Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Phasern i Reason

  1. #1
    Tobias Bergius

    Phasern i Reason

    Skulle behöva lite kunskaper - från grunden - om vad en phaser gör, är, och hur den kan och ska användas. När jag rattar får jag inte riktigt till det ljud jag vill ha och jag vet egentligen inte vad jag gör Och det brukar även bli ganska resonant ljud så att det bara blir skit!

    Om ni känner till nån artikel/turtorial om en Phaser så släng hit den!

  2. #2
    Distinct Division
    Hittade följande på http://www.epanorama.net/links/audiopro.html.....

    "Phasing": The phase shifter (or phaser) achieves its distinctive sound by creating one or more notches in the frequency domain that eliminate sounds at the notch frequencies. The notches are created by simply filtering the signal, and mixing the filter output with the input signal. The filters can be designed so that we can independently control the location of each notch, the number of notches, and even control the width of the notches. This can lead to many interesting sonic possibilities.

  3. #3

    Redaktör
    Phaser är kul på rätt mycket - gitarr är det klassiska, men tex trummor, percussion och pads funkar det bra på också. En grej jag brukar göra är att lägga phaser på ett eko, antingen före eller efter. Instant dub.

  4. #4
    josefsson
    säger som föregående talare, en analog pad och en bra Phaser på det....mumma

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    phaser pa rent brus ar ocksa helt underbart.. testa lagg lite sant bakom en ophasead pad

    ..och pa lagt mixade, lugna, jattedistade trummor.. myys

  6. #6
    Tobias Bergius
    Ah, tackar DD!

    Jag brukar köra ett par phasers på piano-ackord! Det blir snyggt som fan om får till det!

  7. #7
    imported_Otto
    hmm, tycker beskrivningen av phasereffekten låter underlig. Jag har bestämt för mig att effekten skapas genom att dubblera signalen, fasvända ena delen och försjuta den i tiden. Tidsförskjutningen är det som sedan moddas med en oscillator.
    Kommentarer?

  8. #8
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Otto
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hmm, tycker beskrivningen av phasereffekten låter underlig. Jag har bestämt för mig att effekten skapas genom att dubblera signalen, fasvända ena delen och försjuta den i tiden. Tidsförskjutningen är det som sedan moddas med en oscillator.
    Kommentarer?
    Du har rätt, och Distinct Divisions citat är också korrekt kan man säga, även om jag kan hålla med om att den beskrivningen känns en aning underlig. Du beskriver rent teoretiskt hur man skapar en phasereffekt, medan DD:s citat har phaserns inverkan på ljudet som utgångspunkt.

    /amino - som älskar phasers och får hem en gammal Kraftwerk- och TD-phaser från 70-talet om ett par veckor :kaaaka!: :kaaaka!:

Liknande ämnen

  1. Reason adapted låtar i Reason
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 01:07
  2. reason 3D
    Av outshape i forum Reason Studios
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 01:57
  3. Reason 2.0 -> 2.5
    Av agoraph0bia i forum Reason Studios
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-10-23, 14:34
  4. Reason 2.5
    Av mastgrr i forum Reason Studios
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •