är den nya Collapse EP. Spelar wav-filerna i bra hörlurar för att höra alla detaljer.

    Spår 6 och 5 är favoriterna

  42. #42
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Lade en order på Collapse-kassetten nu. Spännande som fan!

  43. #43
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Återvända till collapse nu, det är ju så löjligt mästerlig ljudbild och fina bitar. Det går ju inte att komma närmare LSD i ljudform.
    Next-level psykedelia!

  44. #44
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återvända till collapse nu, det är ju så löjligt mästerlig ljudbild och fina bitar. Det går ju inte att komma närmare LSD i ljudform.
    Next-level psykedelia!
    Den där var ju bra! Tack. Provar Aphex några gånger om året för folk pratar så gott men det landar bara som ett litet mäh. Förutom windowlicker då.

    Skulle vara kul att se hans projektfiler, känns som det kan vara väldigt intrikat.

  45. #45
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där var ju bra! Tack. Provar Aphex några gånger om året för folk pratar så gott men det landar bara som ett litet mäh. Förutom windowlicker då.

    Skulle vara kul att se hans projektfiler, känns som det kan vara väldigt intrikat.
    Jag har haft aphex omkring mig i halva mitt liv, även köpt några skivor tidigare när man gjorde sånt, men det är först de sista åren han landat på riktigt hos mig. Tidigare såg jag honom som typ en yngwie malmsteen of breakbeats, vilket jag inte går igång så mycket på haha. Nu är det mer att jag upplever att han låser upp en annan dimension i min upplevelse. Även om det är tekniskt svinadvancerat så är det fortfarande melodierna och dramaturgierna som gör det för mig.

  46. #46
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  47. #47
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    https://www.reddit.com/r/aphextwin/c...he_merch_urls/
    Lite nytt roligt merch i begränsade upplagor (just nu).

  48. #48
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Intellijel-case! Awesome ljudbild i det

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	aphex-twin-collapse-ep-700x467.jpg 
Visningar:	39 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	87167

    https://dancingastronaut.com/2019/04...ormance-watch/

  49. #49
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior

  50. #50
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

  51. #51
    Aireyez
    Aireyez är inte uppkopplad
    Aireyezs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är skönt att veta att det fortfarande finns kreativa själar som AFX därute, efter alla dessa år, och att han fortsätter att göra techno-experiment på sitt eget sätt. Vad som än kommer ut, oavsett om man gillar det eller inte...

  52. #52
    tecker
    tecker är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Håller med Aireyez, men tycker också att det finns många artister lite överallt som är bra på att utforska och skapa sina egna lilla världar.

    Såg en del av hans gig i London (live), var riktigt nice. Köpte också LPn, som inte kommit fram trots att jag hört av mig till support.

  53. #53
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Nytt på Spotify - Peel Session 2.
    Lät inte så fantastiskt i mina öron.

    https://open.spotify.com/album/2AmoY...RxKSW8YhP5ZgjA

  54. #54
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nytt på Spotify - Peel Session 2.
    Lät inte så fantastiskt i mina öron.

    https://open.spotify.com/album/2AmoY...RxKSW8YhP5ZgjA
    Kul att höra Radiator med trummor dock!

  55. #55
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag gillar hans grejer väldigt mycket som har åtminstone lite kontakt med världen och annan musik, house och breakbeats etc. "something old+something new"-principen. att kolla livevideon känns ibland som såna där "...shreds"-humorfilmer. speciellt när tusentals pers headnoddar till ödsliga frygiska skalor eller börjar groova järnet till rytmer som hela tiden speedar upp och saktar ned.

  56. #56
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Jag har en intensiv Aphex-twin period just nu och upptäckte därigenom danske Karsten Pflum - rekommenderas!

  57. #57
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Denna hade jag missat. Kul!
    Dungen gör en akustisk cover på Alberto Balsalm
    https://open.spotify.com/album/3nO9U...RcuGVpLlb3LKGA

  58. #58
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

    Analord är min favorit tillsammans med drukqs och några andra, synd att de inte går att köpa annat än på ebay för dyra pengar. Har bara haft halvtaskiga mp3:or sen 2005 som alltid varit på ipods och telefoner. Nu crashade mitt itunes när jag skulle lägga över på en ny telefon så jag letade upp en ny version. Fanns tydligen några låter jag aldrig haft, vilken lycka.
    Senast redigerat av timothy den 2020-11-28 klockan 20:59.

  59. #59
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    I Will Get It Tattooed
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C0479B85-BBF9-4874-BDA1-E350B44DF183.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	453,8 KB 
Id:	98278

    gjorde slag i saken

  60. #60
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C0479B85-BBF9-4874-BDA1-E350B44DF183.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	453,8 KB 
Id:	98278

    gjorde slag i saken
    Grattis! Har samma gadd på samma ställe!

    https://soundcloud.com/user18081971/a12-ab3-215061

Liknande ämnen

  1. Fabfilter Twin 2
    Av Volantiz i forum Nyheter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 10:39
  2. Lem Twin 10
    Av gazt i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:27
  3. intervju med Aphex Twin
    Av johanagebjorn i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •