Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Rockbjörnen vinnare

  1. #1
    Fleno

    Rockbjörnen-vinnare

    Aftonbladets musikprisgala "Rockbjörnen" är avklarad med Per Gessle som storvinnare. Pristagarna listas nedan:

    Här ses en glad Per Gessle som genast började skissa på nästa års platta i Reason. (Eller så chattade han med Aftonbladets läsare, välj själva)


    Årets kvinnliga artist
    Lisa Miskovsky

    Årets manliga artist
    Per Gessle

    Årets låt
    ?Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)?

    Årets album
    ?Mazarin?

    Årets grupp
    Kent

    Årets nykomling
    Pauline

    Årets utländska grupp
    Evanescence

    Årets utländska artist
    Robbie Williams

    Årets utländska låt
    Outkast ?Hey ya!?

    Årets utländska album
    Dido ?Life for rent?

    Hur hade den här listan sett ut om medlemmarna på 99musik hade varit jury? Kom med förslag!

    Saxat från Aftonbladets nätbillaga

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag kollade på rubriken och undrade "vad vann rockbjörnen?" eftersom det stod "rockbjörnen vinnare".

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Samma här... Skrivihop!

    Det enda på listan som jag direkt blir illamående av är väl Evanescence. Resten har jag inga direkta kommentarer om. Varken bu eller bä.

    Men släppte verkligen Kent något förra året? Så vitt jag minns gjorde dom bara en enda spelning? Starkt att bli årets grupp på ett gig måste jag säga, tror aldrig vi haft ett band i den positionen i Sverige förut?

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det var väll helt ok vinnare! ifall inte broder danliel vinnaer är allt som det ska.

    "rockbjörnen vinnare"
    Jag fattade det utmärkt! man får ha lite fantasi och så, jag gillar att sätta binde-streck imellan när ordet ser långt ut och börjar bli jobbigt att läsa.

  5. #5
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Äh, topplistor och galor - så jäkla trist. Såg att Grynet låg på 5:e platsen på singellistan med en Magnus Uggla-cover. Hur i all världen gick det till liksom? Det blir ingen Grynet-singel i min skivback, även om jag kan tycka att hon är kul på tv.

    Och Lisa Miskovsky som årets kvinnliga artist? Det känns snarare som att där inte fanns så många andra att välja på. Per Gessle var väl ganska uppenbar men... äh.. tror jag lyssnar på lite sid-chippar istället. Fan vad negativ jag är.

  6. #6
    Fleno
    Citat Ursprungligen postat av Peter H
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här... Skrivihop!
    Får man skylla på att klockan var 01.53 när jag skrev det?

    *tar på mig struthatten och ställer mig i skamvrån*

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Shit! Jag missade galan!! Vann Rutherford bästa dans?

    EDIT: upptäckte att Fleno listat alla vinnare. Det måste innebära att jag blandat ihop denna galan med NRJ Awards eller Grammis.

  8. #8
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Peter H : You're right! Saxat från Musikjournalen P3 : "Per Gessles flyt håller i sig: igår gjorde han hat trick på Rockbjörnsgalan. Samtidigt blev Kent årets svenska grupp, utan att ha lyft ett finger under 2003."

  9. #9
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av encore
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Peter H : You're right! Saxat från Musikjournalen P3 : "Per Gessles flyt håller i sig: igår gjorde han hat trick på Rockbjörnsgalan. Samtidigt blev Kent årets svenska grupp, utan att ha lyft ett finger under 2003."
    Ojdå. De måste ha varit rejält usla 2002 om total tystnad är det bästa som har hänt 2003.

  10. #10
    partybreaker
    partybreaker är inte uppkopplad
    partybreakers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lisa Miskovsky tycker jag om. Hon har fina låtar och sjunger bra. Per Gessle däremot tycker jag inte om. Lite för smörigt för min smak.

    Det märks ju dock ganska tydligt att den svenska artisteliten är en klubb för inbördes beundran. Det är en liten grupp i toppen som vinner alla galor, får all air time på radion osv...Skulle vara roligt om lite mindre kända talanger kunde få en chans oxå.

  11. #11
    Fleno
    Citat Ursprungligen postat av partybreaker
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara roligt om lite mindre kända talanger kunde få en chans oxå.
    99Musik kanske ska starta en alternativ prisutdelning.

  12. #12
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

  13. #13
    Fleno
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejdå, den kommer jag minsann ihåg....men det känns lite konstigt att dela ut pris till sig själva!

    Jag menade att man skulle rösta fram en alternativ lista på samma kategorier som Rockbjörnen.

  14. #14
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    undrar vad gessle etc fick betala för att vara med på galan?
    grammisgalan kostar iallafall en hel del pengar.

    första året jag själv var nominerad besökte jag av nyfikenhet galan och fick betala 1500:- i entré. naturligtvis var det inte värt de pengarna så när jag blev nominerad för andra gången svarade jag att jag inte hade råd att komma.

    det brukar vara 20 kategorier med fyra nomineringar i varje, sammanlagt ungefär 80 nominerade artister/band. om man säger att det i genomsnitt är tre medlemmar i varje band så är vi uppe i över 350 000:- i biljettintäkter till grammisgalan bara på de nominerade artisterna.

    det roliga är att media kommer in gratis...

  15. #15
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Grammis kostar visst 2500:- i år.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då kan ju 99musik-statyetten komma till. Vi kan nominera 1000 st och be dem pröjsa 990:- per artist / band... då har vi råd att hyra Globen t om om bara 50% nappar... :-) Plus att några av oss kan få jobb! Hehe!


  17. #17
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Varför måste alla galor envisas med alla dessa värdelösa humorinslag?

  18. #18
    xis
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste alla galor envisas med alla dessa värdelösa humorinslag?
    Håller med, RB galan var satans tråkig och faktiskt ganska så töntigt. Tro inte det ni ser på TV!
    Nej, jag betalade inte min biljett själv, fick den + en VIParmband i svartplast som stramade åt hela tiden. Efter att Broder Daniel spelat en och en halv gång så beslöt jag och min förläggare att förlägga oss själva resten av galan till VIPbaren.

    Glamour i Rock-världen.

  19. #19
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Stefan
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste alla galor envisas med alla dessa värdelösa humorinslag?
    Ja, ibland slår det helt fel och ibland blir det helt kanon. Måste säga att ett exempel på det sist nämnda var gårdagens idrottsgala där Robert Gustafsson i vanlig ordning (måste jag tillägga) var helt suverän. Alltså den mannen verkar ju kunna anta hur många olika personligheter som helst utan att man känner att det blir en pastisch på något han gjort innan. Att sedan övriga delar av galan blir en enda lång väntan på att Robert skall entra scenen gör ju inte så mycket.

    Xis >> Förstår att du föredrog VIPbaren framför BD, hade sprungit dit efter att ha hört den första tonen (eller skall jag säga kraxet) från sångaren. Vet inte vad det är med dagens sk. tyckare i media. Det verkar vara inne att hylla sångare som inte har ett uns till sångröst överhuvudtaget. Läs BD, Håkan Bråkan mfl. Själv tycker jag det bara är pinsamt att höra dessa, speciellt live.

  20. #20
    Stefan
    Stefan är inte uppkopplad
    Stefans avatar
    Senior
    Jo det finns undantag, men överlag är det bara pinsamt.

  21. #21
    eskimo
    eskimo är inte uppkopplad

    Veteran
    Znoken, jag tycker att herr Gustavsson gör exakt samma roll varje gång. Han ikläder sig en sur jävel(epo ollonen, bergman, ernst hugo), väljer dialekt därefter och sen så väljer han en annan person som han förolämpar skiten ur (sörenstam, berghagen, wells, you name it) men det är verkligen samma sak VARJE gång, börjar bli lite trött på det. Hans hostattack har jag hört i klorinmannen(nile city), allergimannen(drömkåken) typ fem olika kungauppvaktningar samt nån sketch jag glömt namnet på. Killen behöver ta det lugnt ett tag å få lite distans till sig själv.
    Gick jag off topic där?

    [edit] dock såg jag hans parodi på svts sportkrönikör Albert Svanberg, den satt där den skulle, det må jag säga, gees vad jag grät. [/edit]

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Znoken
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar vara inne att hylla sångare som inte har ett uns till sångröst överhuvudtaget. Läs BD, Håkan Bråkan mfl. Själv tycker jag det bara är pinsamt att höra dessa, speciellt live.
    det beror på vad man gillar tror jag. själv älskar jag t ex ian curtis sång, trots att han sällan eller aldrig sjunger "som man skall". jag gillar sångare med personlighet och folk som faktiskt har någonting att säga.

    carola h och sångpedagogen i famefactory sjunger ju på många sätt "perfekt" men det blir ju hur tråkigt som helst.
    jag menar inte på något sätt att du skulle gilla de två sistnämnda men tog de som exempel på vad jag menar.

  23. #23
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Betala för att få komma in om man är nominerad? Det var det lägsta.

  24. #24
    Znoken
    Znoken är inte uppkopplad
    Znokens avatar
    Senior
    Eskimo >> Visst kan jag hålla med om att han i många fall återanvänder vissa grejer som varit lyckade i andra sammanhang. Men han har fortfarande en enorm förmåga att finna nya roller och kopiera kända personligheter och få det att bli bra. Och det bör han ju få lite beröm för

    Outshape >> Jo jag kan bara hålla med i det du skriver. Visst blir det tråkigt när det blir för perfekt. Viss personlighet och egenhet måste ju få finnas annars blir allt lätt en grå massa som inte ger en någonting.
    Men i fallet BD så känns det som det gått lite till överdrift. Men det är ju bara min personliga uppfattning!

  25. #25
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Alla vinnare på Rockbjörnen 2023

    Årets grupp – Hooja
    Årets genombrott – Hooja
    Årets fans – Hoojas fans
    Årets kvinnliga artist – Miss Li
    Årets manliga artist – Benjamin Ingrosso
    Årets utländska låt – ”Flowers” – Miley Cyrus
    Årets svenska låt – ”Banan Melon Kiwi & Citron” – Hooja

  26. #26
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla vinnare på Rockbjörnen 2023

    Årets grupp – Hooja
    Årets genombrott – Hooja
    Årets fans – Hoojas fans
    Årets kvinnliga artist – Miss Li
    Årets manliga artist – Benjamin Ingrosso
    Årets utländska låt – ”Flowers” – Miley Cyrus
    Årets svenska låt – ”Banan Melon Kiwi & Citron” – Hooja
    Åh ja! Bra låt den där kiwi melon. Juryn är inte ute och hoj..cyklar.

  27. #27
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior

  28. #28
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heja Sverje!
    Nej, vi vänder vi blad och blickar framåt.

  29. #29
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh ja! Bra låt den där kiwi melon. Juryn är inte ute och hoj..cyklar.
    Juryn?
    Rockbjörnen är ett musikpris i Sverige som är uppdelat i flera kategorier efter perspektivet Sverige och övriga världen och delas årligen ut av tidningen Aftonbladet. Tidningens läsare utser alla pristagarna och det finns således ingen jury.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Folk är inte lika dumma... etc /Stikkan

  31. #31
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Kul när Hooja uppträdde på Allsång på Skansen, och publiken, med allt från småbarn till pensionärer, sjöng med och tog i:
    "Det enda som vi bryr oss om det är att bli kanon".

  32. #32
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul när Hooja uppträdde på Allsång på Skansen, och publiken, med allt från småbarn till pensionärer, sjöng med och tog i:
    "Det enda som vi bryr oss om det är att bli kanon".
    Kultur Kanon, något rättesnöre för kultur kommer dom aldrig bli, men kul att dom kämpar

Liknande ämnen

  1. Westerberg vinnare i utmaningen!
    Av Martin Pettersson i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-10, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •